Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon eos 400d vs g10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon eos 400d vs g10

Bij deze een vraagje,

Ik ben nu in het bezit van een canon eos 400d met de kitlens van de 450,nl de 18-55 is en een 50mm1.8 ook.
    De 55-250 heb ik gehad maar wegens geen gebruik van de hand gedaan.
    Nu gebruik ik men 400d veelal voor foto's buiten en af en toe een voor een feestje binnenshuis.
    Maar aangezien ik gevraagd ben om op een trouw binnen 6maand wat foto's te gaan maken dacht ik nog om er een flits(430ex) bij te kopen en evenzeer de lens 28-135 is van canon.
    Maar nu is mijn vraag, stel dat ik men eos 400d van de hand zou doen, kan ik op evenveel kwaliteit rekenen met een g10, aangezien ik hier ook een flits op kan bijzetten voor binnenshuis en de lens hiervan qua bereik hetzelfde zit.
    Deze is zelfs iets lichtsterker als de lens die ik nu heb en misschien zou aanschaffen.

Want wil graag eens weten of ik er sterk op achteruit zou gaan met een g10 tov mijn 400d, en dan ook waarom.

mvg bart
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

Re: Canon eos 400d vs g10

Hoewel ik mijn G9 (voorloper van de G10) bijna altijd bij me heb, zou ik me niet kunnen voorstellen mijn dSLR (eerst de 350D, voorloper van jouw 400D; nu de 50D) van de hand te doen. Waarom? Hoe goed de "compact" (je mag een Powershot van die klasse eigenlijk geen compact meer noemen) ook is, een spiegelreflex is beter, flexibeler, sneller... Het klopt dat je een 430EX op je G10 kunt zetten (ik heb een 580EX II), maar qua gewicht denk ik dat de Powershot daaronder serieus uit balans zal raken. Enkel op statief zou ik durven te overwegen mijn externe flitser op de G9 te zetten (neen, ik heb het nog niet geprobeerd). Het LCD-schermpje van de G9 (dus ook van de G10) is een stuk groter en scherper dan die van mijn 350D (niet van mijn 50D). Ik ken eigenlijk het scherm van de 400D niet. Je kunt uiteraard ook Live View gebruiken op de G9/G10. Kun je dat al op de 400D? Niet op de 350D, wel op mijn nieuwe 50D (maar ook dit laatste heb ik nog niet gedaan). Je kunt de G9/G10 ook door de viewfinder gebruiken, maar weet dat je eigenlijk niet door de lens kijkt zoals dat bij een dSLR wel het geval is.

Het zijn een aantal argumenten pro en con de Powershot (en dan hebben we het nog niet gehad over beeldkwaliteit), ik weet het, maar voor mij zou je "erop achteruit gaan" mocht je de 400D van de hand doen ten voordele van de G10.

De Powershots van deze klasse worden vaak door professionals gebruikt als sidekick, als tweede toestel, of als toestel dat ze altijd bij hebben. Ik zou me dit niet als eerste toestel kunnen voorstellen.

Hopelijk helpt dit.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

volgens mij ga je daar spijt van hebben aangezien de iso-beeldkwaliteit op de G10 waarschijnlijk veel minder is

Ook heb ik ergens gelezen waar de G10 het niet zo goed doet met shutter lag times...
      ( logischer wijs is er een tamelijk groot verschil tussen een spiegel en een "grote compact" )

Comment

Ja ik weet het nog niet zo zeker, daarmee pols ik hier eens naar reacties.
        Maar met shutter lag times, bedoel je daarmee de tijd tussen het afduwen en het effectief nemen van de foto?
        Tja voor mij zijn er voordelen, zoals de liveview ja, die ik mis op de 400d, het scherm is ook groter 3" ipv nu 2.5"
        En ook is het toestel beetje kleiner en daarmee misschien handiger om mee te nemen enz.
        Maar ook ivm die iso, nu ga ik ook niet echt veel hoger als 400, soms eens 800, maar aangezien die lens van de g10 toch iets lichtsterker is(2.8) ivm de standaardlens van men 400d (min 3.5) zou dit toch moeten lukken, zeker in combinatie met een externe flits of ben ik hierin mis?

groeten

Comment

Ik heb de G10, fantastisch dingetje maar 't is géén DSLR, zelfs mijn oude D60 uit 2002 verslaat die G10 met gemak.

Iedereen spreekt altijd over die shutterlag & ISO maar het grootste probleem is het verschil in sensorgrootte met alle gevolgen vandien voor de DOF.
          Last edited by hvr_oosterzele; 26 maart 2009, 17:31.

Comment

als je op de trouw gewoon wat fotootjes moet nemen dan is de G10 goed
            moet je een reportage maken dan gaat er niks boven een spiegelreflex, het zoekerbeeld is veel meer realistisch, de zoom gaat veel sneller enzo
            ik heb nog een olympus E10 van 2001 en die verslaat de G10 ook , op reportagegebied danwel.
            mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              ...maar het grootste probleem is het verschil in sensorgrootte met alle gevolgen vandien voor de DOF...
              Klopt volkomen! Ik kreeg op de Challenge van de vorige maand (DoF) de opmerking dat mijn achtergrond nog te nadrukkelijk aanwezig was (en dat ik de foto zou moeten overdoen). De foto (nochtans helemaal niet mis, althans volgens mijzelf ) was met de G9 gemaakt.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het is niet echt voor een reportage, maar omdat de personen zelf niet over materiaal beschikken dat ik en een maat daar gaan.
                Maar voor de rest zou het voor allround gebruik maar dienen.
                Maar de dof die ik dan krijg met de eos 400d ga ik dus niet verkrijgen met de g10?
                Zeker die van de 50mm 1.8 niet

Al bij al is er dus niet echt iemand voor, dan weet ik dus ongeveer toch wat het beste is, toch beter de 400d houden dan...

groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
                  Maar de dof die ik dan krijg met de eos 400d ga ik dus niet verkrijgen met de g10?
                  Zeker die van de 50mm 1.8 niet
                  Absoluut niet. De dof van een G10 is zo goed als oneindig.

Comment

Portretfotografie met een Canon G9.

Vulpus pilum mutat, non mores.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vos Bekijk bericht
                      Portretfotografie met een Canon G9.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/view...light=canon+g9
                      Ja, in studiofotografie kan je er natuurlijk voor zorgen dat je geen last hebt van die schier oneindige dof.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Ja, in studiofotografie kan je er natuurlijk voor zorgen dat je geen last hebt van die schier oneindige dof.
                        G9 = 7,4 - 44,4 mm = 35 - 210 mm = cropfactor 4,73x en CoC = 0,053 mm
                        - beeldafmetingen op het scherpstelvlak, circa 60 x 40 cm
                        - objectafstand 2 meter
                        - brandpuntsafstand 25 mm (118 mm ff eq)
                        - diafragma f/4,5

!! scherptediepte 14 cm voor het scherpstelvlak en 16 cm erachter !!

Val wel mee met dat "schier oneindig".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          G9 = 7,4 - 44,4 mm = 35 - 210 mm = cropfactor 4,73x en CoC = 0,053 mm
                          - beeldafmetingen op het scherpstelvlak, circa 60 x 40 cm
                          - objectafstand 2 meter
                          - brandpuntsafstand 25 mm (118 mm ff eq)
                          - diafragma f/4,5

!! scherptediepte 14 cm voor het scherpstelvlak en 16 cm erachter !!

Val wel mee met dat "schier oneindig".
                          Whatever

Ik heb zo ooit eens een vergelijk gemaakt voor macrofotografie.

D60 met 180mm macrolens, foto van orchidee

Vanaf dezelfde positie, foto met een S70 :

Last edited by hvr_oosterzele; 30 maart 2009, 17:52.

Comment

Da's duidelijk

je mag er gerust op zijn dat "bepaalde mensen" de 2e beter vinden omdat 't "natuurlijker" oogt...
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Tja!! Als ik had geweten dat je van portretjes naar bloemetjes zou omschakelen dan zou ik niets hebben geschreven.
                              Nu lijkt het alsof IK niet weet wat scherptediepte is.

Comment

Working...
                              X