Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cropfactor onduidelijkheid...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cropfactor onduidelijkheid...

Ik dacht dat ik allesrondom de cropfactor begreep. Maar er is toch nog wat onduidelijkeheid bij me.
    Stel ik heb een D300 en een D700 met een 70-200 lens op beide. Ik ga op dezelfde afstand van mijn onderwerp staan en neem een foto. Met de D700 krijg ik gewoon veel meer beeld te zien. Het onderwerp is op beide foto's even groot.

De onduidelijkheid bij mij zit hem er in dat men zegt dat je op een cropcamera niet meer bereik heb, dit lijkt maar zo omdat je een uitsnede ziet.
    Maar stel dat ik nu een afdruk wel hebben van bijv. 30x20cm en ik wil precies dezelfde foto hebben. Dan moet ik bij de foto van de D700 iets gaan croppen, d.w.z. wegsnijden van pixels. Wat ik dan over heb is twee dezelfde foto's maar die van de D700 bevat dan minder pixels.

Klopt dit ?

Re: Cropfactor onduidelijkheid...

Ja, dat klopt.
    Andersom moet je met een D300 een 1,5x grotere objectafstand hanteren om hetzelfde beeld van de D700 te verkrijgen. Dit kun je nimmer door 'croppen' compenseren.
    Ergens in het hele fotografische traject zul je altijd die factor 1,5 tegenkomen, daar is niet aan te ontkomen.

Comment

het onderwerp is niet op beide foto's even groot maar groter op de D300 dan op de D700

Comment

Op beide sensoren is het beeld even groot alleen de sensor van de D300 is kleiner, waardoor het groter lijkt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Op beide sensoren is het beeld even groot alleen de sensor van de D300 is kleiner, waardoor het groter lijkt.
          Lol, die is duidelijk
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Verhelderend linkje met verhelderende plaatjes..

Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              of: als je beide bestanden afdrukt op hetzelfde formaat papier dan is het onderwerp op de foto groter bij de D300.
              ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Misschien voor alle duidelijkheid:

De kijkhoek en beeldhoek van een Fullframe tov een crop is breder.
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Working...
                X