Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe 5MP Foveon chip is uit!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe 5MP Foveon chip is uit!

Hopelijk springt er nu een producent op de kar van "4/3 standard", en gebruikt hij deze chip. Als hij dan ook nog niet vergeet een popup flash in te bouwen, en als de (tele-)lenzen ook nog betaalbaar blijven (Oly ), dan heb ik misschien mijn perfecte toestel.

Touchons du bois! (toenk! Aauw!)
    http://www.theafricabug.com

Die 5MP moet je toch nog door 3 delen om de pixeldimensies van de foto's te kennen, of niet? Ik dacht dat de SD9 een 9MP Foveon had. Megapixels zijn niet zaligmakend, maar je moet er toch een paar hebben, vind ik.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik had het al eens gezegd in de thread over de super ccd, ik denk dat de foveon ccd een grote toekomst heeft, ik heb al 100% crops gezien die met de sigma DSLR getrokken zijn en die zijn verbijsterend scherp.
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Die 5MP moet je toch nog door 3 delen om de pixeldimensies van de foto's te kennen, of niet?
        Ik ben niet zeker maar volgens mij was het omgekeerd en moest je die pixels x3 doen.

Comment

Originally posted by Pieter G.
          Die 5MP moet je toch nog door 3 delen om de pixeldimensies van de foto's te kennen, of niet? Ik dacht dat de SD9 een 9MP Foveon had. Megapixels zijn niet zaligmakend, maar je moet er toch een paar hebben, vind ik.
          De SD9 heeft een 3.4Mp foveon chip, met 10,3 miljoen "photodetectors" (3 lagen aan 3,4Mp). Deze chip levert een uiteindelijk beeld op van 6Mp (dat scherper is dan de plaatjes van alle andere 6Mp chips "out there").

Deze nieuwe chip is "tweemaal kleiner dan die in de SD9: "slechts" 5 miljoen "photodetectors".

Maar dat betekent wel dat de foveon technologie naar alle waarschijnlijkheid door meer bedrijven zal worden gebruikt, en dus ook bekender zal worden.

Een-en-ander gaat er hopelijk toe leiden dat er ook meer "foveon DSLR's" en "foveon prosumers" op de markt komen. De kans wordt ook groter dat er eentje zal bij zijn aan de 4/3 standaard...
          http://www.theafricabug.com

Comment

Misschien boeiende info over:

Foveon
            Op de afgelopen PMA deed de nieuwe X3 CMOS-chip van Foveon het nodige stof opwaaien. In eerste instantie lijkt een CMOS-beeldchip van circa 3 MegaPixels helemaal niet zo vernieuwend. De concurrentie doet immers al met gemak 5 MP of meer. Er is echter een belangrijk verschil bij de X3 CMOS ten opzichte van de gevestigde CCD-fotochip. Een gewone CCD-chip kan slechts één kleur per pixel meten. In de praktijk is dat een prismatisch gescheiden Rood, Groen of Blauw (RGB). Nu is een kleurenbeeld zelden alleen opgebouwd uit rood, groen en blauw. Er is sprake van een groot aantal tussenkleuren of tinten. Om toch die tussen-tinten in een digitale kleurenfoto te krijgen moet de camera-elektronica allerlei ingewikkeld rekenwerk (extrapolatie) uitvoeren. Met behulp van de 24-bits of hogere kleurinformatie van de omliggende pixels wordt via interpolatie het RGB-beeld tot een bijna volwaardige kleurenfoto gerenderd. Dat bijna slaat op de artefacten die onvermijdelijk, hoe goed de rekensoftware ook is, zullen ontstaan.
            Het gebruik van een chip om drie kleuren te registreren leidt verder tot scherpteverlies, moiré-effecten en het moeilijk kunnen fotograferen van egale kleurvlakken. Bij videocamera's wordt daarom in de duurdere modellen uitgegaan van een drie-chip-ontwerp: een aparte chip voor R, G en B. Ook hier is echter nog kleur-interpolatie nodig.
            Op de chemische kleurenfilm zijn in de emulsie meerdere kleurgevoelige lagen aangebracht. Elke laag registreert zijn eigen kleur. Dat kan ook gesimuleerd worden bij silicium. Door de natuurkundige wetten voor lichtabsorptie te combineren met een gelaagde chip kunnen kleuren op verschillende CMOS-diepten worden opgevangen. Het RGB-kleurenbeeld wordt dus in een beeldpunt in aparte lagen gemeten. Verticaal wordt de informatie opgeteld en er ontstaat een kleurenbeeld dat driemaal meer informatie bevat dan een eenlaags-chip. Vandaar die X3.
            Er is wel enige nuancering van dit verhaal nodig. De 3 MP blijven gewoon 3 MP3 (en dus geen 9 MegaPixels) maar wel ontstaat een veel zuiverder kleurenbeeld en is vrijwel elke pixel van de 3 MP beschikbaar voor de resolutie van de digitale foto. Kortom, de X3 Foveon CMOS-chip biedt grote mogelijkheden voor de goedkopere reflex- en compact klasse. Sigma introduceert deze lente al de SD9 spiegelreflex met 2268 x 1512 pixels en verwisselbare objectieven.

Comment

Working...
            X