Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO instelling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ISO instelling

Dag iedereen,

Heb me vandaag geregistreerd en ziehier m'n eerste topic :

Als beginnend fotograaf heb ik reeds wat fotografie-tijdschriften en artikels verslonden en heel dikwijls lees ik dat je best de ISO waarde zo laag mogelijk zet om ruis te beperken. In voorbeeldfoto's wordt het snel duidelijk wat men bedoelt.

Nu is m'n vraag, in welke gevallen gebruikt men de hoge ISO waarden ? zijn daar specifieke toepassingen voor en hoe zit het dan met de ruis ?

Groeten
    Groeten

Re: ISO instelling

In het kort: bij te weinig licht.
    Simpele test: ga nu (in de avond) maar eens foto's maken in de huiskamer bij weinig licht zonder flits. Lukt waarschijnlijk alleen door ISO op te schroeven.
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Ok, had ik reeds begrepen en zelf ondervonden toen ik foto's trok van een optreden van de kinderen in't school ... en ik de flitser vergeten was ... geen enkele scherpe foto en als je de ISO opschroeft heb je enorme ruis ...

Als je bij het verhogen van de ISO waarde steeds enorme ruis hebt, wat is daar dan het nut van ? er moet toch een andere toepassing zijn, sommige camera's kunnen tot zeer hoge ISO waarden gaan maar ik zie er tot hiertoe het nut niet van in ...
      Groeten

Comment

de ene camera is al wat beter in ruisonderdrukking dan de andere. Ook het aantal megapixel speelt een rol. Meer pixels = meer detail = meer kans op ruis.
        Er zullen er zijn die dit tegenspreken, maar in groffe lijnen is dit wel waarheid.
        Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dettie Bekijk bericht
          Ok, had ik reeds begrepen en zelf ondervonden toen ik foto's trok van een optreden van de kinderen in't school ... en ik de flitser vergeten was ... geen enkele scherpe foto en als je de ISO opschroeft heb je enorme ruis ...

Als je bij het verhogen van de ISO waarde steeds enorme ruis hebt, wat is daar dan het nut van ? er moet toch een andere toepassing zijn, sommige camera's kunnen tot zeer hoge ISO waarden gaan maar ik zie er tot hiertoe het nut niet van in ...
          edjeB heeft toch daar al een antwoord opgegeven ?
          Als je in low light omstandigheden een foto probeert te nemen van een persoon die beweegt, en zonder flits te gebruiken, dan kan je niet anders dan je ISO of lichtgevoeligheid opdrijven. Anders heb je een onderbelichte foto of bij een te lange sluitertijd heb je dan een wazige foto. Elke parameter heeft zijn nadeel.
          Verhogen ISO --> ruis.
          groter diafragma --> minder scherptediepte (tenzij het bedoeld is).
          tragere sluitertijd --> bewogen beeld
          Toepassingen:
          Partyfotografie, nachtfotografie (zonder statief), etc... gewoon alles waar er te weinig licht is en je niet anders kan dan je ISO waarde hoger te zetten om meer licht te vangen.

Comment

Dan gebruik je het toch niet.....
            Je mag het helemaal zelf bepalen.

Comment

Ik denk dat je met alle DSLR's die er nu te koop zijn zonder problemen foto's kan maken op iso 800-1600.

Ik heb geen problemen om op iso 1600 of zelfs iso 3200 te werken als er te weinig licht is. Als je altijd op iso 100 of 200 wil werken, dan zal je heel wat foto's gewoonweg niet kunnen maken.

Als je de foto's op 100% bekijkt, dan zie je altijd wel ergens iets verkeerd. Maak je van een hoge iso-foto een afdruk, of bekijk je die op een normale grootte, dan ziet die er meestal wel goed uit.

Kijk naar de foto, niet naar de pixels waaruit de foto opgebouwd is, en dan zal je de 400D ook wel op iso 800 en 1600 kunnen gebruiken.

Je werkt inderdaad altijd best op een zo laag mogelijke iso-waarde, maar als er niet voldoende licht is, dan zet je die gewoon hoger zodat je de foto wel kan maken.
              Bij statische onderwerpen (nachtfotografie bijvoorbeeld) gebruik je een statief, en dan kan je bijna altijd op iso 100 werken, maar bij actiefotografie (bijvoorbeeld concertfotografie of indoor-sport) heb je geen keuze en moet de iso omhoog.
              Last edited by Black B@ndit; 4 maart 2009, 18:06.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Bedankt voor de reacties ... Black Bandit heeft inderdaad gelijk, op de computer zijn we soms geneigd te hard in te zoomen waardoor we teveel fouten zien, maar als je de foto bekijkt zoals je hem zou afdrukken zijn de meeste wel in orde ... en als je kan (en je hebt hem bij) gebruik je de flitser.
                Groeten

Comment

op een DSLR toestel zijn er 3 belangrijke instellingen die elkaar sterk beinvloeden.

sluitersnelhied: hoe lager de sluitersnelheid, hoe minder licht je nodig hebt.
                  maar je bent hier beperkt, want bij een te lage sluitersnelheid kun je onscherpe beelden krijgen door beweging van de camera en van het onderwerp.

diafragma: hoe lager de F-waarde (groter diafragma opening) hoe minder licht je nodig hebt. Hier ben je beperkt door scherptediepte (DOF), of het gebied in een opname dat scherp is. Hoe kleiner de F-waarde hoe kleiner de scherptediepte. (kun je vergelijken met het pupil van je oog, in donker wijd open, in licht bijna dicht, in het laatste geval zie je ook het scherpst)

ISO: de meeste sensors werken optimaal bij 100 of 200 ISO (native ISO). Hoe hoger je de ISO instelt hoe minder licht je nodig hebt, maar de kwaliteit van het beeld neemt af naarmate de ISO waardes verhoogt. Hoge ISO creëert meer ruis, vertekent de kleuren, verkleint contrast en vermindert het dynamisch bereik en er is verlies van detail. De invloed van dit alles is camera afhankelijk en bij de een meer uitgesproken dan bij de andere.

Dus het is met eender welk toestel aangeraden om de ISO instelling zo dicht mogelijk bij de native ISO waarde te houden, maar dit in functie van de beperkingen en de noden van de 2 eerste parameters met name sluitersnelheid en diafragma.
                  Bij weinig licht zul je sowieso meestal hogere ISO waardes moeten gebruiken, maar het is een zoeken naar een optimale combinatie van de 3 instellingen.
                  800 a 1600 ISO is goed bruikbaar op de meeste toestellen en daar kom je al heel ver mee.

Comment

Nu is m'n vraag, in welke gevallen gebruikt men de hoge ISO waarden ?
                    om bewust ruis te creëren.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      om bewust ruis te creëren.
                      grt,bouk.

hier gaat bouk toch heel erg kort door de bocht.
                      hoge ISOs maken het verschil tussen een bruikbare foto met ruis en een onbruikbare foto wegens totaal onscherp.
                      waarom heb je dan hoge ISOs? ten eerste, qui peut le plus peut le moins, en ten tweede, de hoge ISO prstaties gaan er alsmaar op vooruit, en overtreffen wat mij betreft film van dezelfde ISOwaarde, zeker in kleur (in zwart-wit is ruis artiestiek, in kleur is ruis afval).
                      erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                        hier gaat bouk toch heel erg kort door de bocht.
                        klopt, maar is wel meestal de kortste weg!
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          op een DSLR toestel zijn er 3 belangrijke instellingen die elkaar sterk beinvloeden.

sluitersnelhied: hoe lager de sluitersnelheid, hoe minder licht je nodig hebt.
                          De sluitersnelheid doet niet terzake.

Comment

Als je JPG trekt dan kan je met de 400D nog bruikbare foto's op ISO1600 nemen.
                            Werk je RAW, dan zal via een programma de ruis moeten aanpakken.

Maar inderdaad niet naar de pixels op het scherm kijken, maar afdrukken.
                            Ik heb al vaak A4 afdrukken gemaakt van een ISO1600 foto met de 400D, en die zijn prachtig.

Ik heb die hoge ISO nodig in 80/90% van de foto's die ik neem.
                            Want ik trek vaak amateur dansoptredens. Dans is beweging dus de sluiter moet toch al snel 1/200s zijn. Zelfs met een grote opening van F2.8 heb je dan nog ISO1600 nodig om voldoende licht te vangen.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              De sluitersnelheid doet niet terzake.
                              allez dat is nieuw, ne mens leert hier toch elke dag bij he.

Comment

Working...
                              X