Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex camera's in een tropisch klimaat - airconditioning

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Spiegelreflex camera's in een tropisch klimaat - airconditioning

Hallo,

Ik heb recent een d60 aangekocht en ik ga binnenkort naar Kameroen vertrekken voor enkele weekjes.

Bij mij laatste verblijf daar had ik een compact camera mee. Als ik dan aan het werk was aan men bureau in een ruimte met airco koelt de camera af en als ik dan naar buiten ging om enkele foto's te maken had ik last van condens op de lens van de camera (wegens de hoge luchtvochtigheid daar). Dit loste ik op door enkele malen met een doekje de lens schoon te maken.

Nu ik echter de d60 heb maak ik me ook zorgen over condens in de camera.... en eventueel andere problemen die zouden kunnen voorkomen uit het hoge vocht en stof gehalte daar...

Zijn er mensen die ervaring hebben op dit gebied en enkele goede tips kunnen geven?

(o ja, ik heb er ook de lowepro TLZ1 bijgekocht)

Bedankt,
    Jan

Re: Spiegelreflex camera's in een tropisch klimaat - airconditioning

Om te voorkomen dat er condens wordt gevormd op een camera die in een warmere en vochtige omgeving komt, zal je die eerst best laten opwarmen in een luchtdichte plastiekzak. Op die manier heb je geen condens tijdens het opwarmen.

Haal ook nooit de lens van de camera terwijl er condens gevormd wordt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik had hetzelfde probleem vorig jaar in Mexico.
      Het duurde tot 1u voor de camera bruikbaar was.
      Heb op de duur s'nachts de airco op de kamer uitgezet zodat het verschil tussen binnen en buiten niet zo groot meer was.

Mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

hmmm...

wij gaan naar Bali op vakantie. Mijn 1000D en twee lenzen gaan beiden mee, alsook een compacte camera.

B@ndit, kan je dat eens uitleggen van die zak?
        bedoel je dat als je op je kamer komt en 's nachts de airco opzet, je de camera en lenzen dan in een zak hebt steken. En als je 's morgens buitengaat ze eerst laat opwarmen om daarna te gebruiken?

Misschien een heel dom voorbeeld, maar het probleem zit toch in het feit dat de camera afkoelt door de airco en terug opwarmt als ie buitenkomt met condens tot gevolg.

Meeste hotelkamers hebben dekens in de kast liggen. Wat als je de camera en lenzen nu tussen de dekens legt? Koude komt daar minder aan waardoor condens quasi vermeden kan worden??

of is dit larie en apekool??
        You can trust anyone, just not the little devil inside them...

Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pthomass Bekijk bericht
          bedoel je dat als je op je kamer komt en 's nachts de airco opzet, je de camera en lenzen dan in een zak hebt steken. En als je 's morgens buitengaat ze eerst laat opwarmen om daarna te gebruiken?

Misschien een heel dom voorbeeld, maar het probleem zit toch in het feit dat de camera afkoelt door de airco en terug opwarmt als ie buitenkomt met condens tot gevolg.

Meeste hotelkamers hebben dekens in de kast liggen. Wat als je de camera en lenzen nu tussen de dekens legt? Koude komt daar minder aan waardoor condens quasi vermeden kan worden??

of is dit larie en apekool??
          Het probleem is niet dat de camera op moet warmen. Het probleem is dat de camera in een vochtige omgeving op moet warmen. Daarom camera beter in een luchtdichte (lees vochtvrije zak) doen om op te warmen.

Daarvoor de camera in zak doen (als je de airco aanzet) heeft geen zin. Camera in dekens ook niet zoveel zin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
            Het probleem is niet dat de camera op moet warmen. Het probleem is dat de camera in een vochtige omgeving op moet warmen.
            daarom net die dekens, dan koelt de camera niet (zo fel) af. Bovendien ligt hij dan in de kast, waar de airco niet direct aan kan.

Daarom camera beter in een luchtdichte (lees vochtvrije zak) doen om op te warmen.

Daarvoor de camera in zak doen (als je de airco aanzet) heeft geen zin. Camera in dekens ook niet zoveel zin.
            dit snap ik niet. misschien zinsconstructie. maar eerst zeg je camera in zak doen, dan weer niet.

ik heb bovendien een rugzak met speciaal compartiment voor camera. Zit behoorlijk wat "kussentjes" in om camera te beschermen tegen stoten. Bovendien lijkt me dat toch ook te beschermen tegen koude van een airco. zet dat ding dan nog eens in de kast, en dat moet toch goed komen, of niet???
            You can trust anyone, just not the little devil inside them...

Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm

Comment

Ik heb in 2008 3 weken door Thailand gereisd... van noord naar zuid...
              tropisch warm en super vochtig. Ik heb nooit iets speciaal gedaan. Mijn toestellen en lenzen zaten gewoon in een tas in de kamer, dan weer in een gloeiend hete 4x4, dan weer een ganse dag op een bamboevlot . Nooit heb ik iets speciaals gedaan en ook nooit enig probleem gehad. Gewoon 's avonds alles netjes in de bijhorende tassen en voila dat was het.
              Gewoon een beetje zorgzaam omspringen met uw materiaal niet meer of niet minder.

Groeten,

Rudy

www.vogelsvanbelgei.be
              Mvg,
              Rudy
              www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vvb Bekijk bericht
                Ik heb in 2008 3 weken door Thailand gereisd... van noord naar zuid...
                tropisch warm en super vochtig. Ik heb nooit iets speciaal gedaan. Mijn toestellen en lenzen zaten gewoon in een tas in de kamer, dan weer in een gloeiend hete 4x4, dan weer een ganse dag op een bamboevlot . Nooit heb ik iets speciaals gedaan en ook nooit enig probleem gehad. Gewoon 's avonds alles netjes in de bijhorende tassen en voila dat was het.
                Gewoon een beetje zorgzaam omspringen met uw materiaal niet meer of niet minder.

Groeten,

Rudy

www.vogelsvanbelgei.be
                We moeten wel directe problemen van indirecte problemen onderscheiden.
                Direct een probleem is dat je door de condensvorming op de lens geen fatsoenlijke foto's kunnen trekken.
                Vervelender is vooral dat vocht in de lens komt. Waardoor op den duur fungus in de lens kan ontstaan. Het is niet voor niks dat fungus in objectieven in deze landen een veel groter probleem is.

Comment

Working...
                X