Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF punten 1DmkIII, maar 19 zelf te kiezen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF punten 1DmkIII, maar 19 zelf te kiezen?

ik kom van een 1DmkI, dan 1DmkII en ben zonet overgeschakeld naar een 1DmkIII

nu ben ik bij mijn laatste overschakeling toch wel een beetje verschoten van een gemaakte aanpassing in de mogelijkheden van de 1DmkIII, een aanpassing die ik knap lastig vind, ook vooral omdat ik deze totaal niet verwachtte.

op mijn 1DmkI en 1DmkII kon ik perfect alle 45 focuspunten apart kiezen voor scherp te stellen. Ik vond dit vooral handig om mijn compositie tijdens foto's van heel snelle sporten makkelijk te kunnen maken zonder achteraf te moeten croppen. Nu heb ik uit ondervinding (en uit lezen vd handleiding) ontdekt dat je bij de mkIII slechts 19 AF punten kunt selecteren. Deze hoofd AF punten zijn de meest gevoelige en accurate, maar ik zou toch heel graag de 26 andere hulp-AF punten kunnen selecteren. Er bestaat bij mijn weten nochtans helemaal geen mogelijkheid om 1 van deze AF-assist punten te kiezen, terwijl dit perfect lukte bij de 1DmkI en 1DmkII

ondervindt iemand hetzelfde probleem? en eventueel een oplossing?
    voor alle duidelijkheid, ik wil geen automatische AF punt selectie. Ik wil effectief 1 van de 45 punten manueel kunnen selecteren.

voor sommigen is het misschien helemaal niet nodig om alle 45 punten te kunnen kiezen, maar ik vond dat juist één van de top-kenmerken aan de 1D serie
    5DmkIII en wat glas

Re: AF punten 1DmkIII, maar 19 zelf te kiezen?

Even gegoogled en hetvolgende gevonden :
    The EOS-1D Mark III raises the bar for AF performance. It uses an extraordinary 45-point high-density area AF system that provides not only the industry's largest continuous AF coverage area, but also the greatest range of control over focusing point selection. The focusing point can be selected automatically by the camera (based on high-speed microcomputer analysis of image content), or users can manually select any of 19 high precision, cross-type AF points which can be complemented by 26 additional Assist Points for pin sharp accuracy, instantaneously.

Alles via volgende link :
    www.bobatkins.com
    Mvg,David
    [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Kan je niet een van die 19 punten kiezen en dan met focuslock de compositie wat bijwerken? Ik werk zo altijd op mijn 5D, maar dan met alleen het centrale punt geactiveerd. Ik word namelijk gek van al die verschillende focuspunten, die altijd ergens anders op scherpstellen dan dat ik wil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
        Kan je niet een van die 19 punten kiezen en dan met focuslock de compositie wat bijwerken? Ik werk zo altijd op mijn 5D, maar dan met alleen het centrale punt geactiveerd. Ik word namelijk gek van al die verschillende focuspunten, die altijd ergens anders op scherpstellen dan dat ik wil.
        dat zou inderdaad perfect mogelijk zijn, hetzij dat mijn onderwerp tegen 40km/h over mijn hoofd vliegt op 3m afstand is dat nogal lastig
        het is nu niet zozeer een onoverkomelijk probleem, 19 AF punten is niet slecht. Maar ik dacht eerlijk gezegd nooit een nadeel te vinden van de 1DmkII tov de 1DmkIII, dat verbaasde me gewoon wat

of het nu effectief een nadeel is zal ik wel merken wanneer ik het nodig heb
        Last edited by Matthias; 23 februari 2009, 13:02.
        5DmkIII en wat glas

Comment

Voor mij is het helemaal geen probleem, met de 19 punten die ik zelf kan selecteren heb ik meer dan voldoende keuze, en met de C.Fn III -8 stel je dan de rondom liggende AF punten in als hulp-AF punt.
          Op die manier is het veel gemakkelijker om een bewegend onderwerp te volgen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Zag vandaag toevallig in het forum van DPreview een link met een duidelijke uitleg ( engels) over sportfotografie met de 1D MKIII. IK Denk dat iedereen met een MKIII dit zeker eens rustig wil doorlezen: http://www.pressefotografforbundet.d..._cfn_guide.pdf
            Canonvijfdeemarkdrie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steldat Bekijk bericht
              Zag vandaag toevallig in het forum van DPreview een link met een duidelijke uitleg ( engels) over sportfotografie met de 1D MKIII. IK Denk dat iedereen met een MKIII dit zeker eens rustig wil doorlezen: http://www.pressefotografforbundet.d..._cfn_guide.pdf
              aha, dat zal ik zeker eens doen
              bedankt
              5DmkIII en wat glas

Comment

wauw, wat een guide!
                duizendmaal bedankt
                5DmkIII en wat glas

Comment

Bedankt voor de link.

(Ik heb er een afdruk van gemaakt, dat is altijd handig.)
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Zeer interessant dokument.

Bedankt voor de link
                    Peter
                    2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
                    gspep.smugmug.com & steendorp.info

Comment

Ziet er een zeer degelijk naslagwerk uit.
                      Bestaat er iets gelijkaardigs voor de MarkII?
                      gr
                      Yannick

Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yannicks Bekijk bericht
                        Ziet er een zeer degelijk naslagwerk uit.
                        Bestaat er iets gelijkaardigs voor de MarkII?
                        gr
                        Yannick
                        de mkII heeft helaas niet zoveel custom functions als de mkIII op het vlak van AF

heb onlangs de mkIII eens op de proef gesteld in de gymzaal (low light, min iso 2000 en f1.8-f2.2) en ik moet zeggen, de AF zat er echt wel heel goed op. Een pak beter dan mijn oude mkII die er toch wel heel vaak naastzat qua AF en vooral een pak meer vertraagde in fps dan de mkIII
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                        X