Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon eos 50d of nikon d90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon eos 50d of nikon d90

Beste BD leden,

Graag wil ik de definitieve stap zetten naar een DSRL toestel. Ik moet van nul af aan beginnen dus daarom graag u mening tussen 2 toestellen waar ik enorm over twijfel en niet weet welk kopen. Mijn budget is rond de 1850 euro. De twee toestellen zijn :
    Canon EOS 50D ( in kit of zonder ?? )
    Nikon D90 ( met kitlenzen of zonder ??? )
    Koop ik best in beide gevallen de body afzonderlijk en koop ik er een lens bij ???
    Of koop ik het best alles ineen met kitlens , zoals er nu veel worden aangeboden.
    Indien ja , welke lens ??? Specifieke onderwerpen heb ik niet, dus zal het zowel : nacht, dag , landschappen, sport, optredens ( sportpaleis - andere zalen ) toch 50% binnenhuis of zalen en optredens, maar ook strand , vakantie , een beetje ALL-ROUND.
    Mag ik jullie eerlijke mening , zodat ik toch voor jaren goed zit met mijn toestel.

Dank bij voorbaat.

grt,

Beginnerke

Re: Canon eos 50d of nikon d90

Welk toestel is beter? 50D
    Welk toestel is beter voor jou? Geen idee..
    Misschien is een D90 interessanter voor jou, hou ze eens naast mekaar.

Comment

Hoi Beginnerke,

Met dergelijke vragen loop je veel kans een serieuse Nikon-Canon discussie uit te lokken. Maar hoe dan ook, indien je één van de twee aanschaft mag je gerust zijn, je hebt een zéér degelijk toestel in huis. Uiteraard heeft elk toestel zijn sterkere en minder sterke punten.

Aan de afbeelding bij je Nickname te zien ben je toch al de Nikon weg ingeslagen..?

In elk geval, je vraagt een eerlijke mening, ik zal je de mijne alvast geven.

Ik zelf ben de troste bezitter van een Nikon D90, nu ongeveer 3 maand in mijn bezit. Ik noem mezelf niet bepaald ervaren, maar ben wel al aan mijn 4e spiegelreflex bezig. (Mamiya ZE-X, Nikon F-601, Nikon D70s en nu D90) In deze 3 maand ben ik alleen maar meer en meer van het toestel gaan houden. Tot dusver ben ik zeer tevreden dat ik de keuze D90 gemaakt heb, na lange twijfel tussen D90 en D300.

De D90 had als ik me niet vergis op 27/08/2008 zijn persvoorstelling. Het is dus nog een zeer recent toestel. Als je de reviews naleest op diverse site's, lees je niks dan lof. Mijn verwachtingen waren dan ook zeer hoog, maar ik moet zeggen dat ze tot dusver ook wel degelijk werden ingelost. Ik zou die voor geen geld willen missen.

Uiteraard kan ik niet veel zeggen over de 50D, want deze heb ik niet.
      Je hebt misschien iets aan volgende link: D90 vs 50D.

Je kan ook in dit forum de zoekfunctie eens starten, je vind binnen de kortste keren een stuk of drie draadjes terug D90 <-> 50D.

Succes met je keuze!
      Last edited by SeaEagle; 27 maart 2009, 21:51.
      Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

Comment

Hoi daar

Ik heb de Nikon D90 een paar weken in mijn bezit,en het is een droom van een camera..zeer goede beeldkwaliteit ook op hogere iso(400,800) voor de rest een prachtig lcd-scherm en ook een zeer gebruikelijk menu...

Ik heb er de 18-200mm Nikkorlens bijgekocht en vind deze een zeer degelijke all-round lens...heb er ook de 50mm 1.8f primelens bijgekocht voor potretfotografie...

Zeer tevreden gebruiker...maar de canon zal ongetwijfeld ook een dijk van een camera zijn...Heb enkel gelezen dat ge daar beter behoorlijk glas bijkoopt om er alles uit te halen.

Grtz Dirk
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

beetje meer budget en de 50D met 17-55 2.8 IS USM kopen

combo waar je veel plezier aan beleeft!

maar zoals reeds gezegd zal je met beide camera's veel plezier beleven denk ik.
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

Comment

Op naar de fnac, lekker alle 2 eens in de hand nemen. Als dat niet helpt naar de beter fotoboer met memory card, paar test foto's nemen en thuis op computer even bekijken (trek wel in Jpeg, is gemakkelijkste)

Dit is een persoonlijke keuze, beide toestellen zijn goede apparaten, misschien in het begin wel overkill maar na een tijdje ga je er meer en meer plezier aan hebben.

Persoonlijk vond ik de D90 iets gemakkelijker in gebruik en bediening, zeker als het je eerste SLR is kan dat mooi meegenomen zijn.

Hou er ook rekening mee, dat je niet meer zo gemakkelijk van merk overstapt daarna, en dat bij Nikon de betere lenzen duur zijn. Bij Canon ook, maar daar heb je nog een heel degelijk middensegment.

Veel succes en veel plezier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
              beetje meer budget en de 50D met 17-55 2.8 IS USM kopen

combo waar je veel plezier aan beleeft!

maar zoals reeds gezegd zal je met beide camera's veel plezier beleven denk ik.

Persoonlijk vind ik een 1900+ kit een beetje overkill voor iemand die fotografie nog moet ontdekken...

Comment

14 dagen geleden zelf voor de keuze gestaan en uiteindelijk gekozen voor de Canon EOS 50D met 17-55 2.8 IS USM lens.
                Reden: toestel ligt erg goed in de hand (ook voor een man), veel mogelijkheden, gemakkelijk in gebruik en een degelijke telelens met f/2.8 ! Het grote voordeel is dat je niet moet wisselen van lens ! Later kan een degelijke telelens 80-200 mm nog aangekocht worden indien je het gevoel krijgt dat er beperkingen zijn.

Een combinatie waar je veel plezier aan zult beleven.

Comment

Een Nikon D90 met een Tamron 17-50 2.8 en je kunt bijna in alle omstandigheden een goede fotomaken, de combinatie van de goede hoge iso eigenschappen van de D90 en de hoge lichtsterkte van de Tamron kom je een heel eind. Van hieruit kun je gaan uitbreiden met bv een Sigma 70-200 of de andere kant op met een Sigma 10-20 of een macrolens, ligt maar net waar je belangstelling ligt.

Als extra 'voordeel; je kunt nog filmen met de camera ook, maar of dat echt een voordeel is.....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt Iedereen ,

Ik heb goed jullie adviezen en ervaringen gelezen , en ben tot het besluit gekomen dat het de : Canon EOS 50D + EF-S 17-55mm F2.8. Later na veeeel gespaard te hebben en veeeeeeeeeeeeel geleerd te hebben zal ik dan wel mogelijks nog een tele-lens erbij kopen , maar als dat dik spaarvarkentje weer vol is ( lol )
                    Nogmaals iedereen die reageerde met raad en ervaring , hartelijke dank.

mvgr.
                    Beginnerke

PS : MeFyFrancky : het wordt de zelfde als de uwe

Mod. Er mag een slotje op aub. Dank u.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beginnerke Bekijk bericht
                      Bedankt Iedereen ,

Ik heb goed jullie adviezen en ervaringen gelezen , en ben tot het besluit gekomen dat het de : Canon EOS 50D + EF-S 17-55mm F2.8. Later na veeeel gespaard te hebben en veeeeeeeeeeeeel geleerd te hebben zal ik dan wel mogelijks nog een tele-lens erbij kopen , maar als dat dik spaarvarkentje weer vol is ( lol )
                      Nogmaals iedereen die reageerde met raad en ervaring , hartelijke dank.

mvgr.
                      Beginnerke
                      Proficiat met je aankoop. (Ik zit met dezelfde combinatie en ben daar zeer tevreden over.) Succes dus en massa's mooie foto's

Comment

Gebruik ook dezelfde combinatie. De EF-S 17-55 f/2,8 die ik eerst op mijn 350D had staan, komt nu nog amper van de 50D. Heb ook de battery grip erbij, wat de combinatie toch redelijk groot en zwaar maakt. Maar een plezier om mee te schieten.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door daimyo
                          hahahahaha

die nikon fanaten maar hun toestel aanraden,met vele en een enkeling zegt neem de 50d
                          (heb hem trouwens ook,en jaaaaaa ook heel tevreden over past beter in de hand dan het kleine nikonnetje d90)
                          en ook de lenzen hebben voor mij de doorslag gegeven om de canon 50D te nemen.
                          JE ZAL ER NOG VEEL PLEZIER AAN BELEVEN .

CYA
                          In plaatst van hier te komen bla bla bla te doen zou je beter eens wat van je fotograferen laten zien.

Je kunt nog zo een dure camera hebben het is nog altijd het manneke/vrouwke dat het moet doen.
                          Bij jou is nog steeds niets te zien.
                          Ik zou zeggen kom eens op met die 50d foto's van je.

OT.
                          beginnerke,
                          Of je nu een 50d of d90 heb, beide camera's zijn goed.
                          Het zal vaak afhangen van kleine details.
                          mvg
                          Antoine
                          Last edited by antoine200; 4 maart 2009, 15:29.

Comment

Niet op reageren Antoine: don't feed the Troll. De OP heeft al lang zijn keuze gemaakt, zijn post heeft dus geen ander doel dan mensen uit hun kot te lokken.
                            Gewoon rapporteren...
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

hou discussie nikon/canon constructief
                              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Working...
                              X