Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestandsnamen zijn hetzelfde

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bestandsnamen zijn hetzelfde

Ik bezit 2 Fuji S2 pro toetellen en op dit moment staan de tellers (bestandsnamen) ongeveer gelijk. Dit wil zeggen dat wanneer ik de foto's naar de pc stuur hij telkens vraagt om de naam van één van beide te veranderen. , hoe kan ik dit veranderen zodat ik geen gelijke meer heb.

Re: Bestandsnamen zijn hetzelfde

Ik zou de naamgeving in één van de twee toestellen aanpassen, iets in de trend van :
    1e body -> DCA_...
    2e body -> DCB_...

Als je je bestanden nadien naar één uniforme naamgeving wil brengen kan dat nog altijd met bv. ExifTool.

Comment

Foto's niet in één map zetten.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt mannen,....

maar,... foto's in apparte mappen plaatsen kan niet omdat dikwijls over dezelfde reportage gaat. En de bestandsnamen kan ik nergens veranderen,... of ik weet althans niet hoe.

Iemand die weet hoe je dit kan bij een S2 pro???

Comment

Je kan natuurlijk ook nog altijd een batch-rename doen van alle bestanden nadat je ze van de eerste camera geimporteerd hebt.

Een simpele underscore of _1 is al voldoende.

Een interessante software om dit te doen is Total Commander, hierin zit een tool die het vrij makkelijk maakt om alle bestanden binnen een folder in een keer te hernoemen.

Op die manier kan je daarna gewoon van je 2de camera importeren.

EDIT : ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft Irfanview ook een optie/tool om in een keer een hele folder aan bestanden te hernoemen.
          Last edited by Photoclix; 16 februari 2009, 20:09. Reden: Irfanview toegevoegd.
          Mvg,David
          [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vothix Bekijk bericht
            Bedankt mannen,....

maar,... foto's in apparte mappen plaatsen kan niet omdat dikwijls over dezelfde reportage gaat. En de bestandsnamen kan ik nergens veranderen,... of ik weet althans niet hoe.
            Vermits het hier over 2 toestellen gaat, dien je ze toch beiden, of hun geheugenkaarten apart uit te lezen. Als je de map van de bron, dus die van je geheugenkaart opent, kan je al meteen de bestandnamen wijzigen door alle te selecteren (ctrl-A), rechtstklikken op de eerste bestandsnaam en dan kiezen voor 'hernoemen/rename'. Je kan dan een bestandsnaam naar keuze ingeven met daarachter ' (1)'. Het eerste bestand zal dan noemen 'naam (1)' en de volgende 'naam (2)', enzovoorts.
            Daarna kan je ze in de gewenste map plaatsen en heb je geen overlappingen.
            Wat betreft instellingen op je toestel zelf, daar moet ik een antwoord schuldig blijven.

*Edit : oeps... dus zoals Photoclix reeds heeft toegelicht.
            Nikon D90 ~ Nikkor 35mm 1.8 G + Nikkor 18-200VR + Micro 85VR ~ SB900
            Carlo

Comment

ok, bedankt allen voor de info,... nu kan ik weer verder.

grtzzzzzzzz,...
              Ivo

Comment

Ik gebruik ULead Photo Explorer 8.6 om in batch (altijd) al mijn pas gedownloade foto's te hernoemen. De "rename" functie in dat stukje programma (werd geleverd bij PhotoImpact en is nu vervangen door CorelMediaOne dat NIKS waard is) is UITZONDERLIJK uitgebreid. Je kan tekst/nummers/datums in je bestandsnamen toevoegen, wegnemen, veranderen, vooraan, achteraan, middenin, op de zoveelste positie, enz. Je kan daar zelfs een sjabloon van maken om later opnieuw te gebruiken.
                Ik wil je niet jaloers maken want er moet toch ergens een freeware gelijkaardig software programmaatje bestaan? Iemand moet de noodzaak daarvan toch al eens in de praktijk uitgewerkt hebben?
                ULead Photo Explorer is eigenlijk niet meer dan een explorer/verkenner die een pak functies heeft die puur op foto's afgestemd zijn. Er wordt bij elk pakket dat iets met foto's te maken heeft wel zo'n "fotoverkenner" meegeleved maar ik ken er geen enkele andere die zo'n uitgebreide "rename" functie heeft. Googlen maar zou ik zeggen.
                Met zo'n programmaatje is er geen enkel bezwaar van dubbele bestandsnamen: je download en hernoemt in batch zodanig dat bvb de naam van je toestel toegevoegd wordt.
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

Comment

de nieuwe brigde en lightroom hebben ook makkelijker functies
                  als ik importeer (van fuji S2) krijgen de bestanden vanzelf de datum van de dag mee en dan een nummer. Dubbels worden vermeden. Ik moet het alleen nog wat uitproberen (alle verschillende mogelijkheden) om te kijken wat het beste werkt voor mij.
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vothix Bekijk bericht
                    foto's in apparte mappen plaatsen kan niet omdat dikwijls over dezelfde reportage gaat.
                    Natuurlijk kan het, maar je wil het niet.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                    X