Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waaraan eerst geld uitgeven ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waaraan eerst geld uitgeven ?

    Mijn bescheiden uitrusting bestaat nu uit:
    Sony Alpha 300
    Kitlens 18-70 Sony
    Beercan 70-210 F4
    Statief Sherpa 600

    Ik heb nu terug een stukje budget vrijgemaakt om wat 'uit te breiden'.
    En nu slaat de twijfel toe:

    Ik zou graag wat meer milimeters hebben om af en toe eens een vogeltje te verschalken.
    Met de ingebouwde flitser kan ik niet bouncen.
    Macro's interesseren me ook, en daarvoor heb ik een omkeerring gekocht, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een echte macrolens.
    De lichtsterkte van de kitlens kan beter.

    Waaraan zouden jullie 300-350 Euro uitgeven, er mee rekening houdend dat als ik nu nog iets koop, het niet is om binnen een jaar terug buiten te gooien.

  • #2
    Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

    Glas !

    bijvoorbeeld: 30mm F1.4 EX DC HSM @ 399€
    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

    Comment


    • #3
      Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

      Niet over nadenken: dit.

      Comment


      • #4
        Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Niet over nadenken: dit.
        Ik heb ook al gedacht aan een Metz Flitser. Maar is het verschil tussen de 58 en de 48 zo groot?
        Da's 300€ tegenover 180 €.

        Comment


        • #5
          Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

          Heb zelf nikon maar heb eens rondgezien naar de prijzen van sony flits, objectieven en dergelijke.

          Meer millimeters ga je met dat bescheiden budget niet kunnen bijkopen... Toch niet die kwalitatief voldoende zullen geven.

          Flitser heb je voor ongever 200euro mar wat met het overgebleven budget? en doe je veel aan binnenfotografie of portret? Anders is macro of lichtsterke lens mss en betere optie...

          Als macro zou je kunnen zien naar de Tamron 90mm f2.8 voor +-350euro, dan heb je een degelijke macrolens die je, indien macrofotografie je ligt, veel plezier kan schenken...

          En de kitlens vervangen door een lichtsterkere (bvb tamron 17-50 f2.8 of sigma 18-50f2.8 beide -+350euro) is mss de zekerste keuze...

          Maar veelt hangt natuurlijk af van wat je zoal fotografeert, maar als je dat zelf niet echt weet, is het moeilijk om echt raad te geven
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

          Comment


          • #6
            Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Ik heb ook al gedacht aan een Metz Flitser. Maar is het verschil tussen de 58 en de 48 zo groot?
            Da's 300€ tegenover 180 €.
            58:
            - hoger richtgetal: dat ga je je nooit beklagen
            - veel meer "lighting levels" in manuele mode
            - remote functie met enorm veel mogelijkheden
            - 2de reflector: héél nuttig bij indirect flitsen vanop de camera

            Comment


            • #7
              Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              - 2de reflector: héél nuttig bij indirect flitsen vanop de camera

              Dit moet je eens uitleggen?

              Comment


              • #8
                Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                En nu slaat de twijfel toe:

                Ik zou graag wat meer milimeters hebben om af en toe eens een vogeltje te verschalken.
                Met de ingebouwde flitser kan ik niet bouncen.
                Macro's interesseren me ook, en daarvoor heb ik een omkeerring gekocht, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een echte macrolens.
                De lichtsterkte van de kitlens kan beter.

                Waaraan zouden jullie 300-350 Euro uitgeven, er mee rekening houdend dat als ik nu nog iets koop, het niet is om binnen een jaar terug buiten te gooien.
                Wat wil je zelf het liefst hebben van je eigen verlanglijstje? Dat weten wij toch niet. Ik kan wel roepen: doe een echte macro lens omdat ik macro zo leuk vind maar, of doe die flitser want ik flits zo vaak..... maar wat mis jij het meest!?
                ---------------- Ik doe niet meer mee

                Comment


                • #9
                  Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

                  een kadootje voor valentijn voor je lief?
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                    Wat wil je zelf het liefst hebben van je eigen verlanglijstje? Dat weten wij toch niet. Ik kan wel roepen: doe een echte macro lens omdat ik macro zo leuk vind maar, of doe die flitser want ik flits zo vaak..... maar wat mis jij het meest!?
                    Je hoeft niet te roepen...
                    Ik vraag gewoon wat suggesties. Er staan er al een paar bruikbare hierboven.

                    Als ik denk aan een lichtsterke lens is het dilemma steeds:

                    Ofwel 17-50, ofwel 24-70.
                    Nu is mijn vraag of je met die 24 niet te weinig breed zit voor familiefeestjes.
                    Nu heb ik hiervoor mijn 18-70 gebruikt, en merk dat het tof is om eens een tafelbreedte te fotograferen, en toch met 70mm een close-up je te maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

                      Kijk dit is een gerichte vraag:
                      [quote Als ik denk aan een lichtsterke lens is het dilemma steeds:

                      Ofwel 17-50, ofwel 24-70.
                      Nu is mijn vraag of je met die 24 niet te weinig breed zit voor familiefeestjes.
                      Nu heb ik hiervoor mijn 18-70 gebruikt, en merk dat het tof is om eens een tafelbreedte te fotograferen, en toch met 70mm een close-up je te maken. /quote]

                      en het antwoord is inderdaad boven al gegeven
                      ---------------- Ik doe niet meer mee

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

                        Kijk dit is een gerichte vraag:
                        Als ik denk aan een lichtsterke lens is het dilemma steeds:

                        Ofwel 17-50, ofwel 24-70.
                        Nu is mijn vraag of je met die 24 niet te weinig breed zit voor familiefeestjes.
                        Nu heb ik hiervoor mijn 18-70 gebruikt, en merk dat het tof is om eens een tafelbreedte te fotograferen, en toch met 70mm een close-up je te maken.


                        en het antwoord is inderdaad boven al gegeven
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

                          Een zak vogeltjes zaad ,komen de vogeltjes naar jouw toe

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waaraan eerst geld uitgeven ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Dit moet je eens uitleggen?
                            De hoofdflits is gericht op het plafond en flitst indirect met 85% van het flitsvermogen, de 2de flits flitst rechtuit met +/- 15%. Dat laatste verhindert bv schaduwen in de oogkassen.
                            Op een 45CL4 of CL5 heb je dat ook.

                            Comment

                            Working...
                            X