Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

    Hallo allemaal,

    Ik ben dus geen professionele laat staan amateur fotograaf maar ik zou toch mooiere/betere/kwalitatievere foto's willen maken. Ik gebruik tegenwoordig zo een compact camera toestel de casio exilim met 8.2 MP

    Maar ik ben tot de vaststelling gekomen (na mijn reis naar Mexico) dat mijn foto's niet echt naar mijn goesting waren. Ze waren wel mooi maar als je bijvoorbeeld een landschap trekt met een tempel dan zie je enkel de contouren van de tempel en NIET echt de details (de uitgewerkte/gesculptuurde beelden, mozaieken etc). Dus ik hoop dat ik hier op het juiste adres ben, dat ik mij best een nieuwe camera aanschaf??

    Mijn budget is tussen de 3OO a 5OO euro (ietsje over de 500 mag maar niet richting 600 euro)

    Mijn gebruik: vooral huis, keuken fotografie evenals vakantie fotografie, reizen fotografie en het fotograferen van auto's (tuning), landschappen (dus vooral tempels, zuilen als je op vakantie bent)

    ik wil NIET heulen en zeulen met tassen, lenzen, statieven en andere zaken.

    af en toe het toestel meenemen op een jeep/quadsafari moet volgens mij ook kunnen

    Iemand enige suggesties? Ik dacht aan:

    Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

    Maar zijn de lenzen voldoende om mijn doelstellingen te bereiken of moet ik onmiddellijk grotere lenzen aanschaffen?

    Of zijn bovenstaande camera's helemaal niet goed voor mijn doelstellingen, andere toestellen zijn altijd welkom! Ik ben hier om te leren.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

    De eerste twee zijn dSLR's (digitale spiegelreflex camera's), de laatste is een zogenaamde "bridge". Voordeel van het laatste: alles ineen, en toch veel mogelijkheden. Nadeel is dat je geen andere lens kunt steken, terwijl je dat met de twee eerste wel kunt.
    Je zult eerst die beslissing moeten nemen: spiegelreflexcamera of bridge.
    En als je de keuze tussen die twee gemaakt hebt, dan heb je de beruchte Canon vs Nikon keuze. De beste? Die het beste in je hand ligt. (en dan spreek ik nog niet over de andere merken)
    Je vindt heel wat draadjes hier over de verschillend modellen die je noemt, doe maar eens een "Zoek".
    En voor een (erg technisch) vergelijk tussen Canon 450D en Nikon D60 klik je HIER.
    Sukses met je zoektocht!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommyboy Bekijk bericht
      Ik ben dus geen professionele laat staan amateur fotograaf
      Eigenlijk moet dat omgekeerd staan



      en ik zou eerder voor een Canon G10 gaan.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

        Bedankt alvast voor de reacties, maar dat is juist het probleem namelijk kies ik voor een bridge of een spiegelreflex afhankelijk van mijn noden? Mooie, gedetailleerde vakantiefoto's evenals foto's thuis (tuin, auto's, vriendin, familiefeestjes etc). De toestellen vallen in dezelfde prijsklasse.

        Als ik bijvoorbeeld die 450D aanschaf, is de kitlens die erbij zit voldoende om mijn bovenstaande doelstellingen te behalen? Of moet ik een speciale lens kopen voor die dingen die ik (hierboven vermeld) wil fotograferen, als dit zo is dan wil ik mij die aanschaf besparen en voor een bridge gaan (alles in een). M.a.w. ga ik met een lens van 18-55 die er meestal standaard opzit voldoende hebben of is mijn exilim dan zelfs beter?

        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

          Als je niet weet waarom die foto's slecht waren, dus ook niet weet wat er aan te doen, zal een DSLR geen beter resultaat geven.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

            Natuurlijk weet ik waarom de foto's slecht waren/zijn in mijn opzicht. Ik vind de foto's wel mooi maar persoonlijk vind ik de details/kleuren niet zo mooi evenals de details. Trekt zo een dslr of bridge gedetailleerder? Duidelijker dan een compact? Daar gaat het om evenals de bovenstaande vragen van me (die nog niet echt beantwoord zijn).

            Ik wil me eerst informeren om erna pas smakken geld uit te geven (logisch lijkt me).

            Groeten

            Comment


            • #7
              Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

              Eigenlijk is het heel simpel:
              Voel je je aangesproken om van fotografie je echte (en enige?) hobby te maken, ga dan voor de DSLR met de erbij nodige lenzen en accessoires. Dit zal je veel geld en tijd kosten en ook veel moeite want je moet het materiaal inderdaad altijd allemaal meenemen. Na de nodige scholingsperiode zal je schitterende foto's kunnen maken zoals hier in HOF.
              Ben je van het hierbovenstaande nog niet zeker, koop je dan een bridge toestel.
              Voordeel: je foto's zullen in het begin beter zijn dan bij een DSLR, je moet minder nabewerking doen, je hebt maar 1 toestel mee te nemen waarop meestal een formidable lens qua bereik zit, en last but not least, het zal je veel goedkoper uitkomen.
              Succes met je zoektocht.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

                Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                Eigenlijk is het heel simpel:
                Voel je je aangesproken om van fotografie je echte (en enige?) hobby te maken, ga dan voor de DSLR met de erbij nodige lenzen en accessoires. Dit zal je veel geld en tijd kosten en ook veel moeite want je moet het materiaal inderdaad altijd allemaal meenemen. Na de nodige scholingsperiode zal je schitterende foto's kunnen maken zoals hier in HOF.
                Ben je van het hierbovenstaande nog niet zeker, koop je dan een bridge toestel.
                Voordeel: je foto's zullen in het begin beter zijn dan bij een DSLR, je moet minder nabewerking doen, je hebt maar 1 toestel mee te nemen waarop meestal een formidable lens qua bereik zit, en last but not least, het zal je veel goedkoper uitkomen.
                Succes met je zoektocht.
                Okee thanks! Maar met zo een bridge toestel kan ik dus mooiere/meer gedetailleerde/vollere foto's trekken dan een compactcam.

                Welke zijn buiten de fujifilm S100fs dikke aanraders heden?

                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

                  Details niet goed genoeg?
                  Op welke grootte drukt u af? Tot A4 is een compactcamera ook ruim voldoende, als men op pixelniveau gaat kijken is een DSLR altijd beter maar in hoeverre is dat nodig.

                  Streef uzelf niet voorbij met pixel***ken, als een beperkte scherptediepte en een goede beeldkwaliteit bij slechte lichtomstandigheden een grote rol gaan spelen, zal een DSLR de oplossing zijn. Anders is een compactcamera van het hogere segment al meer dan voldoende zijn. Zoals ik het nu lees, is nabewerking niet aan de orde. Dat is wel een vereiste om de beste beeldkwaliteit te halen namelijk. Bij een DSLR komen er uit de camera vrij neutrale foto's qua kleurstellingen. Dat kan uiteraard door de instellingen al wat verfraaid worden maar een compactcamera geeft meer een kant-en-klaar plaatje uit de camera. Behoeft weinig nabewerking en kan zo afgedrukt worden. Als een DSLR op die manier gebruikt wordt, is het veelal zonde van het geld en de camera. De mogelijkheden moeten wel benut worden, anders kan men met een compactcamera veel beter uit de voeten en zal deze veel betere (lees: afgewerkte) foto's leveren.
                  Een hoop ouwe zooi
                  www.rbfoto.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

                    Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                    Eigenlijk is het heel simpel:
                    Voel je je aangesproken om van fotografie je echte (en enige?) hobby te maken, ga dan voor de DSLR met de erbij nodige lenzen en accessoires. Dit zal je veel geld en tijd kosten en ook veel moeite want je moet het materiaal inderdaad altijd allemaal meenemen. Na de nodige scholingsperiode zal je schitterende foto's kunnen maken zoals hier in HOF.
                    Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar al bij al is dit toch slechts een vage generalisatie.
                    Ik ken namelijk best wel een paar mensen voor wie fotografie een serieuze hobby is en
                    die foto's nemen met een bridge/compact.
                    Het liefhebber, amateur of hobbyist zijn, heeft daar weinig mee te maken. Fotografie
                    is namelijk meer dan het aanschaffen van een arsenaal aan materiaal. Zelfs in de HOF
                    kun je foto's aantreffen van mensen met een compact of bridge. (Vicky bv )

                    Om op de vraag van TS terug te komen. Wel, het is eenvoudig, denk ik. Indien je niet
                    meer wenst uit te geven dan 500 max 600 euro, en je dus wilt beperken tot een Nikon
                    D60 of Canon 450D met een kitlens, indien je daarbovenop niet van plan bent om met
                    een lens of twee extra rond te zeulen, dan ben je veel beter af met die Fuji 100 bridge.
                    Daar trek je immers net zo'n mooie foto's mee, maar heb je het voordeel van een veel
                    groter bereik, bovendien kun je er (zonder extra geld) mooie macro's mee trekken, en
                    nog wat filmpjes mee schieten ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommyboy Bekijk bericht
                      Okee thanks! Maar met zo een bridge toestel kan ik dus mooiere/meer gedetailleerde/vollere foto's trekken dan een compactcam.

                      Welke zijn buiten de fujifilm S100fs dikke aanraders heden?

                      Groetjes
                      De Fujifilm S100fs is één van de betere... geef hier op BD maar eens een Zoek-opdracht naar S100fs, en je vindt vijf pagina's met nuttige info, niet alleen over de Fujifilm, maar evenzeer over zijn directe concurrenten.
                      Toch zijn er ook andere spelers op de markt. Zo werk ik bv, naast mijn EOS, met een G9 (nu opgevolgd door de G10), terwijl mijn vrouw een Panasonic FZ18 gebruikt (met extra voorzetlenzen speciaal voor macro's). De genoemde Vicky (prachtige macro's ) gebruikt/gebruikte naast haar Sony dSLR eveneens verschillende compact- of bridgemodellen...
                      Een en ander hangt een beetje af van je voorkeur, en zelfs van de grootte van je handen!
                      Check ook de reviews (en vergelijk de foto's) van bepaalde van je voorkeurmodellen op dpreview. Een aantal foto's van de genoemde G10 vind je bv HIER.
                      Let op: die G9 van mij en zijn opvolger, de G10, zijn niet direct beginnerstoestellen; zij worden vaak door professionele fotografen als "sidekick", als tweede toestel gebruikt. De manuele instellingen zijn b.v. vergelijkbaar met die van een dSLR.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

                        Ik heb de indruk dat je lichtmeting verkeerd was en dat je daardoor geen detail in je tempels had. Indien het zo is dan ligt de schuld meer bij de fotograaf dan bij het materiaal.


                        Kun je eens zo'n 'mislukte' foto posten?
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

                          Heb de foto's niet op mijn laptop staan, zal ze eens posten als ik thuis ben.

                          Een vraagje aangaande die s100fs, ik was echt overtuigd van die camera maar toen ik hier en op het net dat lelijke purple fringing zag begon ik weer te twijfelen. Het trekken van een "'tempel''' op een achtergrond van blauwe lucht zal dus voor deze purple fringing zorgen, ben ik zeker van!

                          Als ik bovenstaande hoor ga ik dus best voor een bridge toestel, misschien de G10 ofzo?

                          Groetjes en alvast bedankt voor de kritische commentaren! Thanks.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

                            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Ik heb de indruk dat je lichtmeting verkeerd was en dat je daardoor geen detail in je tempels had. Indien het zo is dan ligt de schuld meer bij de fotograaf dan bij het materiaal.
                            Dat bedoelde ik, maar de TS geeft aan dat hij weet waarom de foto's niet mooi zijn en geen detail bevatten, dan houdt voor mij de discussie op, maar ik weet eigenlijk wat het probleem is: donkere tempel tov lichte lucht gaat niet op A of P zelfs niet bij een DSLR.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 450D / Nikon D60 / fujifilm S100fs

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Dat bedoelde ik, maar de TS geeft aan dat hij weet waarom de foto's niet mooi zijn en geen detail bevatten, dan houdt voor mij de discussie op, maar ik weet eigenlijk wat het probleem is: donkere tempel tov lichte lucht gaat niet op A of P zelfs niet bij een DSLR.
                              Zelfs bij M-stand zul je het al moeilijk hebben zonder nabewerking.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X