Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koopadvies voor beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Koopadvies voor beginner

    Gisteren ben ik gestart met deze opleiding in avondschool, duurt 3 jaar om alle modules af te werken. De eerste module is "basis fotografie"

    Vele cursisten hadden al een DSLR gekocht, ik echter nog niet. De leraar werkt oa. zelf met een canon D5 en vond dit een goed toestel waarvan je een lange tijd kan genieten. De body kost 2300 euro, wat toch wat veel is voor een beginner Met het "goedkope" segment had ze minder ervaring.

    Ik zou me op termijn graag willen verdiepen in sportfotografie. Ik heb ook een zwak voor zwart wit reportage. Gedurende deze opleiding moet het toestel echter wel een allround opdracht kunnen vervullen (Portret / Reportage / Object en materiaal / Architect ).

    Hoe pak ik dit best aan? Ik zie een paar opties en kunnen jullie me verder op weg helpen met het bepalen van body en/of lenzen?

    - "instapmodel (500euro) kopen en zien waar je strand in je basis opleiding. Kennis volgt van zelf binnen enkele maanden."
    - Mid segment aankopen waarmee je een tijdje mee verder kan en een upgrade toch mogelijk is.
    * In beide bovenstaande gevallen bots je uiteindelijk wel tegen de beperkingen van het toestel en moet je alles upgraden?
    - Budget spenderen aan een deftig 2de hands package (body/lenzen/tas/acc.)?
    - Investeren in een nieuwe deftige Body (Canon D5) met standaard lens en rustig aan upgraden
    Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

    >> Join me on Facebook <<

  • #2
    Re: Koopadvies voor beginner

    Ik zou beginnen met een Nikon D40 met een 18-55 die je voor +/- €350 vind in Vandenborre. Je kunt dan op termijn zien wat je wilt gaan doen. Je kunt met dat toestel makkelijk de basis leren en als je dan na verloop van tijd merkt dat je in een bepaalde richting verder wil dan kun je dan beter beslissen wat je nodig hebt. Moest de D40 nu toch volledig uitverkocht zijn dan wordt het wel een ander verhaal. Er wordt hier snel gezegd dat je best investeerd in goed materiaal (en dat klopt voor een deel wel), maar ik vind het absurd om nu een heel goede body te kopen als je de voordelen maar over 2 jaar gaat gebruiken (tegen dan kun je voor de prijs van je hele dure body nu - de €350 van de D40 al een veel beter toestel kopen.) De 18-55 is niet zo heel goed, maar voor die prijs krijg je hem er eigenlijk bijna gratis bij en van zodra je een tijdje bezig bent zul je veel beter weten wat je echt nodig hebt.

    Comment


    • #3
      Re: Koopadvies voor beginner

      De leraar zou eens kunnen beginnen met te zeggen, dat de body TOTAAL ondergeschikt is bij de keuze van een "systeem om foto's te trekken".

      Alles draait om heel veel centjes als je wat serieus bezig bent en dan is het interessant om je keuze misschien te laten afhangen met wat en hoeveel er beschikbaar is op de tweedehands markt. Kijk maar eens in deze rubriek. Zelfs met het goedkoopste fototoestel kan je super foto's maken die niet zouden misstaan in National Geographic !
      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
      Flickr____No place to be

      Comment


      • #4
        Re: Koopadvies voor beginner

        Oorspronkelijk geplaatst door Qube Bekijk bericht
        Ik zou me op termijn graag willen verdiepen in sportfotografie. Ik heb ook een zwak voor zwart wit reportage. Gedurende deze opleiding moet het toestel echter wel een allround opdracht kunnen vervullen (Portret / Reportage / Object en materiaal / Architect ).


        * In beide bovenstaande gevallen bots je uiteindelijk wel tegen de beperkingen van het toestel en moet je alles upgraden?
        - Budget spenderen aan een deftig 2de hands package (body/lenzen/tas/acc.)?
        - Investeren in een nieuwe deftige Body (Canon D5) met standaard lens en rustig aan upgraden
        Je zal veel eerder botsen tegen de beperking van je lenzen dan tegen de beperking van je toestel, ook als je een instapmodel kiest...
        Sportfotografie neigt naar snelle, scherpe lenzen... dus misschien een goedkoper toestel en je geld sparen voor de lenzen...
        Nikon lenzen zijn wat duurder dan Canon lenzen... dus misschien starten met Canon... EOS 1000, EOS 450... met F4 lens... (nikon heeft die niet... )
        Nikon... D60, D90...
        maar ga vooral eens vergelijken in een winkel, welk toestel ligt best in je hand...
        Last edited by d_oracle; 9 februari 2009, 00:38.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Koopadvies voor beginner

          Wil je echt sportfotografie gaan doen dan heb je inderdaad snelle lenzen nodig (enfin, die
          kun je dan heel goed gebruiken), maar ook een body is dan niet onbelangrijk. Het verschil
          tussen zo'n instapmodel en een iets hoger model op de ladder is vaak de AF snelheid. Dus
          misschien kijken voor een tweedehandstoestel, zoiets als de Canon 40D of iets dergelijks.

          Comment


          • #6
            Re: Koopadvies voor beginner

            Na heel wat uren zoekwerk op dit forum zie ik nu nog minder het bos door de bomen

            Ik heb eerst wat zitten spelen met het idee om een Nikkon D80 body te kopen aan een mooie 2de hands prijs van 300-350 euro, met lens kom dit dan op 450-500 euro. Mijn voorkeur bleef echter uitgaan om met Canon aan de slag te gaan. Momenteel liggen de 40d of 50d in de weegschaal. Hogere prijs natuurlijk dan een 2de hands D80 maar ik kan de BTW aftrekken bij aankoop van een nieuw toestel.

            Het toestel moet toch een jaartje of 2 mee kunnen gaan en wil me gerust een assortiment van goede lenzen opbouwen, die ik dan kan behouden bij een upgrade van een body naar een sportspecifiek toestel (1dsMkIII) met snelle focus. Dit toestel zou eventueel dan kunnen dienen als backup of voor reportage, portretten en landschappen.

            Vooral in de beginperiode zal ik, gezien de opleiding en het feit dat ik beginner ben, veel algemene zaken moeten fotograferen. Maar ik zou toch graag experimenteren met mijn huidige passie, wielrennen & MTB, zonder direct geconfronteerd te worden met de grote beperkingen van het toestel.

            Volgende vragen zijn ondertussen bij me opgekomen:

            - D40 kopen (met 17-85mm kit lens) en geld uitsparen voor 1ste deftig (2de hands) sport-objectief, genre 70-200mm f2.8
            - Toch D50 kopen voor de hogere iso waarde (buitensport)
            - Wat betekent "Full frame & croppen" en heeft dit effect op de keuze van een objectief.
            - Is een D40/D50 body met 70-200mm f2.8 objectief wel nog "evenwichtig". M.a.w loopt mijn lens dan niet vlug tegen de grenzen van mijn body aan?

            Andere suggesties zijn uiteraard meer dan welkom
            Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

            >> Join me on Facebook <<

            Comment


            • #7
              Re: Koopadvies voor beginner

              vreemd dat je spreekt over een nikon 40d/50d en deze dan later zou "upgraden" naar een canon 3Ds mkIII, je zou al je lenzen / accesoires moeten verkopen en vervangen want niets is compatibel tussen die twee?

              1) D40 kopen (met 17-85mm kit lens) en geld uitsparen voor 1ste deftig (2de hands) sport-objectief, genre 70-200mm f2.8
              2) Toch D50 kopen voor de hogere iso waarde (buitensport)
              3) Wat betekent "Full frame & croppen" en heeft dit effect op de keuze van een objectief.
              4) Is een D40/D50 body met 70-200mm f2.8 objectief wel nog "evenwichtig". M.a.w loopt mijn lens dan niet vlug tegen de grenzen van mijn body aan?
              1) Ik ben niet zo bekend met het aller kleinste model van nikon maar een tweedehands canon 40d zal je een pak meer functies bieden, die je gezien je studie volgens mij wel eens zou kunnen beginnen gebruiken binnen aanzienbare tijd...

              2) Je bent beter af met een lichtsterkere lens & lagere iso's dan hogere iso's om foto's te nemen in omstandigheden waar weinig licht beschikbaar is, je zal minder ruis hebben.

              3) crop slaagt op de sensor grootte van het toestel ...
              fullframe = equivalent van een film
              crop sensor heeft slechts een fractie hiervan (1.4, 1.6, ...) dit heeft gevolgen wat betreft het telebereik van je lenzen, een lens van 200mm zal op een crop sensor (met crop factor 1.6) overeenkomen met een lens van 320mm op een fullframe camera... je zal dus dichter bij je onderwerp geraken met dezelfde lens op een crop sensor camera dan een fullframe. Een fullframe heeft dan weer een beperktere depth-of-field met eenzelfde lens...
              Meer info hierover

              4) Ik zie niet direct in waarom je ze niet zou kunnen combineren, buiten het feit dat een batterygrip misschien wel op zijn plaats is om je toestel beter vast te kunnen nemen met een lens van 1.3kg eraan, en zo'n kleine handvatjes.

              Zonder een canon-nikon discussie te willen starten:

              Mijn suggestie van de dag: een tweedhands Canon 40D kopen (deze vliegen je rond de oren en weinig mensen kunnen er ook maar iets slecht over zeggen), en dan heb je meer geld over voor de betere lenzen...

              en m'n (persoonlijke) lenskeuze moest ik opnieuw beginnen:

              Canon EF 28mm F 1.8 USM - € 430
              Een zéér veelzijdige prime voor op een crop sensor (komt ongeveer overeen met een 50mm op een fullframe camera)

              Tamron 17-55mm f/2.8 - € 344
              Allround zoomlens zonder stabilisatie die wel lichtsterk is.
              indien je er meer geld voor over hebt kan je opteren voor de Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM , maar deze kosten toch wel +900 euro dacht ik...

              Canon EF 85mm F 1.8 USM - € 350,80
              een stevige prime voor portretten vanop afstand, en geschikt voor optredens / sport die zich niet te ver van je afspeelt, in moeilijkere lichtomstandigheden..

              Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM + zonnekap - € 554
              een betaalbare tele-lens, voor gebruik in goede lichtomstandigheden (anders kom je in de veel duurdere categorie met beeldstabilisatie en eventueel een diafragma van f/2.8)
              Last edited by RikH; 10 februari 2009, 16:56.
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

              Comment


              • #8
                Re: Koopadvies voor beginner

                Dus als ik al wat kan volgen mik/investeer jij, met het uitgespaarde geld door een 40D aan te kopen, op de lichsterke lenzen en niet op de verhoogde ISO capaciteit van de 50D.

                Kan de Kit lens (Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM) dienen als startlens, of specifiek zoeken naar een body apart? Zit er veel verschil op met de f/2.8 IS USM?
                Last edited by Qube; 10 februari 2009, 18:17.
                Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

                >> Join me on Facebook <<

                Comment


                • #9
                  Re: Koopadvies voor beginner

                  Oorspronkelijk geplaatst door Qube Bekijk bericht
                  Dus als ik al wat kan volgen mik/investeer jij, met het uitgespaarde geld door een 40D aan te kopen, op de lichsterke lenzen en niet op de verhoogde ISO capaciteit van de 50D.

                  Kan de Kit lens (Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM) dienen als startlens, of specifiek zoeken naar een body apart? Zit er veel verschil op met de f/2.8 IS USM?
                  een lens heb je, gaat jaren mee en blijft goed (tenzij je er gekke dingen mee doet zoals laten vallen), een body is op het moment dat je hem koopt alweer verouderd.
                  Investeren doe je in lenzen, niet in body's.
                  Een goede body met bagger lens is bagger foto, omgekeerd natuurlijk ook, maar baggerbody's komen de laatste tijd niet meer echt voor.

                  Dus zou ik voor 2de hands middenklasser met goede lenzen gaan (primes)
                  Nikon of Canon (of nog een andere) moet je zelf weten. Ik werk met fuji en behalve dat die nu wel echt versleten en traag is (anno 2002), vind ik het wel een goed toestel.
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

                  **=ol

                  Comment


                  • #10
                    Re: Koopadvies voor beginner

                    En nu nog enkele opties erbij gooien:
                    Waarom niet een Fuji S5 pro? Een heel degelijk toestel die nu echt heel goedkoop wordt aangeboden (oa in "the UK", je moet maar de zoekfunctie eens gebruiken)

                    En waarom niet eens kijken naar Pentax? Hier is menig fotograaf in verschillende disciplines die bewijzen dat het niet steeds C of N moet zijn om mooie fotot's te hebben (want zoals ten treure geschreven en gezegd, het is de persoon achter het toestel die de foto's maakt)

                    Zie foto's gemaakt door "nete": http://forum.belgiumdigital.com/memb...s-mooiste.html

                    Comment


                    • #11
                      Re: Koopadvies voor beginner

                      Waarom niet een Fuji S5 pro? Een heel degelijk toestel die nu echt heel goedkoop wordt aangeboden
                      Bedankt voor die tip. Ik heb ondertussen wat opzoekingen gedaan over Fuji S5 pro. Qua kleurweergave en prijs steekt hij er, volgens de gebruikers, met kop en schouder boven uit. Voor sport is hij helaas minder geschikt door een trage AF en aantal beelden per seconde...

                      Met de keuze van een lens heb ik ook nog wat moeilijkheden. Ik wil meteen investeren in goede lenzen en starten bij een all round lens. Mijn keuze is gevallen op een 17-55mm f2.8 IS USM

                      Ook een 24-70mm f2.8L USM werd me op school aangeraden. Beide bevinden zich in dezelfde prijscategorie, maar voor mij zegt dit (nog) niet zo veel.
                      Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

                      >> Join me on Facebook <<

                      Comment


                      • #12
                        Re: Koopadvies voor beginner

                        Oorspronkelijk geplaatst door Qube Bekijk bericht
                        Bedankt voor die tip. Ik heb ondertussen wat opzoekingen gedaan over Fuji S5 pro. Qua kleurweergave en prijs steekt hij er, volgens de gebruikers, met kop en schouder boven uit. Voor sport is hij helaas minder geschikt door een trage AF en aantal beelden per seconde...

                        Met de keuze van een lens heb ik ook nog wat moeilijkheden. Ik wil meteen investeren in goede lenzen en starten bij een all round lens. Mijn keuze is gevallen op een 17-55mm f2.8 IS USM

                        Ook een 24-70mm f2.8L USM werd me op school aangeraden. Beide bevinden zich in dezelfde prijscategorie, maar voor mij zegt dit (nog) niet zo veel.
                        Wat ik lees bij lenzenkeuze is je keuze voor een body reeds is gemaakt? Een Canon dan?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Koopadvies voor beginner

                          Oorspronkelijk geplaatst door Qube Bekijk bericht

                          Het toestel moet toch een jaartje of 2 mee kunnen gaan en wil me gerust een assortiment van goede lenzen opbouwen, die ik dan kan behouden bij een upgrade van een body naar een sportspecifiek toestel (1dsMkIII) met snelle focus. Dit toestel zou eventueel dan kunnen dienen als backup of voor reportage, portretten en landschappen.

                          Andere suggesties zijn uiteraard meer dan welkom
                          de D3 misschien......
                          ---------------- Ik doe niet meer mee

                          Comment


                          • #14
                            Re: Koopadvies voor beginner

                            @ qube

                            Je kan hier blijven discussieren maar een belangrijke vraag is hoeveel wil je momenteel investeren in je hobby? Wat is jou budget? Want verschil tussen 1500 en 3000 maakt en wereld van verschil in keuze van toestel en lenzen.

                            En heb je al gedacht aan andere accessoires die erbij komen, eventueel statief, externe flits en dergelijke?

                            Ik denk dat als je hier een budget vernoemt dat het voor velen makkelijker zal zijn om een goed startpakket samen te stellen voor jou doeleinden.

                            Mvg
                            Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                            Comment


                            • #15
                              Re: Koopadvies voor beginner

                              Mijn budget voor body en lens ligt tussen 1250 - 1500 euro, inclu BTW. Dit kan ook besteed worden aan 2de hands materiaal. Doordat ik de BTW kan terug trekken valt recent 2de-hands materiaal meestal af (prijsverschil is te klein).

                              Voorkeur gaat voolopig uit voor Canon. Keuze en verkrijgbaarheid van accesoires is groter en goedkoper.
                              Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

                              >> Join me on Facebook <<

                              Comment

                              Working...
                              X