Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha sluitertijd vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony Alpha sluitertijd vraag

Hey iedereen ...
    Ik zou graag foto's willen maken met mijn sony alpha 300 op deze manier

Ik zou al mijn foto's graag op één bepaalde setup willen trekken ..
    Nu was mijn vraag om zo'n foto's te bekomen , trekken in de S functie ? Hoeveel diafragma en sluitertijd , Iso waarde op automatisch of één van 800 ?
    Als ik in de S functie trek ... hoe komt het dat ik dan geen gebruik kan maken van mijn flitser ?

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie mij op de goede weg kunnen zetten ...
    Trouwens hoe kan ik dit testen ? Foto's trekken van een lamp ? of ga ik hier geen goed effect met kunnen behalen , het zou voornamelijk zijn voor events

Groeten

Simon

Re: Sony Alpha sluitertijd vraag

Kijk eerst eens goed naar de foto wat je ziet, en probeer dan eerst eens een voorstelling te maken hoe deze gemaakt is. Ook de eventueel aanwezige exif info kan je een eind op weg helpen.
    Hoe het precies op je alpha werkt weet ik niet.
    Met mijn KM7D kan ik het als volgt doen. Ik zet de camera met de flitser erop op de A stand om te flitsen, en druk vervolgens de AElock knop in. Hiertdoor kiest de camera een sluitertijd die past bij het omgevingslicht. Dan krijg ik vergelijkbare foto's.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Ik zou hem niet in S zetten maar in M(anueel).

Kies een sluitertijd van een paar seconden, je diafragma niet te hoog. Bij iso 800 zul je teveel ruis krijgen met de sony. Neem eerder 200 of 400. Is je foto teveel belicht verhoog dan je F getal.

Flitsen doe je best op tweede gordijn. Bij sony noemt dit rear flash denk ik.
      Dan gaat de flits af net voordat de sluiter sluit en heb je de personen (soms) nog scherp in beeld.
      50d + 17-55 2.8

Comment

Hey !
        Nog één bijkomend vraagje ...
        Het maakt toch niet echt uit of ik hem nu in S of M zet ?
        In S kan ik evengoed men sluitertijd aanpassen als in M .. iso waarde ook en diafragma ook .. iemand die een goede sluiterwaarde weet ... ik ben bang als ik een sluiterwaarde gebruik van enkele seconden dat mijn foto's onscherp zullen zijn ... ik had gedacht aan 1/4 of 1/5

groeten

simon

Comment

Maar in S verandert het diafragma misschien naar een waarde die je niet wilt hebben.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

A stand en AElock zorgt ervoor op mijn KM dat de gebruikte combinatie van diafragma (stel ik in) en sluitertijd (kiest de camera erbij) het algemene beeld goed belicht. Als je vervolgens inflitst zal de voorgrond door de flitser bevroren worden. Het lijkt me toch dat de Sony ongeveer hetzelfde zal kunnen. Eventueel middels belichtingscorrectie de achtergrond iets donkerder maken.

Comment

Als je hem in S zet zal de camera zelf een diafragmawaarde kiezen.
              Wil je bv veel achtergrondlicht en zet je de sluitertijd op 1 seconde dan zal de camera het diafragma dichtknijpen en zal je gewenste effect mss niet bekomen worden.
              50d + 17-55 2.8

Comment

Voordeel van zelf diafragma kiezen, en camera sluitertijd laten kiezen is dat je op een voor flitsten acceptabel diafragma uitkomt.

Comment

Elke zaal is anders, dus je zal altijd een paar testfoto's moeten schieten voor het echt mooi wordt Ik denk dat je het best enkele foto's op S kan schieten en daarna even terugbladeren wat je camera ervan gemaakt heeft. Op die manier heb je een referentie vanaf waar je zelf in de A stand de instellingen kiest voor het verder finetunen...
                  Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

Comment

Working...
                  X