Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toestel voor Party-Concert fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Toestel voor Party-Concert fotografie

Ok, ISO opdrijven lijkt mij niet echt een probleem in dat geval. Met de Nikon D90 lijkt mij de "ruis" nog best doenbaar op dergelijke ISO waarden.

Wat ik eigenlijk bedoel met all round is, indien ik deze twee lenzen aanschaf, dat ik eigenlijk niet direct nog een andere ga moeten aanschaffen om bijvoorbeeld op vakantie wat landschapfoto's te nemen, wat natuurfoto's etc. Deze lenzen zijn daarvoor geschikt?

En voorlopig gaat het vooral richting concertfotografie gaan en partyfotografie gaat achteraf pas komen, dus flitser kan ik later nog bijkopen, of eventueel als het budget het toch zou toelaten, nu onmiddellijk bijkopen.
    Last edited by Frakkie; 28 februari 2009, 14:36.
    More information about my work & my workshops
    http://www.guntherfrans.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
      Dus in een donker discotheek ga je zoiezo je ISO moeten opdrijven naar 800-1600 om toch nog een aanvaardbare sluitertijd te bekomen, als je niet wilt flitsen tenminste...
      In discotheken enzo zijn die instellingen enkel goed om sfeerfotos te nemen. Voor portretjes zal je zowiezo een externe flitser nodig hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
        In discotheken enzo zijn die instellingen enkel goed om sfeerfotos te nemen. Voor portretjes zal je zowiezo een externe flitser nodig hebben.
        Moet dat een externe zijn ?

Comment

Je kan proberen met de interne, maar ik krijg met men D90 en Sigma 10-20 toch schaduwen van de lens, ook zonder zonnekap...
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Over zonnekap gesproken, als je nu effectief gaat concerten fotograferen, dus artiesten, is het dan nodig om de zonnekap op te zetten of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakkie Bekijk bericht
              Over zonnekap gesproken, als je nu effectief gaat concerten fotograferen, dus artiesten, is het dan nodig om de zonnekap op te zetten of niet?
              Best wel... zonnekap en geen filter, om lensflare te voorkomen.
              Als je met de interne flitser werkt, bijvoorbeeld voor portretjes op party's, best de zonnekap verwijderen, want dan staat ze in de weg van het licht.
              Ik kan op 17mm perfect flitsen met de interne flitser, zonder zonnekap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Moet dat een externe zijn ?
                Als je kwalitatieve foto's wilt, ja. Die interne flitser gaat maar enkele meters ver en bovendien zijn de meeste zonder AF beam en beginnen die de mensen knettergek te maken door de verschillende voorflitsen.

Comment

Als je kwalitatieve foto's wilt, ja. Die interne flitser gaat maar enkele meters ver en bovendien zijn de meeste zonder AF beam en beginnen die de mensen knettergek te maken door de verschillende voorflitsen.
                  Maak jij in een discotheek portretjes op grote afstand ?
                  De D90 heeft toch een AF-beam.
                  Die interne flitsers werken best goed hoor. Zo'n onnozel doorzichtig filmroldoosje erover en 't werkt nog beter.

Comment

K, eerst wat proberen met de interne fliters, daarna eventueel nog een externe bijkopen

Kan er iemand mij ook even melden hoelang ongeveer de batterij meegaat die er origineel bijkomt?

Comment

Dat doen niet alle merken, Nikon doet het niet, die gebruikt een klein lampje dat ook de aandacht naar je trek, maar niet zo hinderlijk.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Kan er iemand mij ook even melden hoelang ongeveer de batterij meegaat die er origineel bijkomt?
                        In het begin ongeveer 500 foto's. Na een paar keer opladen een 100 à 200 meer. Na heel veel opladen, terug minder.

Comment

@FestinaLente
                          De f2,8 blijft inderdaad altijd bewaard, ongeacht hoe je zoomt en ook ongeacht hoe je de ISO' s verandert. Voor party en concert ga je in de iets hogere regionen van de ISO's moeten werken. Weet wel dat lenzen, volopen (F2,8) in dit geval, iets softer zijn.

Bedoel je hiermee dat je op 200mm heel moeilijk een scherp onderwerp krijgt of heb je hier toevallig enkele voorbeelden van? Want het is wel zo dat het toestel effectief gaat gekocht worden voor concertfotografie en dat het dus niet de bedoeling is dat ik dit resultaat krijg, dit is juist de reden dat ik een overstap ga maken.

Comment

Alhoewel ik voor concertfotografie meestal mijn D300 gebruik, vind ik dat de D80 (en dus zeker de D90) in vele gevallen ook voldoet
                            Toplensjes hiervoor zijn oa de Nikkors 85mm 1.4 en 1.8 (stukken goedkoper) , de 105mm 2.8
                            en de (spotgoedkope) 50mm 1.8(heb ik niet)
                            Daarnaast gebruik ik ook wel de (duurdere) 17-55mm 2.8 bij kleinere optredens

Nikkor 70-200mm 2.8 is uiteraard ook een toplens, maar die valt buiten mijn budget
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Bedoel je hiermee dat je op 200mm heel moeilijk een scherp onderwerp krijgt of heb je hier toevallig enkele voorbeelden van? Want het is wel zo dat het toestel effectief gaat gekocht worden voor concertfotografie en dat het dus niet de bedoeling is dat ik dit resultaat krijg, dit is juist de reden dat ik een overstap ga maken.
                              Mijn ervaring is dat je voor concertfotografie geen 200mm nodig hebt. Als je wat dichterbij kan is 105mm soms zelfs al teveel.
                              Weet dat je op 200mm, zonder VR, eigenlijk een sluitertijd moet halen van 1/300ste. Dus dat wordt heel hoog gaan met de ISO's.

Het hangt er een beetje vanaf vanaf welke afstand je concertfotografie wil doen. Vanuit de zaal, dan heb je je misschien 200mm wel nodig, maar als je rond het podium kan werken is dit teveel. Met een 50mm prime, een 85 mm prime of een 105mm prime kom je al een heel eind.

Het softe laat zich vooral zien aan de randen van de foto's. Ik heb de Sigma zelf niet, maar het is de lens die toch als alternatief voor de 70-200VR naar voor geschoven wordt. Een andere mogelijkheid is een tweedehands 80-200mm f2.8 van Nikon. Die zou scherper zijn en minder soft.

Het softe is niet wat jij in de foto laat zien. Da's onscherpte, mogelijks te wijten aan een te lange sluitertijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                                Het softe is niet wat jij in de foto laat zien. Da's onscherpte, mogelijks te wijten aan een te lange sluitertijd.
                                Idd, bewegingsonscherpte - kan ook moeilijk anders bij een sluitersnelheid van 1/10 (EXIF)
                                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                                X