Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toestel voor Party-Concert fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Toestel voor Party-Concert fotografie

Ik bezit nu al anderhalf jaartje een Panasonic FZ-50 maar vind dat deze aangaande de party/concert fotografie iets te beperkt is, zeker als het gaat om foto's nemen op de donkere events met veel beweging.

Nu ben ik aan het overwegen om me een nieuwe toestel aan te schaffen met eventueel lichtsterke lens. De vraag die dan natuurlijk opkomt is welke toestellen zouden jullie mij kunnen aanraden.

Budget ligt rond de 1500 - 2000 euro voor dus toestel + eventuele lens.
    Externe fliter hoort niet bij in dit budget.

Dit dus echt voor fotografie van party's of concerten outdoor-indoor.

Mijn oog was gevallen op de Nikon D90, maar ik weet niet of dit voor deze situatie een gepast toestel is.

Dus alvast bedankt voor diegene die me wat op de juiste weg kunnen zetten.
    More information about my work & my workshops
    http://www.guntherfrans.be

Re: Toestel voor Party-Concert fotografie

Oorspronkelijk geplaatst door Frakkie Bekijk bericht
    Mijn oog was gevallen op de Nikon D90, maar ik weet niet of dit voor deze situatie een gepast toestel is.
    Ik hoop het er toch ook mee te kunnen... Naar lenzen toe, moet je een beetje kijken naar de afstand waarop je denkt te werken. Lichtsterk glas kost ook nog wel wat.

Comment

Met de D90 moet je gemakkelijk party en concertfotografie doen, maar je zal er wel aangepaste lenzen moeten bijkopen.

Voor partyfotografie wordt meestal een lichtsterke breedhoekzoom gebruikt, voor concerten is een 70-200 f2,8 meestal heel erg handig.

Maar ik denk dat je dan over je budget zit...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

een fisheye nikkon 10,5 mm f2.8 biedt ook heel mooie effecten bij party's (ong 500€ )
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Voor partyfotografie wordt meestal een lichtsterke breedhoekzoom gebruikt, voor concerten is een 70-200 f2,8 meestal heel erg handig.

Maar ik denk dat je dan over je budget zit...
          Met de combinatie Tamron 17-50 f2.8 + sigma 70-200 f2.8 zou dat toch nog moeten lukken.

Comment

Ideaal zou zijn als je er Nikon glas zou bijkopen, maar dan zit je minstens 1000 euro boven je budget.

De combinatie die FestinaLente voorstelt is ook wat ik zo ongeveer in gedachte had. Je hebt dan een lichtsterke combinatie die zowat overal inzetbaar is maar vooral geschikt voor fuiven en concerten. Met een totaalprijs (D90 + Tamron 17-50 f/2.8 + Sigma 70-200 f/2.6) rond de 1800 euro zit je nog mooi binnen budget en er is ook nog geld over voor accessoires (tas, geheugenkaart, ...).

Hou er ook wel rekening mee dat je voor party fotografie best ook een externe flash gebruikt om de mensen goed te belichten.
            Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

primes mss, lichtsterk en goedkoop
              dan ed ge toch al uw concert stuff
              u oog wordt er ook veel meer door getrained (ma da schrikt beginners vaak af)
              ik gebruik mn zoomlenzen amper nog als zoomlenzen, ze vervormen teveel en wegen teveel

party is toch flitsfotografie? kan ev met een kitlens
              later kunt ge dan uitbreiden
              Last edited by Pen F; 3 februari 2009, 15:45.
              http://aljocha.tumblr

Comment

people shots zijn met flits, maar sfeerfotos en soms dj's worden zonder flits getrokken.

Comment

Als je Canon ook zou overwegen zou ik zeggen, 2de hands originele 5d (~800),
                  2de hands originele 16-35mm f2.8L (~700) of originele 24mm f1.4 (~700)
                  en een 580EX voor die shots waar je wat extra licht wilt of je ISO wil omlaagbrengen...

Een nieuwkoopoplossing, 40/50d met dezelfde flits en een lichtsterke breedhoek (efs-lenzen?)

Comment

de absoluut ideale partycombinatie voor mij zou zijn een 40D + EFS 10-22mm + 580ex

een duurder toestel of duurdere lens gaat je absoluut geen enkel voordeel kunnen geven tov de bovenstaande combinatie...

met die combinatie heb je nog lekker veel geld over voor accessoires (rugzak,batterijen, grip,statief,cf kaartjes,...)
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Met vrijwel elke body lukt partyfotografie. De goedkopere modellen die zou ik toch wel weglaten, omwille van de ruis bij ISO1600 of zelfs al bij ISO800. De nieuwere modellen presteren over het algemeen heel goed bij hogere ISO waarden.
                      Ik vind persoonlijk dat er heel wat vervorming is bij die 10mm. Het geeft wel een leuk effect. Ideaal zou een fullframe zijn op 16-17mm, denk dat dit wat minder vervorming heeft met dezelfde beeldhoek.
                      Vb. van 10mm (zelf getrokken):
                      Foto 1
                      Foto 2

Comment

Alvast bedankt allemaal voor de reacties.

Ik ga gaan voor de combinatie die FestinaLente voorsteld.

Dus een Nikon Body D90 + Tamron 17-50 f2.8 + Sigma 70-200 f2.8

Nu zit ik enkel met een bijkomende vraag ik weet dat deze lenzen lichtsterk zijn, wil dit dus concreet zeggen dat ik op ISO 200 ingezoomed foto's kan nemen en dat de f2.8 altijd blijft bewaard in geval van weinig licht?
                        En is 1 van deze twee een beetje een all-round lens?

En zijn er mensen die toevallig weten waar ik deze combinatie eventueel kan kopen?
                        Last edited by Frakkie; 28 februari 2009, 12:43.
                        More information about my work & my workshops
                        http://www.guntherfrans.be

Comment

Wat bedoel je met all round ? Tele + groothoek in 1 ? Voorlopig hoef jij enkel nog een flitser te kopen... partyfotografie zonder externe flitser is no go.
                          Ik begrijp je vraag niet goed, elke situatie is anders en vereist andere instellingen he. Tis nie dat je met 1 instelling overal goede foto's zult krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakkie Bekijk bericht
                            Nu zit ik enkel met een bijkomende vraag ik weet dat deze lenzen lichtsterk zijn, wil dit dus concreet zeggen dat ik op ISO 200 ingezoomed foto's kan nemen en dat de f2.8 altijd blijft bewaard in geval van weinig licht?
                            En is 1 van deze twee een beetje een all-round lens?

En zijn er mensen die toevallig weten waar ik deze combinatie eventueel kan kopen?
                            De f2,8 blijft inderdaad altijd bewaard, ongeacht hoe je zoomt en ook ongeacht hoe je de ISO' s verandert. Voor party en concert ga je in de iets hogere regionen van de ISO's moeten werken. Weet wel dat lenzen, volopen (F2,8) in dit geval, iets softer zijn.
                            Met deze combinatie heb je eigenlijk een "all-round" combinatie, met het pluspunt dat ze lichtsterk zijn.
                            Je hebt een groothoeklens en een zoomlens (waarvoor je eventueel nog een televonvertor kan kopen), en dit maakt de combinatie zowat "allround".
                            Een all-round lens noemt men bijvoorbeeld de 18-200VR F3.5 - F5.6. Deze lens heeft als nadeel dat ze niet lichtsterk is.
                            Wat je als lens op je toestel steekt is afhankelijk van de situatie. Geen van beide lenzen zou ik all-round noemen.

Toestel en beide lenzen zouden te koop moeten zijn bij elke cameravakhandel.

Comment

@ Frakkie

Ik denk niet dat je met een 17-50mm op f2.8, met sluitertijd die langenoeg is om geen beweging in de foto te hebben, op ISO 200 gaat kunnen blijven in een donkere discotheek.

Net hier thuis binnen eens gemeten D90 op A stand, ISO 200, diafragma op f5.6 en Sigma 10-20mm op 20mm en dan krijg ik een sluitertij tussen 1/20 en 1sec.

Dus in een donker discotheek ga je zoiezo je ISO moeten opdrijven naar 800-1600 om toch nog een aanvaardbare sluitertijd te bekomen, als je niet wilt flitsen tenminste...
                              Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Working...
                              X