Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PROBLEMEN computerverbinding met Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• PROBLEMEN computerverbinding met Nikon D90

Hoi allemaal,

Heb sinds vorige week een Nikon D90, leuke shots mee geschoten. Het is me echter niet gelukt om het met mn pc te laten verbinden. Mijn WIndows XP (service pack 2) herkent mijn camera niet, heb overigens ook Nikon Transfer geinstalleerd, maar deze wordt ook niet opgestart als ik mijn camera aansluit op de pc, en haalt trouwens ook niet de foto's op. Heb trouwens ook mijn SD II card separaat in mijn PC gleuf gedaan, maar kan de card niet openen, windows zegt dat ie eerst geformateerd moet worden???

Daarnaast heb ik gemerkt, dat ik de diafragma niet kan wijzigen als ik eenmaal ben begonnen met schieten, is dit normaal?? Enige wat helpt is de camera opnieuw starten om vervogelns alsnog de diafragma te kunnen aanpassen.
    Last edited by Franciskine; 3 februari 2009, 21:09.

Re: PROBLEMEN met nieuwe Nikon D90

Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
    Hoi allemaal,

Heb sinds vorige week een Nikon D90, leuke shots mee geschoten. Het is me echter niet gelukt om het met mn pc te laten verbinden. Mijn WIndows XP (service pack 2) herkent mijn camera niet, heb overigens ook Nikon Transfer geinstalleerd, maar deze wordt ook niet opgestart als ik mijn camera aansluit op de pc, en haalt trouwens ook niet de foto's op. Heb trouwens ook mijn SD II card separaat in mijn PC gleuf gedaan, maar kan de card niet openen, windows zegt dat ie eerst geformateerd moet worden???

Daarnaast heb ik gemerkt, dat ik de diafragma niet kan wijzigen als ik eenmaal ben begonnen met schieten, is dit normaal?? Enige wat helpt is de camera opnieuw starten om vervogelns alsnog de diafragma te kunnen aanpassen.
    ik zou eerst geheugenkaart in uw camera steken en nadien via de camera formateren (inhouden van 2 knopjes tegelijkertijf tot FORMAT in display komt, nadien nog s 2 toetsen gelijk indrukken om te bevestigen).
    Verbinden aan pc= camera afzetten. Kabel verbinden en dan pas aanleggen. Als dit nog niet lukt is er iets mis.

Comment

Handleiding pagina 148...

Volgende besturingssystemen...
      Vista
      XP - servicepack 3

Ik heb 't net geprobeerd (XP - SP 3)... werkt heel anders als bij mijn D80. De computer herkent de camera, waar bij de D80 er zich gewoon een venster opende om de foto's binnen te halen. Ik heb Nikon Transfer niet geïnstalleerd. Ik gebruik het niet.

Met kaartje geen problemen... foto's worden gewoon binnengehaald vanuit de map. Misschien eerst SP 3 proberen te installeren. Als dat niet lukt even een ander kaartje proberen... ik heb ook zo'n kaartje gehad op mijn D80 nog, dat de computer niet kon lezen, ongeacht hoe ik probeerde. 't Zit in de vuilbak.

Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
      dingetjes waar ik zo aan denk...
      - Als hij op sluitertijdvoorkeuze staat kan je inderdaad het diafragma niet wijzigen.
      - De ontspanknop half indrukken om de instelwielen te activeren.
      - Belichtingscorrectie functie b2 in het menu staat aan.
      Last edited by FestinaLente; 2 februari 2009, 18:44.

Comment

Voor sommige interne cardreaders moet je een extra update downloaden voordat ze SDHC kaartjes kunnen lezen.

Dat neemt niet weg dat hij gewoon via USB je D90 zou moeten herkennen. Ik zou dezelfde werkwijze aanraden als NVG (Verbinden aan pc= camera afzetten. Kabel verbinden en dan pas aanleggen.) indien je toch via kabel connectie wil kunnen maken.

Nikon Transfer gebruik ik trouwens ook nooit, altijd snel het SDHC kaartje eruit en in de pc.

Comment

Als je tussen het nemen van twee foto's door het diafragma wil veranderen dan moet je de ontspanknop half indrukken en dan kan je met het wieltje de waarde wijzigen.
          Dat geldt trouwens ook als je in S-mode staat en de sluitertijd wil wijzigen. Dus eerst lichtjes ontspanknop indrukken.
          Mijn PC wil mij kaartje ook niet lezen als ik het er rechtstreeks in steek. Met een omweg via externe kaartlezer lukt het wel. Ligt er waarschijnlijk aan dat PC al 3 jaar oud is en het een nieuwer kaartje is.
          Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
          Voorheen Fuji Finepix S9500.
          Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

Comment

Bij mijn sdhc kaartje zat er een card reader bij omdat inderdaad de gewone kaartlezers in de pc die kaartjes niet kunnen lezen.
            I love my D500

Comment

Bij mijn sdhc kaartje zat er een card reader bij omdat inderdaad de gewone kaartlezers in de pc die kaartjes niet kunnen lezen.
              Mijn cardreader in't begin ook niet maar even naar de website van Dell surfen, update downloaden, installeren en fixed

Comment

D90 werkt hier perfect op XP SP3 (via USB kabel en Nikon Transfer - wél handig wanneer je de bestanden in batch wenst te hernoemen of event. dieper te identificeren).

Mijn twee jaar oude desktop (Fujitsu Siemens Scaleo H) herkent echter ook geen SDHC kaartjes. Ik vind het niet handig om steeds een externe kaartlezer te moeten aansluiten.

Navraag bij de leverancier voor firmware om de in de desktop ingebouwde cardreader SDHC compatibel te maken, leverde geen positief resultaat. Men stelde dat er "geen drivers beschikbaar zijn"... Gemakkelijke uitleg want (via Google) vond ik dat Dell idd. wél dergelijke firmware aanbiedt....

Via system info kan ik niet nagaan wie de eigenlijke fabrikant is van de interne cardreader (Standaardschijfstation - Device Name: Generic Card Reader - SD USB Device), maar de driver is van Microsoft (datum 07-01-2001, versie 5.1.2535.0).

Vraag is nu of ik de firmware van DELL kan downloaden en probleemloos kan installeren op mijn (non-Dell) desktop?...

Comment

Vraag is nu of ik de firmware van DELL kan downloaden en probleemloos kan installeren op mijn (non-Dell) desktop?...
                  Nee dat gaat niet werken. Drivers van Dell pc's zijn geen geldige stuurbestanden voor de componenten van een Fujitsu Siemens. Ik heb eens even gekeken op het internet en inderdaad geen upgrade gevonden voor de hele reeks Scaleo pc's. Misschien is het te vinden maar ik twijfel eraan. Het is goedkoper om gewoon een externe SDHC Cardreader te kopen dan.

PROBLEMEN met nieuwe Nikon D90
                  Topic titel mag aangepast worden want dit heeft niks met de D90 te maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                    Nee dat gaat niet werken. Drivers van Dell pc's zijn geen geldige stuurbestanden voor de componenten van een Fujitsu Siemens. Ik heb eens even gekeken op het internet en inderdaad geen upgrade gevonden voor de hele reeks Scaleo pc's. Misschien is het te vinden maar ik twijfel eraan. Het is goedkoper om gewoon een externe SDHC Cardreader te kopen dan.

Topic titel mag aangepast worden want dit heeft niks met de D90 te maken
                    @ Cubalistic,
                    Thx voor je antwoord!
                    Ik vermoedde het wel hoor dat dat niet zou gaan...
                    Een externe SDHC cardreader is idd. een optie, maar vind ik nogal omslachtig.
                    Bovendien begin ik het reeds goed gewoon te worden om de files via USB kabel rechtstreeks met NikonTransfer te downloaden vanaf de D90. Is m.i. wel handig nu (en méér opties! ...)
                    Mijn recente HP laptop kan wél rechtstreeks SDHC cards lezen (maar beeldverwerking doe ik liever op de desktop).

BTW, met D70 en D200 heb ik tot op heden de CF-cards steeds via de interne cardreader ingeladen, maar met CF moet men bijzonder goed opletten om geen van de vele pinnetjes te verbuigen... op dat vlak vind ik SD toch iets veiliger. Nu gebruik ik ook voor D70 en D200 de NikonTransfer methode via USB kabel...

mvg,
                    Luc

Comment

Re: PROBLEMEN computerverbinding met Nikon D90

Nikon Transfer werkt net zo goed en sneller van een cardreader. Ik heb het ook niet zo met een camera op de computertafel met een draadje eraan.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Re: PROBLEMEN computerverbinding met Nikon D90

Ik heb het inmiddels opgelost. De boosdoener was MCafee (virus-scanner). Hij hield de installatie van de driver tegen. Was wel even zoeken naar de oorzaak, maar heb het uiteindelijk in de log-bestand van MCafee gevonden . Het vervolgens uitgeschakeld en windows kon nu wel de driver netjes installeren op windows\system32.

Misschien is het inderdaad verstandig om een externe card-reader te gaan kopen.

Wat betreft het wijzigen van de diafragma tijdens het schieten ga ik vanavond even uitproberen of het half indrukken de ontspanknop het oplost. Had trouwens de optie A (voor diafragma) gekozen.
                        Last edited by FotoGenie; 4 februari 2009, 13:40.

Comment

Working...
                        X