Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpte bij canon 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherpte bij canon 40D

    hoi fotofanaten,
    ik ga eens proberen mijn probleem uit de doeken te doen.
    bij mijn 40D heb ik het volgende aan de hand.mijn foto's zijn allemaal beetje onscherp.
    heb al vanalles geprobeerd maar naar het schijnt is dit een bekend probleem bij de 40D.
    als je scherp zet op het oog met diafragma f8 bij 1/125e en iso 100 dan zie je bij het inzoomen van foto dat ie toch onscherp is.eerst dacht ik dat het aan mij lag maar na het bekijken van andere foto's op het net en een nikon geprobeerd te hebben met dezelfde instellingen is het duidelijk dat het aan mijn toestel ligt.
    toestel is intussen binnen geweest (5weken) en nu is het gebeterd,maar nog niet zoals het moet,gevolg,weer 5weken mijn speeltje kwijt.
    zijn er mensen die ook dit probleem gehad hebben,of kennen?iemand met tips of mogelijke oplossingen?
    als ik toestel terug krijg en het is nog niet in orde weet ik echt niet meer wat doen ermee.begin echt wanhopig te raken.
    dit is het in een notendop.jullie mogen altijd mailen.
    ik hoop op veel reactie,en ik zou zeggen,heel veel fotoplezier nog allemaal en alvast bedankt.

    groetjes, joachim
    [IMG][/IMG]
    Last edited by joaatje; 29 januari 2009, 20:29.

  • #2
    Re: onscherpte bij canon 40D

    Post eens een voorbeeldfoto zodat we weten waarover we spreken.

    Ik schiet ook met een 40D en het probleem is me niet bekend.
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: onscherpte bij canon 40D

      Oorspronkelijk geplaatst door joaatje Bekijk bericht
      h.............mijn foto's zijn allemaal beetje onscherp.
      heb al vanalles geprobeerd maar naar het schijnt is dit een bekend probleem bij de 40D............
      Ik weet ook van niks.... en ik heb toch al heel wat scherpe platen geschoten met mijn 40D...
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: onscherpte bij canon 40D

        diafragma f8 bij 1/125e en iso 100
        Misschien ook handig om te vermelden welke lens erop zat, lengte, IS, en of er een statief werd gebruikt ed.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: onscherpte bij canon 40D

          volgens de mensen van calumet is dat een voorkomend probleem bij de 40D en dan zou de spiegel vanbinnen vaster moeten gezet worden,zo werd mij gezegd althans.

          lens is een 24-70 2.8 van canon
          er is geen statief gebruikt.
          maar er is eigenlijk niet echt een scherp punt te vinden op de foto's vind ikzelf.


          een voorbeeldfoto volgt,
          mvg, joachim

          Comment


          • #6
            Re: onscherpte bij canon 40D

            Vreemd verhaal wat ze je vertelt hebben bij Calumet,ik heb er in ieder geval nog
            nooit iets over gelezen of gehoord.
            Zelf hier ook een 40D en [gelukkig] scherp.
            Het kan natuurlijk ook aan je lens liggen.
            Balen voor je.
            Succes,
            gr.ron.
            http://exhi-fotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: onscherpte bij canon 40D

              Oorspronkelijk geplaatst door joaatje Bekijk bericht
              volgens de mensen van calumet is dat een voorkomend probleem bij de 40D en dan zou de spiegel vanbinnen vaster moeten gezet worden,zo werd mij gezegd althans.
              Het is toch ongelooflijk wat ze de mensen allemaal proberen wijs te maken....
              Het is toch ongelooflijk wat de mensen allemaal geloven....

              Comment


              • #8
                Re: onscherpte bij canon 40D

                Doe gewoon is een proef op statief op een herhalend iets(rij paaltjes, batterijen op een rij) en stel scherp(of laat de camera dat doen of beide) en maak de foto's, dan weet je in ieder geval waar de 'fout' ligt en of er wel een scherp punt is te vinden.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: onscherpte bij canon 40D

                  Wat heeft de spiegel in godsnaam te maken met de scherpte van de uiteindelijke foto's? Ik denk dat die uitleg even een dwaling was... Lijkt me meer een kwestie van slecht gecalibreerde focus...
                  Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                  Comment


                  • #10
                    Re: onscherpte bij canon 40D

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Het is toch ongelooflijk wat ze de mensen allemaal proberen wijs te maken....
                    Het is toch ongelooflijk wat de mensen allemaal geloven....
                    Ja dat vind ik ook, ze zouden op zijn minst toch mogen proberen een uitleg te geven die mogelijk is. Ik kan zo direct al een betere uitleg vinden als ik mensen wat wijs wil maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: onscherpte bij canon 40D

                      iedereen die al commentaar gegeven heeft alvast bedankt.
                      hier ook alvast een foto waarbij er scherpgezet is op de ogen.
                      het zou inderdaad aan de focus liggen.
                      als je door de zoeker scherp zet is dit geen probleem.
                      hij zet scherp,je klikt en de foto komt er zo uit zoals hierboven

                      Comment


                      • #12
                        Re: onscherpte bij canon 40D

                        Heb zelf een 40D en die is nu voor de derde keer binnen. Probleem was extreme frontfocus. Op een afstand van een 5 tal meter stelde hij een meter voor het onderwerp scherp. Ze hebben hem dan bijgeregeld, en toe stelde hij nog maar een 10 tal cm voor het onderwerp scherp. Maar ik heb nog leren fotograferen toe de dieren spraken en toen was de regel dat scherpte 1/3 voor het onderwerp moet liggen en 2/3 achter het onderwerp.
                        En zolang dat niet in orde is gaat hij terug. Ondertussen is mijn toestel al 15 maand oud en alles bij elkaar al een maand of 3 weg geweest. In de tussenperiode een paar duizend foto's gemaakt waarvan het grootste deel onscherp is. Klote, meer kan ik daar niet over zeggen.
                        Wat jou toestel betreft, ik heb de indruk dat je ook last hebt van frontfocus. Als je op internet surf vind je daar verschillende testen over. En dan weet je het zo.
                        Veel succes

                        Comment


                        • #13
                          Re: onscherpte bij canon 40D

                          Sorry, ik denk dat het bij jou back-focus is. De haren en de trui zijn scherp, maar alles wat daar voor ligt niet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: onscherpte bij canon 40D

                            Oorspronkelijk geplaatst door mxvb Bekijk bericht
                            Heb zelf een 40D en die is nu voor de derde keer binnen. Probleem was extreme frontfocus. Op een afstand van een 5 tal meter stelde hij een meter voor het onderwerp scherp. Ze hebben hem dan bijgeregeld, en toe stelde hij nog maar een 10 tal cm voor het onderwerp scherp. Maar ik heb nog leren fotograferen toe de dieren spraken en toen was de regel dat scherpte 1/3 voor het onderwerp moet liggen en 2/3 achter het onderwerp.
                            En zolang dat niet in orde is gaat hij terug. Ondertussen is mijn toestel al 15 maand oud en alles bij elkaar al een maand of 3 weg geweest. In de tussenperiode een paar duizend foto's gemaakt waarvan het grootste deel onscherp is. Klote, meer kan ik daar niet over zeggen.
                            Wat jou toestel betreft, ik heb de indruk dat je ook last hebt van frontfocus. Als je op internet surf vind je daar verschillende testen over. En dan weet je het zo.
                            Veel succes

                            bedankt voor je reactie.
                            er is dan toch iemand die hetzelfde probleem heeft.het gaat inderdaad zoiets zijn vrees ik.bedankt voor de support.jij ook veel succes met je toestel.
                            het is inderdaad klote als je foto's er niet uitkomen zoals je wilt!! en zeker als je andere foto's bekijkt op het forum die HAARSCHERP zijn.
                            ik hou je op de hoogte,
                            groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: onscherpte bij canon 40D

                              Heb je al met andere lenzen getest ? Het ligt niet altijd aan de body hoor.
                              Je kan anders es zo'n foto maken van zo'n testchart ?

                              Comment

                              Working...
                              X