Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90: welke kit en wanneer kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90: welke kit en wanneer kopen?

Hallo allemaal,

mijn vriendin en ik willen dit jaar een DSLR aanschaffen. Door het lezen van allerhande reviews ben ik "overtuigd" geraakt dat de D90 voor ons een goede camera zal zijn. Ik heb er ook al eens mee kunnen spelen in de winkel, en ben zeer te spreken over de bediening, hoe hij in de hand ligt, ...

Nu mijn vraag: ik zit een beetje in de knoop met welke kitlens/lenzen ik zou kopen. Ik kijk vooral naar de kit met de 16-85 lens en de double zoomkit (18-105 en 70-300). Wat ik wil fotograferen is vooral natuur/cultuur, familiefeestjes (binnen!) en ik ga ook graag spotten aan (militaire) luchthavens. Vooral dit laatste kan me overtuigen om voor de double zoom kit te gaan, maar zijn beide lenzen hierin "goed" (hun prijs waard)? Zijn ze qua kwaliteit te vergelijken met de 16-85 die toch wel een zeer goede kitlens schijnt te zijn. Indien ik voor de 16-85 zou gaan, zou ik op termijn toch een telelens nodig/willen hebben dus kom ik toch een stuk duurder uit als nu de double zoomkit kopen ...

Ook over het "wanneer" twijfel ik. Oorspronkelijk waren wij van plan pas in/na de zomervakantie een dslr aan te schaffen. Nu met de beruchte prijsstijgingen in het verschiet zijn we aan het twijfelen geslaan. Waar we eigenlijk op hoopten is dat nikon tegen de zomer/einde van het jaar een opvolger voor de D90 aan zou kondigen. Is dit een realistische verwachting? Als bv de prijzen nu 20% (slechtste geval) zouden stijgen, moeten de prijzen tegen het einde van het jaar al >20% zakken om terug op het huidige niveau te komen. Daarom dat ik denk dat het niet "stom" is om nu al te kopen.
    Wat zouden jullie doen, er rekening mee houdende dat je niet perse "onmiddelijk" een dslr nodig hebt?

Alvast bedankt.

Koen

Re: Nikon D90: welke kit en wanneer kopen?

Oorspronkelijk geplaatst door koen3950 Bekijk bericht
    Waar we eigenlijk op hoopten is dat nikon tegen de zomer/einde van het jaar een opvolger voor de D90 aan zou kondigen.
    De camera is amper koud en je wilt al een opvolger?

Als de 70-300 een Nikkor VR is dat een goede lens. Als het Nikkor 70-300 zonder VR is zou ik die lens niet nemen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      De camera is amper koud en je wilt al een opvolger?

Als de 70-300 een Nikkor VR is dat een goede lens. Als het Nikkor 70-300 zonder VR is zou ik die lens niet nemen.
      Ik wíl geen opvolger, ik wou gewoon weten of het een realistische verwachting is dat nikon tegen het jaareinde een opvolger zou aankondigen. Zoveel tijd lag er nu ook weer niet tussen de D70 en D80, en tussen de D80 en de D90 he :-)

Die 70-300 is inderdaad de nikkor VR.

Comment

Ik wíl geen opvolger, ik wou gewoon weten of het een realistische verwachting is dat nikon tegen het jaareinde een opvolger zou aankondigen. Zoveel tijd lag er nu ook weer niet tussen de D70 en D80, en tussen de D80 en de D90 he :-)

Die 70-300 is inderdaad de nikkor VR.
        D70 begin 2004
        D80 midden 2006
        D90 eind 2008

Tussen de D70 en de D90 zit een behoorlijke evolutie.
        Bij de opvolger van de D90 zal dit beduidend minder zijn.

Ik zou wachten tot de D99

mvg
        Antoine

Comment

De D90 is pas enkele maanden uit dus tegen deze zomer (dan is hij nog geen jaar oud) verwacht ik geen opvolger.. denk dat die pas tegen zomer 2010 eraan zal komen.

Nu of binnen enkele maanden kopen ? tsja, niemand heeft een glazen bol om de toekomst te zien.
          Rond de zomer zijn er geen cashback acties (voor zover ik weet) dus om speciaal tot dan te wachten heeft weinig nut.

Prijzen zijn nu pas gestegen, denk niet dat ze binnen enkele maanden (zelfs al zou de Euro opnieuw sterk in waarde stijgen tov de Yen) prijzen opnieuw sterk gaan aanpassen..
          Het kan altijd dat de prijzen wat gaan zakken omdat het toestel al wat ouder is, maar verwacht niet dat het 40% goedkoper gaat zijn ofzo (een D90 gaan ze niet verkopen voor de dumpingprijs waarvoor je nu een D40 kan kopen bv).

Wil je om misschien 50 of 100 euro uit te sparen nog enkele maanden wachten (en waarschijnlijk dagelijks of wekelijks de prijzen in het oog houden en jezelf vervloeken dat ze nog niet gedaald zijn ? :-)

Wat ik persoonlijk zou doen als je hem niet direkt nodig hebt is de wisselkoers van de GBP in 't oog houden en zodra die weer serieus zakt je D90 in Engeland gaan kopen..
          Denk dat je zo meer kans hebt om een goede zaak te doen dan te wachten tot de prijzen hier voldoende gedaald zijn.
          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

De standaard kit staat vandaag lekker mooi geprijsd op redcoon.be ... zelfs in the UK kopen heeft geen zin meer ... en dan zit je nog met die engelse stroomstekker
            Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

Comment

Hallo Koen,

Ik heb me de Nikon D90+18-200mm Nikkorlens besteld bij Foto Basteans in St-Niklaas voor een zeer degelijke prijs van 1335 eurokes...ik mag hem deze Zaterdag gaan afhalen,ik zou zeker niet wachten als ik van u was,want ik denk dat de prijzen van de Japanse merken zeker 12-15% gaan stijgen in Februari en Maart.

En voor een opvolger zou ik niet wachten daar deze D90 al zeer degelijk en een serieuze upgrade is op zijn voorganger.

Ik denk dat de opvolger eerder een D90x zal zijn. Mischien met een verbeterde filmfunctie en mischien nog meer pixels...vraag is heb je dat nodig?

Ik wou eerst opteren voor de kitlens 18-105,maar odat ik meestal trek op reis enz... heb ik de 18-200mm VR genomen. En later komt er nog een lichtsterke Tamron 17-50mm 2.8f bij...De 16-85mm die jij eventueel zou nemen is een zeer goede lens en iets beter van beeldkwaliteit dan de kitlens en de 18-200 aar dan heb je wel beperkte tele,wel meer groothoek

Succes met jullie keuze

Groet Dirk
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Alvast bedankt allemaal voor de reacties. De prijs op redcoon had ik inderdaad ook gezien, 877 euro voor een kit met 18-105 is scherp geprijsd!
                Zouden jullie mij de 18-105 aanraden boven de 18-200 op gebied van kwaliteit? Het bereik 105-200 heb ik niet perse nodig denk ik daar ik plan in de toekomst een telelens (bv de 70-300) te kopen.

Ook nog even meegeven dat ik niet zou wachten op een opvolger van de D90 om dan die opvolger te kopen, maar wel om de (serieuze) prijsdaling van de D90 in dat geval...

Comment

(hopelijk kan je op de vernieuwde versie van D90 een externe mic aansluiten...zou handig zijn want bij mijn gebruik is het soms overgemoduleerd) dit tussen haakjes hoor...ben heel tevreden over mijn d90 en hij van mij hoop ik ...

Comment

Alvast bedankt allemaal voor de reacties. De prijs op redcoon had ik inderdaad ook gezien, 877 euro voor een kit met 18-105 is scherp geprijsd!
                    Zouden jullie mij de 18-105 aanraden boven de 18-200 op gebied van kwaliteit? Het bereik 105-200 heb ik niet perse nodig denk ik daar ik plan in de toekomst een telelens (bv de 70-300) te kopen.

Ook nog even meegeven dat ik niet zou wachten op een opvolger van de D90 om dan die opvolger te kopen, maar wel om de (serieuze) prijsdaling van de D90 in dat geval...
                    Testen op slrgear tonen alleszinds een betere kwaliteit voor de 18-105 in de overlappende range. Maar dat zijn en blijven maar testen natuurlijk. CA is wel slecter maar dat is dan weer goed te corrigeren (in camera in pjeg of raw erbuiten) En als je de 100 to 200 range niet echt nodig hebt: daar is de 18-200 nu net het minst (weer volgens de metingen).

Heb zelf heel wat foto's gemaakt met een 18-250 Tamron, en wat de testen ook zeggen: echt wel leuk zo een 'reiszoom' en de foto's zelf? Ik rpint niet groter dan A4 en ze zien er super uit :-)
                    Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
                      Testen op slrgear tonen alleszinds een betere kwaliteit voor de 18-105 in de overlappende range. Maar dat zijn en blijven maar testen natuurlijk. CA is wel slecter maar dat is dan weer goed te corrigeren (in camera in pjeg of raw erbuiten) En als je de 100 to 200 range niet echt nodig hebt: daar is de 18-200 nu net het minst (weer volgens de metingen).

Heb zelf heel wat foto's gemaakt met een 18-250 Tamron, en wat de testen ook zeggen: echt wel leuk zo een 'reiszoom' en de foto's zelf? Ik rpint niet groter dan A4 en ze zien er super uit :-)
                      IK ken nochtans veel mensen die super tevreden zijn van hun 18-200mm Nikkorlens.

Gegroet Dirk
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Recoon dan wel te betrouwen ? Om z'on toestel online te kopen. Weet ik nog niet. Ik koop het liever in een betrouwbare winkel. Zeker voor de nageleverde service, als er iets ooit eens iets aan zou zijn of iets dergelijks.
                        Last edited by Nicootje; 29 januari 2009, 20:49.

Comment

Vandaag mijn D90 binnengekregen uit de UK, via warehouse express. Top service gehad, alleen wat problemen gehad met de levering. De transport firma kende het adres niet (via de tracker gezien). Uiteindelijk het adres aangepast en alles is goed terechtgekomen.
                          Heb hem besteld begin januari dus ik heb hem nog aan de interessante prijs ook. (569£)

Comment

Ik wíl geen opvolger,
                            Dit insinueerd toch wat anders....
                            Waar we eigenlijk op hoopten
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Dit insinueerd toch wat anders....
                              Het was alleszins niet zo bedoeld dat we die opvolger zouden willen kopen

Zojuist de D90 bij redcoon besteld. Voor die prijs kon ik hem toch niet laten liggen
                              Nu maar hopen dat er daarbij geen problemen optreden ...

Comment

Working...
                              X