Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon of nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: canon of nikon

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    Rustig, rustig, ik pik er helemaal geen stukje uit die ik niet of wel graag zie. Ik pik er gewoon het stukje uit waar ik verduidelijking over wil. Anders wordt het nogal onoverzichtelijk, niet? Ik wou enkel eens weten welke instelmogelijkheden je juist bedoelde want ik zie geen verschil in de instelmogelijkheden tussen een 450D en een professioneel toestel zoals de 1D MkII. Maar 't is al goed, je kan er blijkbaar niet tegen dat ik dat even in vraag stelde. Man toch, wat een kloteforum is BD toch aan 't worden...
    Dat er geen verschillen zijn tussen de 450D en de 1DMkII interesseert me niet. Ik weet welke ze zijn tussen mijn D80 en de 450D, en daar zitten twee dingetjes op, die ik graag gebruik, die dan de 1DMkII ook wel niet zal hebben.
    Voor het uitzoeken verwijs ik je heel graag naar de sites van Canon en NIkon.
    IK koos bewust voor de D80. Jij koos voor Canon. Da's nu 't verschil. IK kies voor een toestel dat voor mij mogelijkheden heeft waar ik iets aan heb. Ik hoef geen D300 of een D3, want daar zit teveel op. De D80, en nu de D90 zijn voor mij dings genoeg, en daar kan ik mee voort. Zij hebben juist wat ik van een toestel verlang.

De vraag om een keuze te maken tussen een 1000D en een D80 vind ik zo banaal, dat ik er eigenlijk alleen banaal op kan antwoorden. Het toont aan dat topicstarter zich totaal niet geïnformeerd heeft. Hij hoopt hier antwoorden te vinden bij mensen die iets van die toestellen afweten. Is hier al één 1000D gebruiker die geantwoord heeft ?

Ik weet één vergelijkingspunt tussen de beide toestellen... de grootte. Ik heb de 1000D enkel gezien in een verkoopsstand van Canon. Het toestel interesseert me totaal niet, want ik heb mijn NIkon. Wat het wel of niet kan, hoef ik niet te weten, maar gezien het vermoedelijk niet meer zal kunnen dan een 450D, is het voor mij helemaal niet interessant.

Dit gezegd zijnde... de belangrijke verschillen voor mij zitten hem voornamelijk in het flitssysteem. Met mijn D80 stuur ik 2 of meer flitsers draadloos aan zonder hulpstukken. Da's voor mij makkelijk. Ik heb een studio op locatie gebouwd op 10 minuutjes. Bovendien zit op de D80 een AUTO-FP functie, die toelaat te flitsen met een externe flash op sluitertijden korter dan 1/200ste. Bijzonder handig als je wil inflitsen overdag, en toch een groot diafragma wil gebruiken. Deze mankeer ik op de D40, D60 en naar ik meen ook op de 450D.
    De 450D heeft ook zaken die beter zijn dan de D80, maar die zitten minder in mijn interessesfeer. Hij is er ook gekomen na de 400D die er samen met de D80 was. Eens gekozen voor een systeem, en tevreden van een systeem, wijk ik er alleszins niet meer van af.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MisterL Bekijk bericht
      ik trek ook veel in automatische stand (dan kan ik me meer concentreren op de foto zelf) ben nog maar een beginner hé.
      Maar dat je niet in raw kan trekken in automatishe stand dat wist ik nog niet.
      Met de Nikon D80 - D90 kan dit alleszins wel. Toch mis ik hier het plaatje... Iemand die op automatisch in raw fotografeert, kiest dus om meer tijd te steken in de nabewerking. Als je die tijd van de nabewerking nu eens in fotograferen steekt en 't lezen van de handleiding... op 't einde doe je tijdwinst volgens mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Zonder echt in discussie te willen gaan hierover - ik ben hier namelijk begonnen met een grapje dus voel ik mij wel aangesproken - dergelijke vragen zijn toch écht onmogelijk te beantwoorden? Dat is net alsof iemand in één regel vraagt welke auto hij moet kopen, een VW Golf of een Audi A3. Kijk nog eens naar de openingspost. Hoe kan je daar nu een serieus antwoord anders dan je persoonlijke voorkeur op geven? Als BD juist dergelijke vragen wél serieus wilt nemen wens ik jullie nog veel succes.
        100% akkoord. 't is te zeggen. Die A3 moest minstens een A4 zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        [COLOR="Blue" een beetje respect voor nieuwelingen moet je zeker kunnen opbrengen ( ook al gebruiken ze de zoekfunctie niet. )[/COLOR]
        Dit vind ik er echt wel over. Eigenlijk zeg je "ook al is het hier al 100x verteld, je mag doen alsof je het niet gehoord hebt en de vraag nog eens stellen."
        Komaan zeg.

En aan de TS.
        De D80 natuurlijk. Omwille van twee wieltjes en een top-lcd. Hoe ga je ooit foto's nemen zonder?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Met de Nikon D80 - D90 kan dit alleszins wel. Toch mis ik hier het plaatje... Iemand die op automatisch in raw fotografeert, kiest dus om meer tijd te steken in de nabewerking. Als je die tijd van de nabewerking nu eens in fotograferen steekt en 't lezen van de handleiding... op 't einde doe je tijdwinst volgens mij.

sinds de 50D van canon zou je op alle standen in raw moeten kunnen werken, dus ook in de scenepresets en het groene vierkantje (de volledig automatische stand)

waarom raw ? als je witbalans verkeerd is, kan je die zonder problemen aanpassen, ook belichtingscorrectie is veel beter met raw uit te voeren, dit zijn maar enkele van de vele mogelijkheden ....
          Mijn website: http://www.michelpyck.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
            Dit vind ik er echt wel over. Eigenlijk zeg je "ook al is het hier al 100x verteld, je mag doen alsof je het niet gehoord hebt en de vraag nog eens stellen."
            Komaan zeg.
            Absoluut niet, zo interpreteer jij het weeral als ervaren internet gebruiker, blijkbaar wordt er hier heel dikwijls niet alleen vergeten dat er hier beginners zijn op fotografiegebied maar ook op internetgebied. Ik ken mensen genoeg die op het internet surfen en op forums terechtkomen die van een zoekfunctie op een forum nog nooit hebben gehoord, minder ervaren gebruikers komen hier terecht, zien de onderverdelingen staan, merken een onderdeel op waar hun vraag thuishoort en stellen die daar onmiddellijk zonder verder bij na te denken. Velen hier krijgen het daar van op hun heupen, spijtig, want het zijn net die mensen die een duwtje in de goede richting nodig hebben en dat kan niet als je ze zonder meer afschiet want dan zie je deze mensen nooit meer terug en dat is zeker niet de bedoeling.
            Via pm krijg ik dagelijks dezelfde vragen toe, denk je dat ik iedere keer antwoord met : "gebruik de zoekfunctie"? Nee hoor, ondertussen heb ik antwoorden op voorhand klaargemaakt met de nodige uitleg zodat ik enkel kopiëren en plakken moet gebruiken. En in dat antwoord formuleer ik op een beleefde manier op de laatste regel dat een zoekfunctie op het forum veel van hun vragen kan oplossen. Service noemt men dat, gecombineerd met de elementaire beleefdheidsregels . . .
            Last edited by Franciskine; 31 januari 2009, 08:41.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Mensen toch TS is hier éénmaal terug komen antwoorden (#5) en ondertussen zitten jullie reeds aan #50, wie doet dan belachelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Mensen toch TS is hier éénmaal terug komen antwoorden (#5) en ondertussen zitten jullie reeds aan #50, wie doet dan belachelijk.
                't is niet omdat je niet antwoordt, dat je ook niet leest he Hij is gisteren om 21.50h nog online geweest.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

De vraag om een keuze te maken tussen een 1000D en een D80 vind ik zo banaal, dat ik er eigenlijk alleen banaal op kan antwoorden. Het toont aan dat topicstarter zich totaal niet geïnformeerd heeft.
                  Daar zijn we het over eens.

Dit gezegd zijnde... de belangrijke verschillen voor mij zitten hem voornamelijk in het flitssysteem.
                  Zo, nu noem je de dingen tenminste bij naam (ik weet ik dat ik niets mis want ik heb reeds jaren een ST-E2 die 't zelfde doet en alle EOS toestellen ondersteunen trouwens high-speed sync).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Absoluut niet, zo interpreteer jij het weeral als ervaren internet gebruiker, blijkbaar wordt er hier heel dikwijls niet alleen vergeten dat er hier beginners zijn op fotografiegebied maar ook op internetgebied. Ik ken mensen genoeg die op het internet surfen en op forums terechtkomen die van een zoekfunctie op een forum nog nooit hebben gehoord, minder ervaren gebruikers komen hier terecht, zien de onderverdelingen staan, merken een onderdeel op waar hun vraag thuishoort en stellen die daar onmiddellijk zonder verder bij na te denken. Velen hier krijgen het daar van op hun heupen, spijtig, want het zijn net die mensen die een duwtje in de goede richting nodig hebben en dat kan niet als je ze zonder meer afschiet want dan zie je deze mensen nooit meer terug en dat is zeker niet de bedoeling.
                    Via pm krijg ik dagelijks dezelfde vragen toe, denk je dat ik iedere keer antwoord met : "gebruik de zoekfunctie"? Nee hoor, ondertussen heb ik antwoorden op voorhand klaargemaakt met de nodige uitleg zodat ik enkel kopiëren en plakken moet gebruiken. En in dat antwoord formuleer ik op een beleefde manier op de laatste regel dat een zoekfunctie op het forum veel van hun vragen kan oplossen. Service noemt men dat, gecombineerd met de elementaire beleefdheidsregels . . .
                    Pfff,
                    Ik pleit hier niet voor het respectloos behandelen van nieuwelingen of anderen. Ik kan me ergeren aan bepaalde vragen, maar evengoed aan de botte reacties daarop. Dat jij de tijd neemt om op alle vragen persoonlijk te antwoorden, is natuurlijk jouw zaak. Maar om dit nu te gaan gelijkstellen met de elementaire beleefdheidsregels (en alle ander vormen van reageren dus als elementair niet beleefd te catalogeren) vind ik erover. Vóór je hier iets post, wordt je verondersteld van het forumreglement te lezen. Wat stel jij nu: 't Ja, zo'n nieuweling en onervaren internetter, die leest dat natuurlijk niet en we kunnen dat daar toch ook niet van verwachten. Euh, en ik moet me wél aan dat reglement houden?

Ik denk dat je zo'n vraagsteller veel meer helpt door hem/haar vriendelijk duidelijk te maken dat de info die hij/zij zoekt wellicht kan gevonden worden via de zoekfunctie (+desnoods 2 woorden uitleg hoe je die gebruikt) zonder de gevraagde info erbij te geven.

Comment

even eenreactie op dit topic:

Ikzelf ou mij al een hele tijd meer en meer gaan toeleggen op fotografie en daarvoor een goed toestel aanschaffen. Probleem hierbij is dat jet eerst het toestel moet kopen om vervolgens gaandeweg te ondervinden of je een goede keuze gemaakt hebt of niet. In feite maak je dus een blinde keuze op het moment van aankoop als je nog niets weet over fotografie, toestellen, ed..

Ik heb dus ook hier op het forum de vraag gesteld welk toestel ik nu juist of best moet kiezen EN waarom (nikon of canon?). Ik besefte toen niet dat die vraag hier bijna dagelijks opduikt en het dus voor velen een zoveelste zelfde carrousselletje draaien is. Daarenboven besef ik nu dat mijn vraag een non-vraag was want eigenlijk zijn Canon en Nikon beiden supergoeie toestellen. Het verschil zit hem in details gezien de kennis en kunde van de vraagsteller (gezien het soort vraag meestal een 'beginner'). Ik snap dus wel de ergernis/frustratie van velen maar weet toch dat jullie met jullie advies en ervaringen vele mensen goed vooruit helpen in het nemen van een belangrijke beslissing. Zonder dus direct een Nikon- OF Canon-adept te zijn ben ik hiervoor toch dankbaar.

Comment

persoonlijke keuze:
                        - qua gebruiksgemak kies ik voor Nikon
                        - bij moeilijke lichtomstandigheden verkies ik Canon
                        werk met beide, voila de oplossing
                        Panoramix

Comment

Working...
                        X