Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

interieurarchitect vraagt advies aan fotograaf..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: interieurarchitect vraagt advies aan fotograaf..

bedankt allen! Ik denk dat ik voor de compact ga en serieuze foto's idd ga laten maken door een pro.

Thx.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenmiljoen Bekijk bericht
      ... en serieuze foto's idd ga laten maken door een pro.
      Dat lijkt me de beste beslissing!
      Interieurfotografie is immers veel ingewikkelder dan op het eerste zicht lijkt. De reden hiervoor is dat het oog anders naar een interieur kijkt dan naar een foto van dat interieur. Er moeten dus aanpassingen gedaan worden om in een foto de ervaring van het interieur weer te geven net alsof je je in dat interieur bevindt. De belangrijkste aanpassingen zijn:
      - opruimen/herschikken van attributen; op een foto lijkt (bvb) een stapel magazines sneller rommelig dan in het echt.
      - verlichting; een foto kan slechts een fractie weergeven van het contrast dat het oog aankan, denk bvb aan uitgebrand witte ramen en dichtgelopen schaduwen onder tafels. Voor de meeste interieurfoto's is een aanzienlijke flitsinstallatie nodig om het beeldcontrast bij te sturen.
      - perspectief; met een breedhoek-zoomlens kan je heel precies de perspectief-ervaring/weergave in de foto bijsturen. Extreme breedhoek geeft al snel een overdreven effect in kleine ruimtes, waardoor dit in die situaties sterk af te raden valt. (Een breedhoek dient níet om "alles in beeld te krijgen"!)

Interieurfotografie is een zeer interessante tak binnen de wereld van de fotografie (net als alle andere takken trouwens) Als je je hierin wil verdiepen, raad ik je aan om hieromtrent een cursus te volgen of boek te lezen, eventueel indien nodig voorafgegaan door een cursus of boek basisfotografie. Eén groot voordeel heb je als interieurarchitect alvast: voldoende oefenmateriaal (interieurs dus) voorhanden om de theorie proberen in praktijk om te zetten. (En dat zal bij heel wat beginnende fotografen - inclusief mezelf - wel wat jaloezie opwekken.)
      blog

Comment

Voor de echt impressionante realisaties heb je de geavanceerde tak: 360° fotografie:

http://home.versateladsl.be/vt631004...ry/360/360.htm

Let niet op de rommel: gemaakt als spielerei ooit eens tijdens een vakantie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
          Voor de echt impressionante realisaties heb je de geavanceerde tak: 360° fotografie:

http://home.versateladsl.be/vt631004...ry/360/360.htm

Let niet op de rommel: gemaakt als spielerei ooit eens tijdens een vakantie.
          Hmmm, bewegende afdruk in een reklamebrochure.

Comment

iedere dslr zal meer dan voldoen om interieur foto's te maken.
            Je kan perfect op iso 100 werken binnen. dus je hebt geen duur toestel nodig die hoge iso waarden aan kan.
            Een 10-20mm is leuk om een overzicht van de volledige kamer weer te geven.
            Maar dan zit je met enorme vervormingen...
            Naast een overzicht foto zal je zeker en vast ook nog detailfoto's willen maken, en daar heb je dan een iets meer zoom lens nodig.
            Vergeet ook geen degelijk statief aan te schaffen en eventueel een draadontspanner
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Hmmm, bewegende afdruk in een reklamebrochure.
              't Ja... even over het hoofd gezien... Maar ongetwijfeld bestaat er ook een online versie van het portfolio.

En voor noodgevallen bestaat er ook de platte versie van de 360° foto. Zou eerlijkgezegd niet misstaan als folieke in een portfolio vind ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
                't Ja... even over het hoofd gezien... Maar ongetwijfeld bestaat er ook een online versie van het portfolio.

En voor noodgevallen bestaat er ook de platte versie van de 360° foto. Zou eerlijkgezegd niet misstaan als folieke in een portfolio vind ik.
                enkel als folieke dan, want zo'n afbeelding past niet echt in een interieursbrochure door alle vervorming

niettegenstaande vind ik jou 360° pano een knap staaltje fotografie en bewerking
                met wat interressantere onderwerpen valt hier zeker veel mee te doen
                5DmkIII en wat glas

Comment

Als architect ben je wel al creatief bezig en kwa compositie zal je wel weten wat je wil. Maar er is ook nog de technische kant. Als je een portfolio met wauw-effect wil, zou ik een professionele fotograaf zeker overwegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
                    Als architect ben je wel al creatief bezig en kwa compositie zal je wel weten wat je wil. Maar er is ook nog de technische kant. Als je een portfolio met wauw-effect wil, zou ik een professionele fotograaf zeker overwegen.
                    Absoluut. Maar daarnaast zou ik me een DSLR aanschaffen en zo veel als mogelijk van die
                    professionele fotograaf leren om het uiteindelijk zélf onder de knie te krijgen en m'n eigen
                    stempel te drukken op mijn eigen werk.

Comment

Working...
                    X