Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

    hallo,

    ik ben op zoek naar een goeie compact.
    Momenteel heb ik een Konica Minolta Z20 waar ik zeer tevreden over ben. Mijn reis-foto's lukken goed, ook de foto's van eten (ik ben kok) zijn zeer goed en vooral de foto's die ik neem tijdens (Deep Purple) concerten zijn meer dan goed geslaagd. Ik neem dan meestal foto's in progressive mode, zodat ik een 5-tal opnames na elkaar maak (achteraf kies ik dan de beste uit). 1000 foto's op een concert zijn geen uitzondering. Ik werk ook zo weinig mogeljk met flits.
    Waarom dan een ander toestel als ik zo tevreden ben?
    Altijd dat gesleur met die camera-tas ben ik beu. Ik had vroeger een compactje, dat ik gewoon in mijn jeanszak kon stoppen en dat mis ik wel (voordien had ik een Canon EOS 100 analoog en daar was nog meer sleurwerk aan :-)

    Nu heb ik veel goeds gelezen over FUJI F100fd, maar nergens kon ik uitmaken of die progressive mode ook zo goed werkt.
    Iemand ervaring met dit toestel in duistere omgeving? Of tijdens concerten?
    merci
    Michel
    Last edited by noenkelMi; 25 januari 2009, 10:23.
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

  • #2
    Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

    Volgens mij is er op dit ogenblik nog steeds geen enkele compact die in de buurt komt van een DSLR als het op concertfotografie aankomt.

    En als die er ooit komt, dan zullen de DSLR's ondertussen ook zoveel verbeterd zijn dat er nog altijd een groot verschil is tussen een compactje en een DSLR.
    Een camera met een grotere sensor is altijd in het voordeel in de hoge iso-waarden, als de sensors van de compactjes beter worden, dan zullen die van de DSLR's zeker niet achterblijven.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

      Compacte cameras om in de gaten te houden

      Panasonic LX3 (sensor is niet zo groot)
      Sigma DP2 (geen zoom)
      olympus E420 met 25mm lens (is een dslr wel een heel compacte)
      panasonic G1 (heeft nu nog niet echt de lenzen)
      whatever olympus mee afkomt micro 4/3 ma das nog ff wachten
      leica m8 ...

      Nog niks dat momenteel echt op punt staat maar een tijd geleden wasser enkel de m8 in de categorie goede mobiele camera.
      http://aljocha.tumblr

      Comment


      • #4
        Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

        bedankt, zal ik morgen op het gemak eens bestuderen.
        Mijn Z20 is ook geen DSLR hoor. Zoals ik reeds eerder al schreef ben ik daar tevreden over, maar die is gewoon te lomp om "constant" mee rond te lopen.

        nog eens bedankt, tot morgen dan maar

        Michel
        ik probeer...
        mijn Fijsboecq en mijn flickr

        Comment


        • #5
          Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

          Jammer genoeg zal geen enkel compact toestel goede resultaten geven tijdens concerten. Compacts hebben meestal een kleine sensor en een ISO-gevoeligheid die enorm veel ruis met zich meebrengt. De nieuwere toestellen die ergens tussen een bridge en DSLR hangen hebben een grotere sensor en zullen dus betere resultaten opleveren, maar zo'n Panasonic G1heeft dan weer verwisselbare lenzen, waardoor je weer met een volle tas zult gaan rondlopen...
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

          Comment


          • #6
            Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

            bedankt allemaal,
            hieruit kan ik dus gewoon opmaken dat ik best blijf bij hetgeen ik heb, en gewoon een compactje bijkopen, voor het veel gewonere werk.
            En eventueel mijn Z20 vevangen door een "echte" DSLR; iets van Canon wellicht, omdat ik die gewend ben van vroeger (zowel die van mij, als die van mijn vader en schoonvader indertijd)
            maar welke dan?? :-)

            merci
            Michell
            ik probeer...
            mijn Fijsboecq en mijn flickr

            Comment


            • #7
              Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

              Welke DSLR je best koopt, dat hangt volledig af van waarvoor je die wil gebruiken.
              Een EOS 1000D is een heel goede camera, en als je weet hoe je ermee moet werken, dan kan je er betere foto's mee maken dan met de Z20.
              Als je meer mogelijkheden wil, dan zal je een model hoger moeten kiezen, maar dat is ook afhankelijk van hoever je wil gaan in de fotografie. Heb je die camera maar een paar keer per jaar nodig, dan koop je best een instap-model (1000D).

              Het probleem bij concertfotografie is wel dat je daarvoor lichtsterke (dure) objectieven voor nodig hebt als je goede resultaten wil. Je moet dan ook leren werken met de camera, want zonder de basiskennis maak je ook niet de foto's die je zou willen.

              Voor de huis-tuin en keukenfoto's kom je met de kitlens (EF-S 18-55 IS) + eventueel een EF-S 55-250 IS ook een heel eind verder. let op de "IS" bij de lenzen, dat zijn nieuwere versies met beeldstabilisatie, en die zijn optisch ook veel beter dan de niet-gestabiliseerde. Ze zijn wel wat duurder, maar het verschil in scherpte is duidelijk zichtbaar, en met de beeldstabilisatie wordt het percentage bruikbare foto's ook heel wat groter als je fotografeert in moeilijkere omstandigheden (weinig licht).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

                nog eens bedankt
                heb zo-even een test gelezen op dpreview (waardoor ik ook mijn Z20 gekocht had)
                en ik moet niet verder zoeken...
                wel verder sparen (of )
                plots lijkt het "meesleuren" van een tas geen probleem meer

                merci
                Michel
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

                Comment


                • #9
                  Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

                  en het is dus de Canon 1000D kit geworden!
                  Nu nog er mee leren werken; de foto's die ik tijdens ons Valentijnweekend genomen heb, zijn OK.
                  Heb ook het grote Easy Computing boek gekocht (voor 29.98; was verkeerd geprijsd in de Carrefour )
                  Ik denk om later nog de 55 - 250 erbij te nemen.
                  Iemand tips voor concerten?

                  nogmaals bedankt allemaal

                  Michel
                  ik probeer...
                  mijn Fijsboecq en mijn flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

                    Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                    hallo,

                    ik ben op zoek naar een goeie compact.
                    Momenteel heb ik een Konica Minolta Z20 waar ik zeer tevreden over ben. Mijn reis-foto's lukken goed, ook de foto's van eten (ik ben kok) zijn zeer goed en vooral de foto's die ik neem tijdens (Deep Purple) concerten zijn meer dan goed geslaagd. Ik neem dan meestal foto's in progressive mode, zodat ik een 5-tal opnames na elkaar maak (achteraf kies ik dan de beste uit). 1000 foto's op een concert zijn geen uitzondering. Ik werk ook zo weinig mogeljk met flits.
                    Waarom dan een ander toestel als ik zo tevreden ben?
                    Altijd dat gesleur met die camera-tas ben ik beu. Ik had vroeger een compactje, dat ik gewoon in mijn jeanszak kon stoppen en dat mis ik wel (voordien had ik een Canon EOS 100 analoog en daar was nog meer sleurwerk aan :-)

                    Nu heb ik veel goeds gelezen over FUJI F100fd, maar nergens kon ik uitmaken of die progressive mode ook zo goed werkt.
                    Iemand ervaring met dit toestel in duistere omgeving? Of tijdens concerten?
                    merci
                    Michel
                    Ik gebruik voor concerten een Sony DSC-H2 (een compact superzoom, niet echt compact, maar een buideltasje is groot genoeg), waar ik best wel degelijk resultaat mee haal.
                    Het hangt af van wat je ermee wil doen (met de foto's dan), en de Sony die ik heb is een ramp met iso waarden boven 400 (al gebruik ik wél de ISO 800 stand als het moet).

                    Om je een idee te geven, de meeste foto's op mijn zooomr profiel zijn met dit toestel genomen, en naar gelang het licht zijn die best wel aanvaardbaar: http://www.zooomr.com/photos/amonre/sets/

                    Een voorbeeldje vanop een goed verlicht concert:
                    Melodic Pixels

                    Comment


                    • #11
                      Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

                      Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                      bedankt allemaal,
                      hieruit kan ik dus gewoon opmaken dat ik best blijf bij hetgeen ik heb, en gewoon een compactje bijkopen, voor het veel gewonere werk.
                      En eventueel mijn Z20 vevangen door een "echte" DSLR; iets van Canon wellicht, omdat ik die gewend ben van vroeger (zowel die van mij, als die van mijn vader en schoonvader indertijd)
                      maar welke dan?? :-)

                      merci
                      Michell
                      Hou er wel rekening mee dat je niet elk fototoestel overal mee naar binnen krijgt, een DSLR zal op veel plaatsen geweigerd worden, tenzij je een perspas hebt (en hoe je die bemachtigd weet ik ook niet )
                      Melodic Pixels

                      Comment


                      • #12
                        Re: compact voor concerten en huis-tuin -en keukenopnames

                        Leica V-LUX 1

                        Comment

                        Working...
                        X