Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kan het kwaad , af

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kan het kwaad , af

Hey, een paar vraagjes:

Kan het kwaad als je aan de Manuele scherpstel focus ring, ofzo, draait, als hij op AF staat? als ik eens wil manueel scherpstellen vergeet ik hem soms te verzetten maar voel dan wel direct een forcerend gevoel aan. dan verzet ik hem direct, maar kan dit kwaad?

En

Is het goed, of juist slecht, als je elke avond de lens van je camera eraf draait en alle2 de dopseltjes op de camera & de achterkant van de lens doen. Als dit goed is voor de camera zal ik dat elke avond doen, maar ik zou niet weten waarom dit goed/slecht kan zijn.

Groetjes & sorry voor de misschien overbodige vragen!

Re: kan het kwaad , af

afhankelijk van welke lens je hebt...

als je een lens hebt ZONDER FTM (full-time manual focussing), ga je de AF-motor van je lens kunnen beschadigen als je op AF aan die ring draait. Daarmee dat het ook wat wringt als je er aan draait.

een lens met FTM kan dat uiteraard geen kwaad want die zijn daar voor gemaakt.

Welke lens is het?

Ik laat altijd een lens op mijn camera zitten. Als een lens van de camera afgaat, sowieso alle doppen erop...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      afhankelijk van welke lens je hebt...

als je een lens hebt ZONDER FTM (full-time manual focussing), ga je de AF-motor van je lens kunnen beschadigen als je op AF aan die ring draait. Daarmee dat het ook wat wringt als je er aan draait.

een lens met FTM kan dat uiteraard geen kwaad want die zijn daar voor gemaakt.

Welke lens is het?

Ik laat altijd een lens op mijn camera zitten. Als een lens van de camera afgaat, sowieso alle doppen erop...

Canon 18-200 IS 3.5-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cedricje.l Bekijk bericht
        Canon 18-200 IS 3.5-5.6
        Met die lens mag je niet aan de focusring draaien zonder eerst de AF uit te schakelen.

Als je er toch aan draait, dan zal je horen dat je via de tandwieltjes het motortje mee laat draaien, en dat is niet goed voor de tandwieltjes.

Met een USM lens is het geen probleem om aan de focusring te draaien, ook al staat de lens op AF. Het is dan mogelijk om automatisch scherp te stellen, en achteraf nog te corrigeren terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt.

Laat maar gewoon de meest gebruikte lens op de camera zitten, dan is die "klaar voor gebruik" als je eens iets dringend moet fotograferen.
        Het is niet nodig om telkens de dop op de camerabody te zetten, elke keer dat je de lens van de camera haalt is het mogelijk dat er stof in de camera komt...
        Last edited by Black B@ndit; 17 januari 2009, 12:53.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Met een USM lens is het geen probleem om aan de focusring te draaien, ook al staat de lens op AF. Het is dan mogelijk om automatisch scherp te stellen, en achteraf nog te corrigeren terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt.
          toch niet elke lens met USM heeft FTM
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            toch niet elke lens met USM heeft FTM
            Nee, dat geldt alleen voor ring-USM.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Nee, dat geldt alleen voor ring-USM.
              En om volledig zijn de (bij mijn weten) enige uitzondering: EF 50mm f1.4 USM die een micro-motor heeft, maar wel FTM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                En om volledig zijn de (bij mijn weten) enige uitzondering: EF 50mm f1.4 USM die een micro-motor heeft, maar wel FTM
                Ik ben daar niet zo zeker van; hier op het forum waren er al enkele die hun 50 f1.4 kapot maakten hierdoor...

gr
                Yannicks
                Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yannicks Bekijk bericht
                  Ik ben daar niet zo zeker van; hier op het forum waren er al enkele die hun 50 f1.4 kapot maakten hierdoor...

gr
                  Yannicks
                  De Canon 50mm f1,4 kan je handmatig scherpstellen zonder de AF uit te schakelen, het motortje draait niet mee als je aan de scherpstelring draait (ik gebruik ze zelf ook).

En er zijn inderdaad een aantal USM-lenzen waarbij je de AF toch moet uitschakelen als je er handmatig mee wil scherpstellen (bijvoorbeeld de 75-300 USM).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Simpel, voor de meeste lenzen is het aangewezen om die op MF te zetten voordat je aan die ring draait, nu normaal gezien zal je toch zelden of nooit aan deze ring moeten draaien ... je lens en camera moeten toch op het juiste punt focus'n (ik gebruik altijd enkel het middelste scherpstelpunt).

MF gebruik ik alleen als ik schaalmodellen fotografeer, omdat de dof zo kritisch is en dan is MF aangewezen, maar voor het huis, tuin en keuken gebruik denk ik toch dat AF prima zijn werk doet.

Ik berg mijn cameras altijd met de lens erop in mijn tas of koffer, kwestie van 'klaar' te zijn als er zich iets voordoet ... en je hebt minder kans op stof op de sensor door elke avond je lens af te halen. Als je de lens eraf haalt en niet onmiddellijk een andere lens monteert moet je natuurlijk wel de doppen erop zetten. Ook als je je lens opbergt met een andere lens op de camera, altijd dopje plaatsen.

Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Altijd goed de handleiding van je lenzen lezen. Bij sommige lenzen kun je de AF manueel bijstellen, maar als dat zo is staat het steeds in de handleiding.

Ik laat ook steeds mijn laatst gebruikte lens op de camera zitten na gebruik en berg deze op in mijn rugzak. Wel niet vergeten de lensdop aan de voorkant aan te brengen ter bescherming.
                      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Inderdaad, ik zou zeker niet elke avond de lens van de body afhalen.
                        Dit verhoogt alleen je risico op stof en zal op lange termijn je body en lens mount (onnodig) belasten.

Over de AF, als je weerstand voelt, gewoon afblijven en eerst op manuele focus zetten, als je het toch doet en je tandwieltjes kraken kan je een nieuwe lens gaan kopen, en dat zou natuurlijk zonde zijn.

Wel leuk om deze vragen te lezen, doen me sterk terugdenken aan een tijdje geleden toen ik zelf nog volledig onervaren was met de grote fotomateriaal-wereld. Allemaal zo spannend en iedere keer kriebeltjes bij het horen van die leuke sluiter met spiegel !
                        Welcome to the club

Comment

Working...
                        X