Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

manueel scherpstellen/matglas/focussing screen...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• manueel scherpstellen/matglas/focussing screen...

Gegroet,
    mijn lens (EF-s 55-250) op m'n EOS 350D heeft dikwijls last om te autofocussen (vooral tussen 55mm-100mm), dus probeer ik dan manueel te focussen. Alleen: ik kan niet steeds goed "zien" of het in focus is (ik draag 'n bril, wat de zaken er niet simpeler op maakt ;-).
    Mijn vraag: diegenen onder u die vaak manueel scherpstellen, doen die dat met het standaard matglas? Of heeft het veel nut om een "speciaal" matglas/focussing screen te installeren? Haal je daar veel voordeel uit?
    Of baseren jullie je bij het manueel focussen op die AF-lichtjes? Bij mij loopt dat niet echt "vlot": dikwijls lichten ze helemaal niet op bij manueel focussen...
    Sorry indien dit het foute forum is; 'k heb al wat rondgezocht hier op BD, ik vind wel hier en daar wat verwijzingen naar die matglazen, maar dat is vooral info waar ze te vinden zijn, hoe ze te installeren zijn,... Ik vind niet veel antwoorden op de vraag of ze echt nuttig/handig/noodzakelijk/overbodig/onhandig/... zijn.
    Stef
    Last edited by stef.pillaert; 16 januari 2009, 09:10. Reden: verbetering woordkeuze

Re: manueel scherpstellen/matglas/focussing screen...

hey Stef,

heb je het enkel met die lens of met alle lenzen? welke instellingen gebruik je juist?
    Enkele tips:
    * steeds zorgen dat je genoeg licht hebt (s nacht kan het natuurlijk niet). de AF zoekt naat het punt met het meeste contrast en stelt daarop scherp.
    * gebruik bij voorkeur het middelste focus-punt. je kan altijd, na de focus, de foto hercomposeren.
    * bij donkere foto's de iso wat verhogen.

met een crop-camera kan je idd moeilijk manueel focussen door de viewfinder omdat die zo klein is. bovendien zie je ook maar 95% van de uiteindelijke foto.

succes ermee...
    D.
    Canon 5D II + 430EX II | EF 24-105 f/4 L IS USM - EF 70-200 f/4 L IS USM - Sigma 50 f/1.4 EX DG HSM
    flickr

Comment

als je autofocus het niet redt zou ik ook niet manueel proberen, je kan niet nauwkeurig je focus zien op een 350D. Focusscreens kunnen werken, maar als je autofocus het ook niet meer haalt ben je met je focusscreen ook niets meer, omdat het dan gewoonlijk zo donker is dat je daardoor ook niets meer ziet.
      Gewoon je autofocus (middenste punt) gebruiken, en opnieuw proberen als het niet lukt, manueel heeft geen zin.
      btw: die 95% heeft daar nix mee te zien ze

Comment

wat zijn je onderwerpen wanneer je de AF niet meer kan gebruiken?

ik kan me moeilijk voorstellen dat MF op een 350D beter gaan zijn op het moment dat je AF het zelfs al laat afweten.
        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door g-flow Bekijk bericht
          hey Stef,

heb je het enkel met die lens of met alle lenzen? welke instellingen gebruik je juist?
          Enkele tips:
          * steeds zorgen dat je genoeg licht hebt (s nacht kan het natuurlijk niet). ...
          * gebruik bij voorkeur het middelste focus-punt. je kan altijd, na de focus, de foto hercomposeren.
          * bij donkere foto's de iso wat verhogen.

...D.
          Wel, ik heb het bijna altijd wanneer ik met die lens werk in het gebied tussen de 55-100mm, misschien nog wel het meest zo rond de 100mm, en dan vooral wanneer ik scherpstel op iets dat vrij ver verwijderd ligt van de camera.
          't Lijkt me niet van het licht af te hangen ('t gebeurt ook overdag, bij klaar licht buiten), ik gebruik steeds enkel het centrale focuspunt, ...
          ... en toch blijft m'n autofocus vrij dikwijls "heen-en-weer-twijfelen"
          Wanneer ik volledig inzoom heb ik het probleem nooit...
          Nu, ik stelde de vraag ook omdat ik deze lens wel eens combineer met een close-up-voorzet-lens, om zo wat "eerste stapjes" te zetten in macro-fotografie... en daar moet ik natuurlijk bijna altijd manueel scherpstellen: daar laat de AF me volledig in de steek (wat me ook wel logisch lijkt, BTW), en ik hoopte dat zo'n speciaal matglas me daar wat in kon helpen.
          Ui t jullie reacties meen ik te mogen afleiden dat ik daar niet te veel van moet verwachten, niet? Is dat omdat bij een 350D de viewfinder zo klein is, of zijn er nog andere redenen?
          Stef
          Last edited by stef.pillaert; 16 januari 2009, 16:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stef.pillaert Bekijk bericht
            Nu, ik stelde de vraag ook omdat ik deze lens wel eens combineer met een close-up-voorzet-lens, om zo wat "eerste stapjes" te zetten in macro-fotografie... en daar moet ik natuurlijk bijna altijd manueel scherpstellen: daar laat de AF me volledig in de steek (wat me ook wel logisch lijkt, BTW), en ik hoopte dat zo'n speciaal matglas me daar wat in kon helpen.
            Ui t jullie reacties meen ik te mogen afleiden dat ik daar niet te veel van moet verwachten, niet? Is dat omdat bij een 350D de viewfinder zo klein is, of zijn er nog andere redenen?
            Stef
            Als je een dioptrie-aanpassing doet met zo'n voorzetlens, dan kan je niet meer scherpstellen op verafgelegen voorwerpen. Als je dat toch wil doen, dan moet je die voorzetlens eerst afnemen.
            Bij macro is met de hand scherpstellen niet noodzakelijk omwille van technische redenen, maar veeleer omdat je zelf je focuspunt wil bepalen, en dat niet wil overlaten aan de camera. Doordat je met een hele beperkte dof zit, kan een paar mm voor of achteruit scherpstellen al een groot verschil maken. Een speciaal matglas is niet noodzakelijk, maar echt noodzakelijk is het niet.
            Als je een matglas koopt met een split-prisma, kun je dat ook enkel gebruiken in het midden van je beeldkader. Ook die microprisma's zitten meestal in een cirkel om het midden heen, wat dus in jou geval niet echt voordeel oplevert. Wel kan een helderder matglas (als dat bestaat voor jou toestel) het beeld iets beter zichtbaar maken, maar echt veel verschil ga je daar echt niet mee merken...

grz
            Brecht
            Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stef.pillaert Bekijk bericht
              Gegroet,
              mijn lens (EF-s 55-250) op m'n EOS 350D heeft dikwijls last om te autofocussen (vooral tussen 55mm-100mm), dus probeer ik dan manueel te focussen. Alleen: ik kan niet steeds goed "zien" of het in focus is (ik draag 'n bril, wat de zaken er niet simpeler op maakt ;-).
              Mijn vraag: diegenen onder u die vaak manueel scherpstellen, doen die dat met het standaard matglas? Of heeft het veel nut om een "speciaal" matglas/focussing screen te installeren? Haal je daar veel voordeel uit?
              Of baseren jullie je bij het manueel focussen op die AF-lichtjes? Bij mij loopt dat niet echt "vlot": dikwijls lichten ze helemaal niet op bij manueel focussen...
              Sorry indien dit het foute forum is; 'k heb al wat rondgezocht hier op BD, ik vind wel hier en daar wat verwijzingen naar die matglazen, maar dat is vooral info waar ze te vinden zijn, hoe ze te installeren zijn,... Ik vind niet veel antwoorden op de vraag of ze echt nuttig/handig/noodzakelijk/overbodig/onhandig/... zijn.
              Stef
              Ik heb jaren manueel gefocust met digitaal, ook nu nog regelmatig.

Een oculairvergrotingslensje (weet niet als dat bestaat voor een 350D) is erg bruikbaar, dit gaat er bij mij nooit meer af.

PaulM

Comment

Working...
              X