Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 verouderd? misschien 450D dan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 verouderd? misschien 450D dan?

    Hallo iedereen,

    Ik ben nieuw op deze fantastische site en heb al veel in de forums gelezen over het verschil tussen de Nikon D80, D60 of de Canon 450D. Maar toch vind ik het een moeiljke keuze.

    Ik heb gisteren ergens gelezen dat er mensen problemen hebben met de focus op de Canon.

    Ik overweeg wel voor de Nikon D80 (omdat het een stuk goedkoper is dan de D90), maar twijfel omdat het al ouder is dan de 450D.

    De D80 zit wel erg goed in de hand, heb het ook al vastgehouden in de winkel.
    De D60 is iets goedkoper, iets kleiner en heeft geen 2de scherm.
    De D60heeft ook maar 3punts focus. De andere 2 meer.

    Welke raad kan jullie geven aan iemand die wilt beginnen met een DSLR?

    dank op voorhand
    Last edited by Franciskine; 16 januari 2009, 19:12.
    Nikon D7000, een beginnende verzameling lenzen en flitsen

  • #2
    Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

    Je keuze zal altijd afhangen van wat je ervoor wil geven.
    Maar de D80 is een goed toestel en prijs/kwaliteit ligt zeer goed.
    Ook de 450d is geen slechte keuze
    Op het aantal focuspunten zou ik niet al te veel de keuze baseren. Neem ze eens vast en kijk welke het best aanvoelt voor jou.

    (Foto's worden niet slechter omdat er nieuwe toestellen op de markt komen.)
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

      Oorspronkelijk geplaatst door fotowannabee Bekijk bericht
      De D60heeft ook maar 3punts focus. De andere 2 meer.

      Welke raad kan jullie geven aan iemand die wilt beginnen met een DSLR?
      De D80 heeft een 11-velds punt focus.

      Als ik moest kiezen tussen een D60 of D80 dan zal het de laatste zijn.


      Eén van de redenen:
      Op een D60 moet je steeds AF-s objectieven plaatsen om autofocus te hebben.
      Minder mogelijkheden en gebruiksgemak.

      Kiezen tussen D80 en 450D mag jij doen!

      Wacht niet te lang voor de aankoop van een D80 want deze is niet meer overal te krijgen.

      MVG,
      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

      Comment


      • #4
        Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Op het aantal focuspunten zou ik niet al te veel de keuze baseren. Neem ze eens vast en kijk welke het best aanvoelt voor jou.
        Ik heb liever een camera met 11 focuspunten, dan één met 3 punten, die beter aanvoeld.

        Bij mijn D200, zelfde AF als D80, gebruikte ik 9 van de 11 punten.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

          hangt er allemaal beetje vanaf wat je wil fotograferen ...
          veel sport dan is de 450D mss tikkeltje beter in hoge iso waardes
          huis en tuin gebruik ... dan zou ik D60 zoeken met VR-kitlens . best nog met de 18/105VR ,goed en goedkoop maar weet niet of je deze in kit bij D60 gaat vinden .
          en als je nog goede niet af-s lenzen hebt d80 natuurlijk ...

          Comment


          • #6
            Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

            'k heb gisteren wat met een d60 aan het spelen geweest en ik zou mijn 400D voor geen geld willen omruilen hoor (focuspunten vooral)
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

            Comment


            • #7
              Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

              Beste fotowannabee welkom op het forum.

              Ikzelf ben in het bezit van canon 400D waar ik uiteraard zeer tevreden over ben. Heb vorige week van een collega de canon 1000D in handen gehad en moet toch wel opmerken dat dit nogal licht aanvoeld en al gauw merk je een paar minderheden t.o.v. de 400D. Ik denk dat de 450D de opvolger van de 400D dan wel een goede keuze is als je gaat voor Canon.
              Over Nikon kan ik mij helaas niet uitspreken.

              Groetjes BCP
              CANON EOS 400D + EF-S18-55mm f/3.5-5.6 +TAMRON 17-50mm f/2.8 + EF 70-200mm f/4L USM + EF 50mm f/1.8II

              Comment


              • #8
                Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

                De 450D ken ik niet zo goed, maar als hij ongeveer dezelfde functies heeft dan een 400D dan moet ik zeggen... dat zijn er een pak minder dan de D80. Het is m.i. het verschil tussen een instapmodel en een semi-professionele camera.
                De D80 is een ouder toestel, maar verouderd zou ik hem niet noemen. De D60 is een nieuwer toestel, maar mist veel tegenover de D80, en heeft enkel een sensorreiniging en actieve D-lighting (vind ik niets aan, en zou ik nooit actief laten) als extra opties. Ik denk daarbij aan de mogelijkheden van de flitser, de AUTO-FP functie die ik niet meer zou willen missen bij mijn externe flitser, de meerdere scherpstelpunten... en ik vergeet nog heel veel.
                Als hoge ISO's belangrijk zijn, waarbij ik denk aan sportfotografie, al dan niet binnen, denk ik dat de 450D iets beter zal presteren wat ruis betreft. Ik moet wel vermelden dat men de D80 niet als een "ruismachine" moet aanzien, want op ISO800, zeker met voldoende licht, presteert hij m.i. nog steeds goed. Je hebt het niet vaak nodig, maar soms kan 't handig zijn. Met een D80 heb je m.i. toch iets meer in je handen ook...
                Ik ga er meteen bijvertellen dat je niet kiest tussen twee toestellen, maar tussen twee systemen. Alles wat je nadien gaat bijkopen, aan lenzen, fliters... horen bij dat systeem. Dan moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat Canon over 't algemeen net iets goedkoper is dan Nikon.

                Comment


                • #9
                  Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

                  laat je niet gekmaken om een nieuwer toestel te kopen - koop gewoon het toestel dat het beste in je hand ligt.

                  Overigens, mijn D200 is nog ouder qua technologie dan de D80 dacht ik, en ik ben er nog elke dag heel tevreden van. Het geld dat ik uitspaarde door (tweedehands) een D200 te kopen ipv een nieuwe D300 heb ik een betere flits en in lenzen gestoken - en nooit spijt van gehad...

                  Comment


                  • #10
                    Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    actieve D-lighting (vind ik niets aan, en zou ik nooit actief laten)
                    active d-lighting is een heel fijne optie, die je ook later in PS niet meer kan doen. Maar geen om altijd aan te laten.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

                      Ga eens op zoek naar een Fuji S5, dan heb je een langzame D200 met beter iso-prestaties en beter beeld en voor een prijs redelijk is.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

                        Oorspronkelijk geplaatst door BCP Bekijk bericht
                        Beste fotowannabee welkom op het forum.

                        Heb vorige week van een collega de canon 1000D in handen gehad en moet toch wel opmerken dat dit nogal licht aanvoelT

                        Groetjes BCP
                        Tja, dat ding IS ook gewoon lichter......

                        Comment


                        • #13
                          Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

                          Hoi

                          Ook ik twijfel tussen een Nikon D80 en een Canon 450D of 40D. Bij het bekijken van voordbeeldfoto's op dpreview, valt het mij op dat de Nikon foto's toch wel het scherpst zijn.
                          Wat ik zou willen weten, los van alles snufjes : als je met de drie toestellen, met een vergelijkbare lens vanop dezelfde plaats dezelfde foto neemt, welk toestel zal de scherpste foto maken? In acht genomen dat je manueel correct focust.

                          Groeten

                          Koen

                          Comment


                          • #14
                            Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

                            Oorspronkelijk geplaatst door autumnkid Bekijk bericht
                            Hoi

                            Ook ik twijfel tussen een Nikon D80 en een Canon 450D of 40D. Bij het bekijken van voordbeeldfoto's op dpreview, valt het mij op dat de Nikon foto's toch wel het scherpst zijn.
                            Wat ik zou willen weten, los van alles snufjes : als je met de drie toestellen, met een vergelijkbare lens vanop dezelfde plaats dezelfde foto neemt, welk toestel zal de scherpste foto maken? In acht genomen dat je manueel correct focust.

                            Groeten

                            Koen
                            Ik zou niet weten waarom er dan 1 verschil zou zijn.

                            Als de (auto) focus correct is dan wordt scherpte van een foto niet bepaald door het toestel maar door de instellingen van dat toestel en door de (instellingen van) de lens.

                            Beeldkwaliteit wordt wel bepaald door het toestel maar beeldkwaliteit is iets totaal anders dan scherpte.

                            Op www.imaging-resource.com kan je vergelijkbare fotos vinden voor alle DSLR en met alle mogelijke instellingen.

                            450D: http://www.imaging-resource.com/PRODS/XSI/XSIPICS.HTM
                            D80: http://www.imaging-resource.com/PRODS/D80/D80PICS.HTM

                            Comment


                            • #15
                              Re: D80 verouderd? misschien 450D dan?

                              Ik bedoelde eigenlijk : 'Welk apparaat heeft de beste beeldsensor, en zal het beste eindresultaat geven?' In de praktijk dan.

                              Comment

                              Working...
                              X