Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A300 + Sigma 18-200 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony A300 + Sigma 18-200 ?

Bestes,

Na (heeeel) lang twijfelen en stilletjes alle discussies hier te volgen zou ik graag de stap naar een reflexcamera wagen. Gezien er binnen een kleine maand een nieuwe spruit op komst is lijkt mij de tijd rijp om eens aan "ernstige" fotografie te doen

Mijn keuze was dan ook gevallen op de Canon 1000D, Canon 450D en de Sony A300-350. (Heb altijd Canon compactjes gehad (A80 - Ixus 860) en heb al met ne Alpha 100 gefotografeerd, vandaar de voorkeur voor deze merken)
    Ik heb ondertussen een paar fotozaken bezocht en de camera's in de hand gehad en eigenlijk voelen ze allen zeer goed. ben wel verschoten van de 450D met Sigma 18-200 IS dat de lens redelijk zwaar is t.o.v. de body (vond dat precies toch wel tegenvallen om die lang in de hand te hebben). De 1000D was natuurlijk met gewone 18-200 (zonder IS) en de Sony ook (maar die heeft natuurlijk IS in de body).

Ik weet dat er verschillende meningen zijn wat betreft all-round of twee (kit)lenzen, maar ik denk dat het voor mij beter is een all-round lens te hebben en te kijken in welke gebieden ik vooral fotografeer om daarna betere specifieke lenzen te kopen (ik ben nl nog een leek en heb geen idee wat ik het meest zou gebruiken). Voorlopig zou ik er dus zo'n beetje alles mee fotograferen.....mijn kindjes....landschappen....vakantiekiekjes....gebo uwen...diertjes....

Wegens budgetaire redenen zou ik uiteindelijk opteren voor de A300 met Sigma 18-200 (samen ongeveer 620 euro). T.o.v. de 1000D zie ik toch wel een betere camera (denk ik....meer AF-punten.....betere Live-view....iets groter scherm) en t.o.v. de 450D zit ik bijna 250 euro lager in prijs (met dezelfde lens, dewelke bij canon dan NIET gestabiliseerd is, want de IS versie is 2x zo duur ).

Denken jullie dat dit een goede keuze is voor een beginner als ik?

Alvast bedankt om het zoveelste camera topic te beantwoorden...

groetjes
    Duckt!
    Nikon D7100 + 18-135 f3.5-5.6 + Sigma 70-300 APO DG Macro 4.0-5.6

Re: Sony A300 + Sigma 18-200 ?

Ik ben ook 'maar' een beginner, en heb onlangs gekozen voor een A300. En voorlopig heel tevreden Gebruiksvriendelijk ding, heel fijn om mee te werken.

Heb je ook de kitlens overwogen? Sony 18-70mm. Kleiner in bereik, maar ook in prijs Voor amper 50 euro meer dan de body heb je die lens erbij. Ik heb alleszins nog niet de nood gevoeld om meer tele te hebben Lijkt me dus ook een goede optie om te starten en te kijken wat je 'stijl' wordt. Zeker als je veel foto's van je kinderen wil nemen kun je daar wel een poosje mee verder

Bovendien zijn er een hoop goede lenzen van Minolta in omloop, tweedehands maar daarom niet minderwaardig. Voor 100-200 euro vind je heel degelijke tele's, portretlensjes, ...
    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

hoi ....nu was ik stilaan deruit geraakt dewelke ik zou gaan kopen (canon 1000d met 18-55mm is 422euro)....lees ik nu dit weer...begin ik weer te twijfelen
      groetjes
      Danny

Comment

hey,

tja ik ben ook nog altijd aan het twijfelen
        Ik heb idd ook aan de kitlens gedacht, maar mij in de winkel en door collega's laten overtuigen om voor een all-round te gaan. Heb een collega die de twee kitlenzen heeft (weliswaar op een Nikon), maar die gaf toch de raad om zo weinig mogelijk te wisselen van lens ivm stof. Hij heeft de zijne al verscheidene malen binnen moeten doen om te sensor te laten reinigen. Niet dat dit onoverkomelijk is, maar dit zette mij toch aan het denken

Een andere verkoper zei dan wel (ivm canon en 18-200) dat je op breedhoek en flitsen je wel een "schaduw" zag op de foto's. Weet niet of dit een verkoopspraatje was en of dit ook met de Sonyflitser zo is??

greetz!

Comment

Met een allroundzoom hoeft niets mis te zijn. En je kan deze rustig blijven gebruiken (bv. op vakantie), ook al koop je daarna andere lenzen erbij.

Alleen zou ik niet voor die Sigma gaan. Met een Tamron 18-250 ga je zichtbaar betere resultaten hebben... (en de Sony 18-250 biedt daarnaast snellere AF).

Succes !
          Last edited by K-2; 12 januari 2009, 17:29.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

is Tamron dan beter dan Sigma? In de fotozaak was Sigma het meest verkocht, maar dat wil natuurlijk niks zeggen.
            De 18-250 is wel direct 130 Euro duurder
            vandaar mijn keuze voor de 18-200....

Budget is beperkt, want heb nog fotozak, geheugen. LCD protector en UV-filter (of andere bescherming voor de lens) nodig....en hoop om onder de 700 euro te blijven...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door duckman_be Bekijk bericht
              maar die gaf toch de raad om zo weinig mogelijk te wisselen van lens ivm stof. Hij heeft de zijne al verscheidene malen binnen moeten doen om te sensor te laten reinigen. Niet dat dit onoverkomelijk is, maar dit zette mij toch aan het denken
              Als je bang bent voor van lens te wisselen kan je beter een bridge ofzo kopen. De sterkte van een dslr is juist dat je van lenzen kan wisselen.
              Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Comment

tis geen kwestie van bang zijn, tis gewoon gemakzucht
                mijn idee was om te beginnen met een allround om te kijken welke bereiken ik het meest gebruik en ook als ik met de kindjes naar de speeltuin ga dat ik geen shot mis omdat ik snel van lens moest wisselen. Ik was dus van mening dat het initieel voor mij beter was om te beginnen met een allround, maar zoals hierboven ook al gezegd ga ik misschien gewoon voor de kitlens en koop ik achteraf een betere allround of een goede telezoom bij?

Comment

is Tamron dan beter dan Sigma? In de fotozaak was Sigma het meest verkocht, maar dat wil natuurlijk niks zeggen.
                  vandaar mijn keuze voor de 18-200....

Budget is beperkt, want heb nog fotozak, geheugen. LCD protector en UV-filter (of andere bescherming voor de lens) nodig....en hoop om onder de 700 euro te blijven...
                  Sigma is niet beter dan tamron, of tamron is niet beter dan Sigma, hebben beide van heel goede tot minder goede lenzen in hun aanbod. Sommige Sigma lenzen zijn beter dan Tamron, en andere Tamron lenzen zijn dan weer beter dan Sigma.
                  In dit geval lijkt de tamron volgens gebruikers, en zoals K-2 ook vermeldt, de betere lens te zijn, laat maar zeggen een heel goede lens rekening houdend met het grote zoombereik

hier vind je reacties en foto's van gebruikers van beide lenzen
                  Tamron AF 18-250mm F3.5-6.3 Di II LD Aspherical (IF) A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens

Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens

persoonlijk zou ik ook voor de tamron versie gaan.

Comment

tis geen kwestie van bang zijn, tis gewoon gemakzucht
                    mijn idee was om te beginnen met een allround om te kijken welke bereiken ik het meest gebruik en ook als ik met de kindjes naar de speeltuin ga dat ik geen shot mis omdat ik snel van lens moest wisselen.
                    In zo'n geval stap je gewoon wat voor- of achteruit

Voor zover ik al heb ondervonden valt dat best nog wel mee, dat lenswisselen. Ik denk dat je voor elke trip wel opvoorhand kunt uitmaken welke lens je zult nodig hebben. Bijvoorbeeld een groothoek voor op citytrip (de kitlens lukt prima voor op reis denk ik, daar zit al redelijk wat groothoek op), een tele voor concerten, dieren, een lichtsterke lens voor familie-etentjes en andere feestjes, ...

Ik persoonlijk vind tele's een beetje overschat eigenlijk, vooral voor doorsnee gebruik. Tenzij je echt heel onopvallend wil blijven of dieren op safari wil fotograferen kom je toe met 80mm ofzo. Stap dan gewoon wat dichterbij Ik denk dat je met je budget meer geniet zult hebben van een lichtsterke lens waarmee je ook binnen mooie foto's en portretten mee kunt maken. Want met een 'gewone' lichtsterkte lukt dat echt niet zo goed.
                    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

is Tamron dan beter dan Sigma? ...
                      Wat mij betreft in volgorde van kwaliteit :
                      Sigma 18-200
                      Tamron 18-200 (betere beelden)
                      Sony 18-200 (snellere AF)
                      Tamron 18-250 (betere beelden, maar tragere AF)
                      Sony 18-250 (zelfde beelkwaliteit, maar snelste AF van deze reeks superzooms)

Als je je echt tot dat budget wil beperken, dan zou nu in eerste instantie eerder body + kitlens (18-70) aanschaffen.
                      Deze kitlens levert betere beelden dan de Sigma 18-200 vind ik, en je krijgt ze er voor een appel en een ei bij.
                      Het 18-70-bereik is trouwens ideaal voor zowel landschap als portret, dus je kan er heel wat leuke dingen mee doen.

Dat geeft je de mogelijkheid je camera te leren kennen en ondertussen bij te sparen voor evt. een goeie (tele-) zoom.
                      En dan kan je ook kiezen tussen een Tamron 18-250, of bv. een Sigma 70-300 DG naast de 18-70.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

De kitlens is zeker geen slecht lensje. Ik zou gewoon de kit met de 18-70 kopen en dan tweedehands wat zoekwerk doen als je dan toch een tele wil. Ik heb de 75-300 van Minolta voor 60 euro gekocht, en ben daar enorm tevreden over. Sony is trouwens zeker een aanrader, idem voor het gigantische aanbod Minoltalenzen .
                        "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
                        website fotoblog

Comment

bedankt voor de reactie.....hak morgen de knoop door, maar ben precies wel geneigd om nu de set met kitlens te kopen en nog wat door te sparen of tweedehands te zoeken.
                          Vind hier bij aangeboden wel niet zo heel veel voor sony/KM terug, dus zijn er andere sites waar er veel tweedehands wordt aangeboden?

alvast bedankt voor de reacties!

greetz!

Comment

En om het nog wat ingewikkelder te maken, je kan ook kijken naar de kitlens en dan een tamron (of Sony) 55-200 mm. Dit is een voor zijn geld heel goed lensje. Heb je met de kitlens en zeze het bereik van de ene lens van je oorspronkelijke set up.

Als je wat meer over lenzen voor de a300 wilt weten, kun je terecht op www.dyxum.com. Daar vind je alle lenzen die op de sony's passen (zowel nieuwe als oude minolta lenzen) met gebruikersreviews.

De tamron 55-200 mm staat hier beoordeeld.
                            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Op ebay, maar vooral op www.kapaza.be, www.2dehands.be en dergerlijke tweedehandssites (veel aangenamer om mee te werken, niet dat nerveuze hoogste bod maar wel op een normale manier onderhandelen met de verkoper, wat afdingen etc.). Ook eens op www.fotobeurs.com kijken, maar daar vind je normaalgezien meer Nikon/Canon-materiaal.

Edit: En mocht je wat meer info willen over een lens die je tweedehands te koop hebt gezien, kijk dan zeker op www.dyxum.com .
                              "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
                              website fotoblog

Comment

Working...
                              X