Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Contact problemmen Nikon camera en lens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Contact problemmen Nikon camera en lens.

    Ik heb nu al de 2 de camera van Nikon met contact problemen tussen body en lens.
    Nikon houdt het steeds op vuile contacten maar is dat wel zo?
    De problemen openbaren zich in het niet meer scherpstellen en/of geen diaframma (F0) of zwarte opname`s.
    Als ik dan de lens er af haal gaat het weer even goed.
    Het valt me op dat het probleem groter word bij erg lage temperuur en zeer hoge temperatuur.
    Wat is u idee hier over, en met welk schoonmaak middel kan ik veilig de contacten schoonmaken?
    Last edited by Rarekiek; 9 januari 2009, 12:52.

  • #2
    Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

    Oorspronkelijk geplaatst door Rarekiek Bekijk bericht
    Ik heb nu al de 2 de camera van Nikon met contact problemen tussen body en lens.
    Nikon houdt het steeds op vuile contacten maar is dat wel zo?
    De problemen openbaren zich in het niet meer scherpstellen en/of geen diaframma (F0) of zwarte opname`s.
    Als ik dan de lens er af haal gaat het weer even goed.
    Het valt me op dat het probleem groter word bij erg lage temperuur en zeer hoge temperatuur.
    Wat is u idee hier over, en met welk schoonmaak middel kan ik veilig de contacten schoonmaken?
    Het zou prettig zijn als je wat meer zou vermelden.
    Welke camera en welke lenzen.
    Ik heb zelf nog geen problemen gehad met D200 + D700 (temp +35 tot -21 graden).
    mvg
    Antoine

    Comment


    • #3
      Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

      Drie jaar geleden kocht ik een D2X en gebruikte daarop de Sigma 80-400 OS.
      Werkte lekker tot dat ik merkte dat ik soms enkele zwarte plaatjes tussen de foto bestanden had.
      Ik merkte dat er wat spelling op de lens/body koppeling zat en dacht ik ruil de lens in voor een Nikjon, de 70-200 2.8 VR.
      Nou dat werkte lekker , nou mooi niet want na enkele weken weer problemen van geen werkende AF/diafragma op F0 en weer die zwarte plaatjes er tussen door.
      Als ik wat rommelde met de lens op de body, waar wat spelling in zat, kreeg ik het contackt weer hersteld. Ik naar de TD van Nikon in beverwijk.
      Maar of de duivel er mee speeld, daar kon ik het euvel met rommellen aan lens op de body het probleem niet laten zien.
      Toch werd de camera in combinatie met de lens door Nikon ingenomen voor reparatie.
      Enkele dagen later was hij al weer klaar en vertelde ze mij dat er waarschijnlijk vuil op de contacten hebben gezeten.
      Ook hadden ze een aanpassing aan de lens gedaan, iets zodat hij beter aarde met de body.
      Afijn ik weer een poosje lekker gewerkt en ik heb ook de D3 erbij gekocht en ja hoor, paar weken gewerkt met de combinatie D3/70-200 VR begon hij met de zelfde problemen als op de combinatie met de D2X.
      Toen ging er een lampje bij mijn branden, het probleem moet gewoon in die lens zitten want 2 bodys kan natuurlijk niet.
      Ik de oude 70-200 VR ingeruild voor een nieuwe en weer met volle teugen genieten van deze combinatie.
      Onder tussen had ik ook al DBS op de D3 , Nikon ontkende maar wat een rot klacht was dat, is inmiddels opgelost door update.
      Maar je raad het al, ook met de nieuwe lens op de D3 heb ik weer de zelfde ellende als
      hiervoor, wat is dit toch Nikon?
      Zal het dan toch een vuil probleem zijn, terwijl ik nooit een andere lens gebruik en dus deze lens altijd laat zitten.
      Ik weet het niet meer, weer terug naar Nikon? word hier knettergek van, 2 toch erg dure camera`s maar alleen maar problemen.
      Problemen zijn het ergst bij temperaturen onder het vriespunt of erg warm zomer weer.

      Zou ook graag eens horen waar jullie de contacten mee reinigen?

      Zo zit het verhaal zo beetje in elkaar, nu heeft nog niemand gereageerd maar wel al vele gekeken , ik kan toch nooit de enige zijn met dit probleem??????????

      Gr. John

      Comment


      • #4
        Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

        Dit is wel even balen.

        De camera's + objectieven die jij opnoemt staan juist bekend om hun betrouwbaarheid bij extreme omstandigheden. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er vuile contacten zijn.
        Ik zelf wissel toch ook veel van objectief en afgelopen week heeft de D700 + 70-200 ook behoorlijk onder winterse omstandigheden (-15 graden) moeten werken.

        Tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden.

        Nu moet ik wel zeggen dat ik niet beroepsmatig meer bezig ben, m.a.w. ik heb alle tijd en berg dus iedere keer mijn foto app. op in de rugzak. Thuis gekomen haal ik gelijk alles uit de rugzak en laat e.e.a. rustig weer op kamer temperatuur komen alvorens alles op te bergen.

        Helaas kan ik je niet verder helpen.

        mvg
        Antoine

        Comment


        • #5
          Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

          ik heb dezelfde problemen ondervonden met een Sigma 120-300 op een D2x en D2Hs. Voorlopig nog niet op de D3. en enkel ook met de Sigma, waar wat speling op zit. Op m'n andere Nikon-objectieven heb ik dit probleem gelukkig nog niet. ik kom het ook enkel tegen als m'n sigma op monopod staat en ik draai aan de body om van horizontaal naar verticaal beeld te gaan.
          www.loft6.be

          Comment


          • #6
            Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

            denk dat het inderdaad aan de contacten ligt... heb het met sigma 150mm ook gehad, je krijgt een battery-low signaal en je doet je camera even uit en weer aan, of je draait met je lens (op en af), reinigen kan helpen maar slechts tijdelijk...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

              Oke, maar dat is DBS, daar heeft Nikon software matig een oplossing voor gevonden door middel van een nieuwe firmware upgrade.
              Wat ik heb, zwarte plaatjes/soms geen AF en geen diafragma (F0) is echt een ander probleem.
              Hoewel ik dit ook op los, tijdelijk, door de lens er af en er weer op te plaatsen.

              Comment


              • #8
                Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

                Wat is DBS ?

                PaulM

                Comment


                • #9
                  Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

                  Dead Battery Syndrome.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Wat is DBS ?

                    PaulM
                    Dead Battery Syndrome (dacht trouwens dat dit probleem zich beperkte tot de D300 ?)

                    Wat die contactpunten betreft kan ik je ook niet verder helpen : tot nu toe nog nooit last van gehad (D70-D200-D3) en mijn materiaal moet ook mee buiten als het vriest ...

                    Mss kan een goeie contactspray (vb WD40 met een vodje aangebracht ) verbetering brengen ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

                      heb af en toe iets gelijkaardigs, maar dan alleen met een tamron 17-50 op mijn D200. Andere lenzen werken zonder probleem, dus ik vermijd dat het in mijn geval aan de lens ligt. Binnenkort eens testen op de oude D50, en op de D90 van een collega.

                      Bij het materiaal dat jij vermeldt mag zoiets gewoon niet voorkomen, eigenlijk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Contact problemmen Nikon camera en lens.

                        Heb de D3 binnen gebracht bij Nikon service Beverwijk.
                        Hoop op een goede afwikkeling.

                        Comment

                        Working...
                        X