Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji - now we're talkin'...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fuji - now we're talkin'...

Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Very nice.
    Eén iets is echter wel belachelijk: ze leveren er een 16M xD kaartje bij ?!?!?! Bij een 12MP camera !?!?!?
    Ben wel benieuwd naar de prestaties van die nieuwe sensor.

Henk

Comment

Er is ook een S5000, met nog steeds de 3.1Mp (6Mp interpolated) en een 37-370mm lens.

Ik had graag de S7000 gezien met die 10X lens op. Dat zou een écht goeie opvolger voor mijn UZI zijn: de IS op mijn UZI kan ik opgeven in ruil voor een hogere ISO-waarde zonder ruis (mijn UZI is nu geblokkeerd op 100), en door evt. wat minder te zoomen en wat meer te croppen. Natuurlijk moet de AF, lag, en andere dingen ook nog meevallen...

Maar nu... de S5000 heeft de lens wel, maar slechts 1MP méér dan wat ik nu heb. Ook zijn de ISO-waarden sterk gelimiteerd (200-400!). En het kan aan de pics liggen, maar de samples bevallen me niet.

Ook geen enkel ander toestel is écht 100% wat ik zoek. Ik ben er ondertussen al uit dat ik geen DSLR wil met aparte lenzen. Te groot, te zwaar, te opvallend, te duur. Even dacht ik aan de kleinere E1 maar die heeft geen interne flits (sorry, maar da's een domme zet van Oly).

Dan maar een prosumer gezocht. Echter, eentje met én chip met voldoende MP, én een 10X lens, én hogere ISO waarden met beperkte ruis, én een minieme shutter lag, én een DSLR-like AF ...niet te vinden, ...én betaalbaar.

De nieuwe Fuji's zijn stappen in de goeie richting, maar ik blijf dus nog wachten.
      http://www.theafricabug.com

Comment

Originally posted by Jochen
        Er is ook een S5000, met nog steeds de 3.1Mp (6Mp interpolated) en een 37-370mm lens.
        Ik denk niet dat dit de volgende cam voor jou is, Jochen, zelfs als ze hier een 6MP in zouden stoppen. Te weinig advanced manual controls (bv. geen custom WB), en heb je al gezien waar ze die tripod mount gezet hebben?

Wat ik van Fuji nog verbeterd zou willen zien, is de flitsondersteuning: een of andere vorm van TTL zou welkom zijn. Ik heb begrepen dat er nu toch een continuous AF zou zijn, dat is ook een vooruitgang. Voor mijn part mogen ze ook het bewegend lensmechanisme achterwege laten of uitschakelbaar maken.

Wat ISO noise betreft, de 602 heeft al een vrij bruikbare ISO400 als je niet full size afdrukt. Hopelijk gaan ze nu nog een stukje beter doen. Helaas zullen ze met die kleine sensors (vooral de S5000) nooit in de buurt komen van een DSLR. Ik vrees ook een beetje dat dat één van de factoren is die het verschil kunnen blijven maken tussen een "pro" en een "prosumer". Kleiner is leuk, maar het brengt beperkingen met zich mee. We zullen zien...
        Pieter
        --

Comment

Net nu ik zowat beslist had om de Olympus C-740 (3.1 megapix, 10x zoom) aan te schaffen, komt Fujifilm met deze S5000 op de proppen,.
          een korte vergelijking: beide 10x zoom, beide hebben 3 (real) megapix, beide missen een flashsocket, beide stockeren op Xd picturecard, beide hebben ongeveer dezelfde manuele instelmogelijkheden, en dit aan een vermoedelijk gelijkaardige prijs rond de 500 euro (in duitsland).
          de S5000 heeft wel een microfoon, wat de C-740 mist. maar de C-740 lijkt me dan weer een krachtigere macromodus te hebben... even wachten op de reviews van deze nieuweling zeker...
          zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

Comment

What's more, the resulting 3.1 million effective and 6 million recorded pixels can be stored exactly as they were recorded, using the camera's RAW mode.

Dit komt uit het artikel van de S5000 maar bij de S7000 heb je ook met dit fenomeen te maken (6 milj. effectief en 12 milj. recorded)

Als ik het goed voor heb zit er dus een 3milj pixel ccd in maar worden er 6 milj weggeschreven.
            Is dit een slimme verkoopstunt of is deze echt wel evenwaardig aan een 6 milj pixel ccd ??
            D-70 --> altijd maar blijven trainen

Comment

Originally posted by Pandango
              Als ik het goed voor heb zit er dus een 3milj pixel ccd in maar worden er 6 milj weggeschreven.
              Is dit een slimme verkoopstunt of is deze echt wel evenwaardig aan een 6 milj pixel ccd ??
              Hierover kan je op dit en andere forums pakken informatie en meningen vinden. Zoek eens op "Super CCD". De korte versie: een 3.1MP SuperCCD kan qua detail en resolutie mee met de betere 4MP-camera's. Het is dus zeker meer dan een verkoopstunt omdat het geen interpolatie is in de strikte betekenis van het woord. Laten we zeggen dat er over is nagedacht.

Er was trouwens onlangs nog een thread hier over de S5000.
              Pieter
              --

Comment

Originally posted by Pandango
                What's more, the resulting 3.1 million effective and 6 million recorded pixels can be stored exactly as they were recorded, using the camera's RAW mode.

Dit komt uit het artikel van de S5000 maar bij de S7000 heb je ook met dit fenomeen te maken (6 milj. effectief en 12 milj. recorded)

Die interpolatie is geen interpolatie zoals wij die kennen uit PS. Het zit zo: hun chip heeft een honinggraatstructuur. Dus je hebt geen vierkante pixels, maar zeshoekige pixels. Blijkbaar is het gemakkelijker om daaruit te interpoleren en om te zetten naar de "normale" vierkante pixels. In de praktijk wordt algemeen aangenomen dat hun 3,1Mp chip betere resultaten geeft dan eender welke 4Mp chip op de markt. Echter, als je de 6Mp image vergelijkt met een échte 6Mp chip, dan wint deze laatste...

Comment

Die interpolatie is geen interpolatie zoals wij die kennen uit PS. Het zit zo: hun chip heeft een honinggraatstructuur. Dus je hebt geen vierkante pixels, maar zeshoekige pixels.
                  Niet correct. Je hebt geen zeshoekige maar achthoekige pixels. Het is dan ook geen honingraat, maar gewoon simpelweg de 'normale' RGGB Bayer matrix maar dan 45 graden gedraaid.
                  Zie : http://home.fujifilm.com/products/digital/sccd/faq.html

Ik vind het trouwens wel grappig wat ze schrijven :
                  Originally quoted from Fuji
                  6) Are the intermediate pixels created by interpolation ?
                  No, they are not.
                  The intermediate pixels are created with Fujifilm's original signal processing technology from the neighboring actual pixels which have vertical and horizontal information on the intermediate pixels.
                  Erm... 'intermediate pixels are created from neighboring pixels' is toch wel niets anders dan interpolatie zeker ?!

Het feit dat ze het bestaande Bayer patroon 45 graden gedraaid hebben om daarmee dan dubbel zoveel pixels te bekomen is op zich heel knap gevonden, maar het is en blijft zuivere (zij het intelligente) interpolatie.

Henk

Comment

Hee! Wist ik niet. Thanks, Henk!

Ik heb nu wel zo iets van: "dit is boerenbedrog"... In feite zijn de pixels op die Chip ook gewoon vierkant, maar dan met afgebroken hoekjes.

Interpoleren blijft dus interpoleren. En ik zie niet in waarom deze Fuji-CCD meer data zou hebben om beter te interpolerer. Tenzij de "afgebroken hoekjes" ervoor zorgen dat de pixels dichter op elkaar zitten of zo. Alhoewel... daardoor krijg je toch ook niet méér data?

Ach... whatever... ik blijf bij wat in de praktijk al is aangetoond:
                    - een 3Mp shot van deze CCD, geïnterpoleerd naar 6Mp is slechter dan alle andere 6Mp CCD's op dit punt op de markt.
                    - Bovenstaande foto herleid tot 5Mp is slechter dan alle andere 5Mp CCD's op dit punt op de markt.
                    - Bovenstaande foto herleid tot 4Mp is beter dan elke andere shot van een 4Mp CCD op dit punt op de markt (met nu misschien uitzondering voor de D2H).

Comment

Ik heb nu wel zo iets van: "dit is boerenbedrog"... In feite zijn de pixels op die Chip ook gewoon vierkant, maar dan met afgebroken hoekjes.

Interpoleren blijft dus interpoleren. En ik zie niet in waarom deze Fuji-CCD meer data zou hebben om beter te interpolerer. Tenzij de "afgebroken hoekjes" ervoor zorgen dat de pixels dichter op elkaar zitten of zo. Alhoewel... daardoor krijg je toch ook niet méér data?
                      Of de pixels achthoekig of vierkant zijn, zal wel niets uitmaken volgens mij. In die zin is het wellicht meer marketing dan technisch vernuft (louter de vorm van de pixels dan). Door de rotatie van de pixel-lijnen op de sensor krijg je wel het voordeel dat ze dichter bij elkaar liggen in horizontale of verticale richting. Dat betekent dat kleine details beter geregistreerd worden. Als de vergelijking met een honingraat effectief opgaat (want dat weet ik niet helemaal zeker) dan kan je wel stellen dat het sensoroppervlak optimaal benut wordt. (Daarom ook dat een honingraat op die manier is opgebouwd: zoveel mogelijk in een klein volume proppen.) Als je het oppervlak optimaal benut, benut je ook de lichtinval op dat oppervlak optimaal. Dat betekent dan weer dat het mogelijk is om een resultaat te produceren met minder ruis dan een vergelijkbare Bayer-CCD, wanneer alle andere parameters gelijk blijven.

En zoals je zegt: de praktijk heeft al uitgewezen dat het systeem voordelen biedt.
                      Pieter
                      --

Comment

Gezien het wel heel technisch aan het worden is, en ik het wel een heel interessante discussie vind, heb ik de vrijheid genomen mijn reply te posten in Ter Zake in een nieuwe thread :

http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=25486

Dan kan de thread hier terug over de nieuwe Fuji toestellen gaan .

Henk

Comment

Igoforit heeft in TerZake al eens een erg bekwame uitleg van het principe uit de doeken gedaan ..
                          ToM.___ //Fuji s602.
                          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                          It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Working...
                          X