Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-ON met d40x

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF-ON met d40x

Hallo allemaal!

Ik zit met het volgende probleem: is het mogelijk om op de Nikon d40x van de AE-L/AF-L knop een AF-ON knop te maken, zoals bij de d300 en hoger? Dus, zeg met autofocus mode AF-C: je drukt op de AE-L/AF-L knop om te focussen, nadien laat je de knop los, hermaak je het beeld en druk je op de knop om de foto te maken.

Als ik dat probeer wil mijn d40x geen foto trekken (aangezien het beeld "niet in focus" is—door het hermaken van het beeld). Is het mogelijk om iets in menu's te veranderen opdat er toch een foto wordt getrokken, op deze manier?

Dank jullie wel voor alle antwoorden!!!
    G.

Re: AF-ON met d40x

blz 77
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Inderdaad, het is daarmee dat ik de opties heb veranderd. Maar in AF-S of AF-C mode wil het toestel geen foto trekken indien het object niet in focus is...
      Iemand een oplossing?
      Dank!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gabrielh Bekijk bericht
        Inderdaad, het is daarmee dat ik de opties heb veranderd. Maar in AF-S of AF-C mode wil het toestel geen foto trekken indien het object niet in focus is...
        Iemand een oplossing?
        Dank!
        Dat is inderdaad HET probleem als je AF-ON wil gebruiken bij deze toestellen: de onmogelijkheid om iets anders te kiezen dan scherpstelling prioriteit Het wordt onderhand wel tijd dat Nikon zijn basistoestellen wat rijker uitrust en meer instelmogelijkheden meegeeft, zeker met het oog op de concurrentie.

Comment

Dank je, Frank! Ik heb jouw artikel over AF-ON ook eens gelezen, heel fijn! Nu, aangezien het op de d40x dus niet werkt, niet erg! Ik gebruik dan de goed gekende manier van focusing met de shutter release . Mijn volgend toestel zal wel een AF-ON button hebben, maar dat... is voor later !
          G.

Comment

Op de D300 met af-on knop gaat het ook niet als de camera op scherpstelprioriteit staat en dat mist op de D40.

M/AF knop omzetten op MF als je scherpgesteld hebt is waarschijnlijk de oplossing of de schakelaar op de lens(indien aanwezig).
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Op de D300 met af-on knop gaat het ook niet als de camera op scherpstelprioriteit staat en dat mist op de D40.

M/AF knop omzetten op MF als je scherpgesteld hebt is waarschijnlijk de oplossing of de schakelaar op de lens(indien aanwezig).
              Een D40(x) en D60 heeft geen schakelaar meer op de body. Er zit immers geen motor meer in

En op het objectief een schakelaar omzetten is ook niet bijster handig denk ik Het enige vlotte hulpmiddel voor "creatieve" AF op deze toestellen is de AF-L/AE-L schakelaar.

Comment

Idd straf dat AF-ON enkel kan in AF-S-mode...
                Evt kan je het probleem omzeilen door je scherpstelpunt te veranderen als je voldoende tijd hebt tenminste en uw onderwerp voldoende geduldig is? Weet wel niet of dat op een handige manier kan bij de D40x...
                Zo kan je wel nog je lichtmeting en je scherpstelling onafhankelijk van elkaar "locken" als je half indrukken van de shutter-knop als AE-L instelt en nadien terugkeert naar de oorspronkelijke compositie zodat je onderwerp netjes in-focus is. Voor zover het wenselijk is dat het onderwerp in-focus niet "correct" belicht is...
                zoeker met hart en ziel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gabrielh Bekijk bericht
                  Dank je, Frank! Ik heb jouw artikel over AF-ON ook eens gelezen, heel fijn! G.
                  Even een oud topic ophalen.
                  Het artikel over de AF-ON heb ik dacht ik ook ooit eens gelezen, maar kan het helaas niet meer vinden. (van frank207be)

Iemand die me kan helpen aan een linkje?

Alvast ontzettend bedankt

Edit...... link artikel gevonden, maar bestaat geloof ik niet meer
                  Last edited by congo; 23 januari 2011, 00:29.
                  Nikon D7000 + MB-D11, Nikon D80 + MB-D80, Nikon 24-70 F2.8, Tokina 11-16 F2.8, Nikon AF-S 18-70 F/3.5-4.5 , Nikon AF-D 50 F/1.8, Nikon AF-S 70-300VR, Nikon AF-S 300 F4 IF-ED

Comment

Working...
                  X