Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60, Lange tijd nodig voor "ontwikkelen"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D60, Lange tijd nodig voor "ontwikkelen"

Hallo,

Sinds een aantal weken heeft m'n D60 een vrij lange tijd nodig om de foto die net getrokken is te "ontwikkelen" (weergeven op het schermpje dus)
    Met een vrij lange tijd bedoel ik een second of 5. Het zandlopertje verschijnt zelfs even op het scherm. Dit is iets dat ik vroeger niet had!

Kent iemand dit probleem?

Alvast bedankt!

Re: Nikon D60, Lange tijd nodig voor "ontwikkelen"

Heb je de camera ingesteld op raw-formaat in plaats van Jpeg? Raw-bestanden zijn groter en het duurt dus iets langer om die weg te schrijven. Of heb je misschien een trager geheugenkaartje in je camera geplaatst?

Of schiet je veel plaatjes op korte tijd na elkaar? Dan kan de buffer gevuld zijn en duurt het even voor je een nieuwe foto kunt maken, zo lang de camera wegschrijft naar de geheugenkaart.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Ik vermoed ook een trager kaartje.
      Maar 5 seconden duurt het bij mij nu ook niet met m'n traagste kaartje

Comment

Kan ook te maken hebben met lange sluitertijd ruisreductie.

Vanaf een bepaalde sluitertijd neemt je toestel hetzelfde beeld nogeens alleen dan met gesloten sluiter.

De "hete" pixels die dan oplichten worden van het originele beeld afgetrokken en dit duurt dan eens zolang.

Greets rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

- Ik trek in Raw formaat.

Maar dat heb ik altijd gedaan. Ook wanneer het probleem zich nog niet voordeed.
          Wanneer ik de instellingen weizig naar JPEG, blijft het probleem bestaan.

- Neen, geen geheugenkaartje veranderd.

Ik gebruik een SanDisk 2GB. Is daar iets over bekend ivm snelheid?

Comment

Het beste kan je natuurlijk een Sandisk Extreme 3 kopen, die is het snelste. (betwijfelbaar of dat wel nodig is op de D60).
            Ik gebruik Ultra 2 en heb nooit echt problemen gehad met snelheid.

Comment

Supersnel geheugenkaartje maakt niet veel uit. Kaartjes zijn toch meestal veel sneller dan wat de camera zelf aankan. Check voor de zekerheid even de handleiding van je camera om te zien wat de maximale snelheid is dat hij aankan.
              Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Misschien active D-lighting aangezet?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Misschien active D-lighting aangezet?
                  Dat gaat het ook zijn volgens mij. Hetzelfde fenomeen gezien bij een D60. Active D-lighting afzetten en het is opgelost.

Comment

Ik denk persoonlijk dat het aan de ruisreductie ligt...
                    of misschien ruisreductie en active D-lighting samen...

Comment

Ik ben nogal een leek, en zou graag willen vragen of iemand kan uitleggen wat de active D-lightning juist inhoud. En of het aan te raden is ze op of af te zetten.

Comment

kijk eens hier (bij het onderdeeltje portraits):

staat mooi uitgelegd wat active d-lighting is en waarvoor het dient. Naar mijn mening is het om, op een of andere manier, het dynamisch bereik van de sensor iets te verbreden (als ik het zo mag noemen?)
                        Dacht dat het ongeveer zo in elkaar zat: je neemt een foto en de camera zal de levels wat dichter bij elkaar gaan duwen waardoor je het idee krijgt dat lichte vlekken minder licht zijn en donkere minder donker...
                        Het zal hoogstwaarschijnlijk wel ergens nuttig voor zijn, portretten enzo, maar of het de moeite is om langer te moeten wachten op je camera bij elke foto...ja die keuze moet je zelf maken natuurlijk. Ik persoonlijk zou het niet in elke situatie gebruiken. Alleen in situaties waar schrille contrasten in de foto staan (zodat je zoals ik al zei minder zwart en wit zal krijgen).
                        Hopelijk heeft het wat geholpen?

Comment

Bedankt, het heeft me inderdaad geholpen

Ik heb het uitgeprobeerd, en de vertraging is nu weg!
                          Dus mijn probleem is opgelost!

Enorm bedankt voor de snelle hulp van BD!

Comment

Working...
                          X