Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe beelden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• onscherpe beelden

ik heb een nikon D80 al sinds een jaar maar krijg het nog niet onder de knie om scherpe foto's te maken van groepsfoto's
    telkens keer als ik in zowel automatisch , P standen een groepsfoto neem is de middelste persoon scherp en de voor en erna niet
    ik weet dat het iets met scherpstelveld te maken heeft ( denk ik toch) maar krijg het niet klaar
    in landscape lukt dit wel maar dat kan toch niet dat je dit daarvoor moet gebruiken kan me iemand helpen
    mijn lens is een sigma 18-200
    voor de rest zoals portret, close up heb ik mooie foto's

Re: onscherpe beelden

Bij groepsfoto's is het altijd gemakkelijk dat er veel licht is, dan kan het diafragma wat verder dicht, en heb je meer scherptediepte in de foto.

Het is ook mogelijk dat de randen van die Sigma niet scherp genoeg zijn, dat komt wel meer voor bij een breedhoeklens. Dat verbetert meestal ook door het diafragma verder dicht te zetten, maar als er niet voldoende licht is, dan krijg je weer bewegingsonscherpte.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door red devil Bekijk bericht
      telkens keer als ik in zowel automatisch , P standen een groepsfoto neem is de middelste persoon scherp en de voor en erna niet
      ik weet dat het iets met scherpstelveld te maken heeft ( denk ik toch) maar krijg het niet klaar
      Het heeft niet met het scherpstelveld te maken, maar met de scherptediepte.
      Het maken van foto's in P of Aut moet je vanaf stappen, hierbij weet je niet welk diaframa de camera kiest en DAT is juist bepalend voor de scherptediepte.....
      Wordt er te weinig scherp, neem Av en dan 8 of 11 (doet landscape ook)

Beetje studie over deze dingen kan geen kwaad.

Comment

bedoel je A stand en f 8 of 11

Comment

Bij A(v) stand stel jij het diafragma in en kiest de camera de sluitertijd. Bij groepen is het belangrijk een voldoende dichtgeknepen diafragma te gebruiken, zodat de scherptediepte groter is.

Vuistregel: Hoe kleiner het diafragmagetal, hoe minder scherptediepte er is.

bij f4.0 zal er een minder groot gebied scherp zijn dan bij f8.0. Daarnaast speelt ook het brandpunt een rol. Hoe meer je inzoomt, hoe kleiner de scherptediepte. Je moet dus even experimenteren om het in realiteit te zien, dan zul je het al snel snappen.

Let er bij Av wel op dat de sluitertijd die de camera kiest niet te lang wordt om scherpe foto's te maken. bij een sluitertijd van 1/50 wordt het moeilijk om bewegingsonscherpte te vermijden. Als je dat merk, moet je de iso wat opdrijven, zodat de sluitertijd bij hetzelfde diafragma sneller ingesteld kan worden.
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

of een statief gebruiken bij groepsfoto's
            Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Comment

bedankt voor de goed toelichting
              zal er zeker aan denken en uit proberen
              oefenen oefenen dat weet ik al stillekes aan maar als ge niet weet wat ge moet doen kunt ge bezig blijven nietwaar
              in ieder geval bedankt , fijne forum zou ik zeggen

Comment

Working...
              X