Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha A200: problemen met Sigma 17-70 autofocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Alpha A200: problemen met Sigma 17-70 autofocus

    Hallo,

    Sinds korte tijd heb ik een Sigma 17-70 f/2.8-4.5 die ik gebruik op mijn Sony Alpha A200 body. De lens focust niet goed, als de lens op de camera zit en ik laat de camera autofocussen maakt deze rare geluiden en krijgt geen scherp beeld. Heel af en toe focust deze normaal, maar na enkele foto's maakt de camera toch weer rare geluiden en krijgt de lens geen scherp beeld.

    Nou heb ik op enkele fora gelezen dat dit een probleem is dat vaker voorkomt, onder andere bij de A300 en A200. Het blijkt hier te liggen aan de autofocusmotor, waarbij de camera de lens te sterk aanstuurt om te focussen en de lens hierdoor niet meer goed kan focussen. Als oplossing van het probleem wordt er gesproken van een firmware-update voor de camera's, maar ik kan alleen een update vinden voor de A300 en niet voor de A200.

    Weet iemand of er een update verkrijgbaar is voor de Sony A200 die dit probleem oplost en waar deze te krijgen is? Het probleem ligt hier zeker niet bij de lens, deze doet het namelijk prima op mijn Analoge Minolta-body.

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,
    Kas

  • #2
    Re: Sony Alpha A200: problemen met Sigma 17-70 autofocus

    Je verwart hier enkele zaken 't is te zeggen, het lijkt geen "typisch" geval van gear-stripping te zijn...

    Hetgeen jij leest op andere fora, gaat over "het strippen van de gearing", maw, je scherpstelmechanisme "naar de knoppen" van de lens door een te sterke motor van de camera. Dit impliceert dus dat scherpstellen met de camera helemaal niet meer zal lukken (de camera zal proberen, maar uiteraard draait die dan maar wat in't rond).

    Je zei dat je lens soms wél normaal scherpstelt op je analoge camera, dat is in bovenstaand geval meestal niet zo (ahv beschrijvingen is het altijd moeilijk oordelen :d)

    Onder welke omstandigheden heb je dit "probleem"? Bij (extreme) duisternis? Of ook in volledige zon? Hoe zit het met je instellingen? AF-A, AF-S, AF-C...wide area AF of lokaal,...etc...

    Het kan natuurlijk ook zijn dat de lens defect is, vuile contactjes (mogelijk, maar eerder onwaarschijnlijk als de lens vrij nieuw is...),etc...


    Kan vanalles zijn! More details please

    Er zijn geen firmware updates beschikbaar voorlopig voor de A200-A350, het lijkt mij ook niet direct een probleem met de camera...toch niet firmware-gerelateerd.
    Last edited by Portmixus; 31 december 2008, 15:53.

    Comment


    • #3
      Re: Sony Alpha A200: problemen met Sigma 17-70 autofocus

      Hallo Portmixus,

      Bedankt voor je reactie. Bij deze wat meer details over wat je beschrijft.

      De lens stelt heel af en toe goed scherp op mijn digitale camera, maar na het nemen van enkele foto's focust deze weer niet meer. Op de analoge body doet de lens het altijd goed. Het probleem zit hem dus ook puur in de digitale kant, bij de analoge body is het geen enkel probleem.

      Onder welke omstandigheden ik dit probleem heb is zeer breed te omschrijven. In normale binnenshuis-lichtomstandigheden, buiten in verschillende lichtomstandigheden en in het donker. Er is geen specifieke situatie waarin de lens het (erger) heeft. De instellingen heb ik eerlijkgezegd nog niet veranderd, tot nu toe alleen op Auto geprobeerd foto's te maken. Vanmiddag zal ik eens alle opties nagaan en kijken of, en zo ja, welke verschillen er optreden.

      Aangezien de lens haast nieuw is vind ik dit ook raar, het zou dan ook vreemd zijn als deze het goed doet op een andere body en niet op A200 door vervuiling van de contacten. Ook heb ik de lens gisteren getest op een A200-body van een vriend van me, precies hetzelfde probleem was hier het geval.

      Je hoort nog van me, in ieder geval bedankt voor de uitleg.

      Kas

      Comment


      • #4
        Re: Sony Alpha A200: problemen met Sigma 17-70 autofocus

        Oorspronkelijk geplaatst door Kas Bekijk bericht
        Ook heb ik de lens gisteren getest op een A200-body van een vriend van me, precies hetzelfde probleem was hier het geval.


        Kas
        Dan lijkt mij dit een zaak voor de garantie...binnenbrengen en laten herstellen dus

        Heb dit specifiek probleem da je hier beschrijft nog niet tegengekomen op't net (niet hetzelfde als gear stripping )

        Comment


        • #5
          Re: Sony Alpha A200: problemen met Sigma 17-70 autofocus

          Hallo Portmixus,

          Nu is er een andere kant van het verhaal bijgekomen: Ik heb de lens ook getest op een Sony A300 body, hier deed de lens het uitstekend op! Het zou dan ook vreemd zijn als het aan de lens lag, want dan zou deze het bij de A300 ook niet moeten doen.

          Ik zal in ieder geval eens verder kijken wat ik erover kan vinden, maar ik denk dat dit probleem inderdaad niet veel beschreven wordt.

          Zodra ik iets meer weet laat ik het in ieder geval weten.

          Groeten,
          Kas

          Comment


          • #6
            Re: Sony Alpha A200: problemen met Sigma 17-70 autofocus

            Oorspronkelijk geplaatst door Kas Bekijk bericht
            Hallo Portmixus,

            Nu is er een andere kant van het verhaal bijgekomen: Ik heb de lens ook getest op een Sony A300 body, hier deed de lens het uitstekend op! Het zou dan ook vreemd zijn als het aan de lens lag, want dan zou deze het bij de A300 ook niet moeten doen.

            Ik zal in ieder geval eens verder kijken wat ik erover kan vinden, maar ik denk dat dit probleem inderdaad niet veel beschreven wordt.

            Zodra ik iets meer weet laat ik het in ieder geval weten.

            Groeten,
            Kas
            Met deze informatie zou ik je camera gewoon binnendoen, 't lijkt mij duidelijk een defect. Je kan proberen te "resetten" naar fabrieksinstellingen, maar ik vrees ervoor

            Ik zou mijn tijd niet verspillen in het zoeken naar het probleem, dit ga je wellicht niet zelf kunnen oplossen, binnenbrengen onder garantie...

            Comment


            • #7
              Re: Sony Alpha A200: problemen met Sigma 17-70 autofocus

              Hallo Portmixus,

              Gisteren ben ik met de lens en de body teruggegaan naar de winkel om na te laten kijken wat er nu precies aan de hand was. De lens werd op een A300-body geschroefd en de lens deed bij deze precies hetzelfde als bij mijn eigen body.

              De verkoper heeft me ook laten zien dat het probleem bij de lens ligt door aan te tonen dat de autofocus-aandrijving soms wel en soms niet goed loopt. Nou vind ik dat erg vreemd, aangezien de lens het op iemand anders zijn A300 voor lange tijd goed doet, maar ik heb wel zelf gezien dat het aan de lens ligt. Nou moet ik een oplossing zoeken voor dit probleem, want de lens is niet nieuw gekocht, deze heb ik van iemand overgenomen. Ik denk namelijk dat ik bij deze pech heb en een nieuwe lens zal moeten aanschaffen..

              In ieder geval bedankt voor de informatie en de tips!

              Groeten,
              Kas

              Comment


              • #8
                Re: Sony Alpha A200: problemen met Sigma 17-70 autofocus

                Ik heb dezelfde lens op een A 350, mijn vrouw heeft een Alpha 200 houdt niet van life-vieuw. Ik het de lens daarop gezet en hij werkt perfect, het ziet er naar uit dat je een defecte lens hebt.

                Comment

                Working...
                X