Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk geheugen en hoeveel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk geheugen en hoeveel

Hallo,

Ik heb 2 korte vragen over het geheugen voor een nieuw toestel.

- Maakt het uit of ik een toestel kies met CF of SD kaartjes? (vb 1000D of 400D)
    - Hoeveel fotos krijg ik op welke kaart bij bv een 1000D
    Canon 1000D / 18-55 IS / 55-250 IS

Re: Welk geheugen en hoeveel

Het maakt niet uit welk slot er in een camera zit en hoeveel foto's hangt af hoe je de foto's neemt: raw of jpeg en dan weer van de resolutie.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

zou toch de keuze van je toestel, niet van de geheugenkaartjes laten afhangen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
        Hallo,
        - Hoeveel fotos krijg ik op welke kaart bij bv een 1000D
        Ik lees in de specs dat de 1000D SD-kaarten tot 32GB ondersteunt. Persoonlijk zou ik liever opteren voor enkele "kleinere" kaarten dan voor één zo groot. De 1000D heeft 10,1MegaPix, t.o.v. 12,1MP voor mijn G9. Op mijn G9, waarin een 4GB SDHC kaartje steekt, kan ik 196 foto's zetten: in RAW+hoogste JPG kwaliteit. Persoonlijk vind ik dat ruim voldoende (al heb ik een tweede 4GB kaartje in mijn fototasje steken, ik heb het totnogtoe niet nodig gehad).
        Mijn 350D, met ± 8 MP, heeft een 4GB CompactFlash kaart. Ook daarmee schiet ik in RAW+hoogste kwaliteit jpg, en kan ik zo'n 330 foto's kwijt.
        Hopelijk kun je aan de hand van deze informatie ongeveer inschatten hoeveel foto's je kunt maken met één kaartje.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Op mijn G9, waarin een 4GB SDHC kaartje steekt, kan ik 196 foto's zetten: in RAW+hoogste JPG kwaliteit.
          Ik denk dat hier een typfout ingeslopen is...

Met de vraag welke beter is wilde ik gewoon weten of de ene sterke voor- of nadelen heeft tov de andere.

Het meeste wat ik tot nu toe getrokken heb met mijn S1 (3,2MP) is ongeveer 600 fotos, maar dat was op een reis van 2 weken... Maar 3,2MP zal wel een enorm verschil zijn in grootte tov 10MP.

Ga ervan uit dat ik telkens op beste kwxaliteit neem. Hoe ik met het hele RAW verhaal ga omgaan ben ik nog niet uit...
          Canon 1000D / 18-55 IS / 55-250 IS

Comment

Ik verkies eerder SD kaarten.
            Waarom:
            -Ze zijn kleiner
            -Ze zijn goedkoper
            -Geen kans dat je pinnen scheef maakt (is al gebeurd bij sommige mensen) in hun slot.

Comment

Met de vraag welke beter is wilde ik gewoon weten of de ene sterke voor- of nadelen heeft tov de andere.
              Ik heb met een D50 SD en D200 CF gewerkt, je druk op de knop en het groene ledje gaat knipperen. Het enige verschil: ik vind de SD iets safer om er in te zetten, maar als je CF goed in de geleidingen doet en niet duwt, kan daar ook weinig mis.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik denk dat hier een typfout ingeslopen is...

Het meeste wat ik tot nu toe getrokken heb met mijn S1 (3,2MP) is ongeveer 600 fotos, maar dat was op een reis van 2 weken... Maar 3,2MP zal wel een enorm verschil zijn in grootte tov 10MP.

Ga ervan uit dat ik telkens op beste kwxaliteit neem. Hoe ik met het hele RAW verhaal ga omgaan ben ik nog niet uit...
                Typfoutje?: ja, ik zie het: 192 foto's ipv 196. Je leest het goed, slechts 192 foto's, maar die zijn dan wel in 12MP en zowel RAW als hoogste kwaliteit JPG. Een typische G9 raw is zo'n 11,5MB groot, zijn overeenkomstige jpg zo'n 4MB. Dus tel maar uit...

Ik ben ook begonnen in (hoogste kwaliteit) JPG, maar na een tijdje bleek RAW toch voordelen te bieden, al zal ik lang niet elke foto gaan nabewerken, slechts de interessantste, of degene die het nodig hebben.

Tenslotte heb ik geen bepaalde voorkeur voor SD(HC) of CF. De CF kaartjes zijn groter en raken niet zo makkelijk verloren.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Zoals hierboven al aangehaald: laat je keuze van een toestel absoluut zeker niet afhangen van het type geheugen!
                  Hoeveel foto's je per GB kan opslaan hangt af van het aantal pixels per foto, dus ook de kwaliteit waarin je schiet. Je vind zeker wel tabellen door te Googlen op Internet.
                  Overweeg zeker in RAW te schieten, eventeel tegelijk mét hoogste kwaliteit JPG zodat je later geen spijt zou hebben dat je geen RAW hebt.
                  Wat ik soms niet begrijp is dat mensen besparen op geheugen terwijl dat aan de huidige prijzen toch een fractie is van de prijs van de reis die ze willen vastleggen voor later.
                  Na veel lectuur over het onderwerp:
                  Laat je niks wijs maken door handige verkopers: meestal zegt men dat (OM MAAR EEN MERK TE NOEMEN) bvb SanDisk Extreme III BETER is dan hun Ultra II en zeker VEEL BETER dan de gewone SD of CF. FOUT: die zijn alleen maar SNELLER. Maar welke snelheid je nodig hebt hangt puur af van je camera: kijk in de specs van het toestel en als die zeggen dat de gewone SD of CF voldoende zijn... dan zijn die ook voldoende. Heb je Ultra's nodig, dan is dat zo. Dat betekent dat het toestel nooit sneller informatie dient weg te schrijven dan wat dat soort geheugen aankan. En dat dus alles wat sneller is... nutteloos is.
                  Zo heb ik een Canon EOS 400D. Die kan (slechts) +3 foto's per seconde schieten en wegschrijven en de simpelste CF is daar ruim voor voldoende. Het toestel kan ook niet sneller dan een bepaald aantal foto's continu verwerken (afhankelijk van de kwalitiet) en wegschrijven. Met alle geheugen dat sneller is doet het toestel dus niks. En dat scheelt hem wél wat in prijs (meer dan 25% tussen een Ultra en een Extreme).
                  Tussen haakjes: professionele camera's hebben meestal wél sneller geheugen nodig maar ook daar is een Ultra meestal voldoende.
                  't Is waar: eens thuis duurt het downloaden van het kaartje minder lang van een snelle. Dat is een eenmalige actie en kan een paar minuutjes tijdwinst opleveren. Vraag je af of dat nodig is.
                  En koop zeker geen groter aantal GigaBites dan wat je toestel aankan; een collega van mij had het voor. Kocht een kaartje van xGB en zijn toestel kon maar werken met kaartjes van de helft. Doosje open: "wordt niet meer teruggenomen".
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

Comment

Laat de keuze van je toestel niet afhangen van het soort geheugen

Als je een toestel koopt met SD-kaartjes, doe jezelf dan een plezier en koop ééntje met een grote capaciteit. Die ondingen zijn zo klein dat ze verliezen een reëel gevaar wordt als je ze moet verwisselen 'ter plaatse'
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Kies gewoon een toestel dat je leuk vind, soort geheugenkaartjes maakt niet echt uit.
                      Ik geef je wel de raad om geen zotte prijzen uit te geven aan de allergrootste geheugenkaarten. Ik zou voor een 1000D max rond de 50 euro uitgeven (daar heb je al een Sandisk SDHC Ultra II 16gb voor).
                      Wil je de snelheid van een ultra III (waar je bij een 1000D eigenlijk niet veel aan gaat hebben) dan zou ik zeker niet gaan voor de 16gb versie die veel te duur is momenteel.
                      Binnen 6 maanden zijn die prijzen toch weeral gedaald. Als je het echt nodig hebt, dan kun je het dan kopen.

Greetz

Comment

Ik heb 8 Giga kaart.

Bij mijn 10 Milj. pixel toestel krijg ik ongeveer 1400 à 1500 foto's in maximale JPEG kwaliteit op één kaartje.
                        Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                          Ik heb 8 Giga kaart.

Bij mijn 10 Milj. pixel toestel krijg ik ongeveer 1400 à 1500 foto's in maximale JPEG kwaliteit op één kaartje.
                          das dan ook meteen het nadeel, voor als je hem kwijtraakt.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            das dan ook meteen het nadeel, voor als je hem kwijtraakt.
                            grt,bouk.
                            Als je maar één kaartje gebruikt, dan zit dat altijd in de camera.
                            Een camera verlies je minder snel dan een los geheugenkaartje.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Beide toestellen hebben zo'n 2Gb nodig voor ongeveer 500 foto's in de hoogste JPG kwaliteit.

En velen van ons hebben al eens een kaart-probleem gehad. Gevolg je bent misschien al je foto's op die kaart kwijt. Maar een te kleine kaart is ook niet altijd leuk. Want als je lekker foto's aan het nemen bent en de kaart is net vol, dan moet je op zoek naar die andere.

Een online-shop waar ik goede ervaring mee heb voor geheugenkaartjes:

CF: 4Gb kaart voor 17,60: http://shop.transcend.nl/product/Ite...emID=TS4GCF133
                              SD: 4Gb kaart voor 13,50: http://shop.transcend.nl/product/Ite...emID=TS4GSD133

Er zijn snellere kaarten beschikbaar, maar voor deze camera's die je aanhaalt zijn de 133x speed varianten meer dan voldoende.
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                              X