Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies nieuw toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoopadvies nieuw toestel

Beste,

Aangezien ik nogal druk in de weer ben met 3D modelling en Texturing zoek ik naar een deftig toestel om mijn eigen textures te verzamelen. Voor mensen die niet zo goed weten wat een texture is, hier zie je duizenden voorbeelden.

Ik heb voor kerstmis een boek gekregen ivm texturing en het grootste probleem bij textures is blijkbaar het 'fisheye-effect'. Ik begrijp nog steeds niet 100% wat dat juist betekent maar jullie hebben daar waarschijnlijk meer verstand van. Blijkbaar is dat een probleem dat nogal vaak voorkomt bij kleinere/goedkope lenzen(?). Dat is dus een potentieel probleem dat ik zéker wil vermijden aangezien dat blijkbaar enorm lastig te corrigeren is. Helaas staan er in het boek geen specifieke aankoopadviesen qua camera's, daarom hoop ik dat jullie me willen helpen.

Uiteraard zal het toestel ook gebruikt worden om sporadisch wat (vakantie)kiekjes te nemen maar niets artistiek dus. Niet dat ik dat niet interessant vind maar momenteel heb ik daar simpelweg de tijd niet voor, misschien over enkele jaren.

Mijn budget bedraagt €500. Voor dat bedrag heb je geen high-end toestel maar zou ik toch graag een deftig toestel hebben dat bruikbaar is voor mijn doeleinden. Aangezien ik nauwelijks verstand heb van Camera's (van zodra ik een toestel koop, koop ik mij ook in één keer een deftig boek) heb ik ook geen voorkeur qua merken.

Tweedehands toestellen zijn voor mij geen enkel probleem. Koop zelf vaak toestellen tweedehands en mits enige oplettendheid kan je daar enkel maar voordeel mee doen. Als het om een nieuw toestel gaat weet ik nog niet waar ik het ga aankopen, daarvoor wacht ik op jullie advies. De Konijnenberg is blijkbaar wel een bekende winkel en die is toevallig ook maar 10Km rijden voor mij dus dat zou dan ook weer handig zijn.

Alvast bedankt voor mogelijke reacties!

Brick Top

Re: Aankoopadvies nieuw toestel

Is er echt niemand die me een beetje op weg kan helpen? Desnoods door te linken naar een andere website en/of topic+

Comment

Ik zou durven een Panasonic FZ28 aanraden. Schitterend kwaliteit voor zijn prijs.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Kan me echt niet voorstellen dat je voor texturen een super goed toestel nodig hebt...
        Het lijkt me wel belangrijk dat je zo weinig mogelijk vervorming hebt, zodat de texturen makkelijk "aan elkaar te kleven zijn".
        Bij groothoek hebben lenzen de grootste vervormingen. Dus gebruik je lens in het "normale" gebied (zo rond de 50-80 (equivalente) mm.), en je zal daar weinig last van hebben.

Je kan die texturen meestal ook fotograferen onder ideale omstandigheden (goed licht), bewegen zullen ze normaal ook niet doen. Dus best een statief gebruiken.

Volgens mij moet dat allemaal lukken met een gewone compactcamera (laat ons zeggen 250€). Dan volstaat ook een licht statief (max. 75 €) en je bent vertrokken.

Slechte toestellen zijn er op dat prijsniveau denk ik niet meer. Neem een willekeurige Canon, Nikon, Panasonic, Olympus, ... van dat prijsniveau, en je bent vertrokken.
        Op www.dpreview.com kan je alle info vinden die je nodig hebt... Ik heb een lichte voorkeur voor Canon, maar dat is enkel omdat ik ook zo'n toestelletje heb.
        Groeten,

Polleke

Comment

Aight, thx heren! Dus eigenlijk is €500 overkill voor wat ik het ga gebruiken?

Comment

Eigenlijk hangt dit er een beetje vanaf: wil je het toestel ook nog voor andere doeleinden gebruiken of niet?
            Ik ken iemand die ook erg veel (hobby en beroepshalve) met 3D, Maya,.... bezig is en hiervoor zijn D80 met veel plezier gebruikt maar hij gebruikt deze ook nog voor architectuur opnames (binnen en buiten) en onder mindere lichtomstandigheden waarbij een DSLR dan toch voordeel heeft (ruis). Anderzijds als draagbaarheid en gewicht een rol spelen ga dan voor de compact (hoewel bv een FZ28 met de typische bridge-vorm ook weer niet in je jaszak past). Redelijk compact en met veel mogelijkheden qua instelling zijn de canon G9 en G10 en de Panasonic TZ5 en LX3 , in reviews worden de G10 en LX3 erg gewaardeerd qua beeldkwaliteit.
            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Momenteel zou hij enkel en alleen gebruikt worden voor texture-materiaal en referentie-materiaal te verzamelen, that's it. Dus puur een werkbeestje, geen artistieke doeleinden ofzo.

En qua aankoop, zijn er plaatsen waar je zeker bent van de laagste prijs? Of is 'goed zoeken' de boodschap? Online bestellen is voor mij geen enkel probleem hoor, binnen -of buitenland.

Edit: Is het interessant om in GB te bestellen, nu de pond zo laag staat? Want voor 388eur heb je op amazon zo'n G10. Check.
              Last edited by Brick Top; 29 december 2008, 21:34.

Comment

Ik gebruik voor het fotograferen van texturen mijn Canon350D met daarop mijn tele.
                ik probeer ook altijd buiten bij licht bewolkt weer te werken, zo bekom je de meest neutrale kleur en is het hele oject egaal belicht.
                by the way: ik kadreer ook niet te eng, zodat ik in PSP nog een ruime rand kan wegcroppen. zo vermijd ik alvast eventuele falloff aan de randen van de textuur(vervelend bij "mirroring" van je textuur

Comment

Working...
                X