Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan overbelichting de CCD beschadigen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kan overbelichting de CCD beschadigen?

Heb een Nikon D300 en de laatste weken merk ik een soort van onscherpte in iedere foto. Ik heb me nooit eerder afgevraagd wat de rede daarvoor zou zijn maar heb een tijdje geleden gewerkt met lange sluitertijd en overbelichting om met contrasten te werken. Weet er iemand of er een verband is tussen overbelichten van een CCD en onscherpte van foto's?

Mvg,
    David Denil

Re: Kan overbelichting de CCD beschadigen?

mss even een voorbeeldje posten met efix data erin?
    kan al veel duidelijkheid brengen
    nikon stuff

Comment

De zon kan bevoorbeeld wel je sensor kapot maken (zwarte pixels). Maar lange sluitertijden? raar

Comment

in principe kan je je sensor kapotbranden door lange opnames van meer dan een minuut van de zon te maken, met focus op oneindig, maar wie doet dat nu
        Het kan misschien stom klinken, maar is je lens wel proper? ik heb ook eens hetzelfde voorgehad, en toe bleek dat mijn frontlens gewoon vol stof en vingerafdrukken zat.

Comment

Het leek me ook allemaal nogal onlogisch maar zal alles eens grondig reinigen. Heb nooit een langere sluitertijd dan 1" gebruikt dus ja. Ik post wel een test pic 1 van de volgende incl settings en dan moeten jullie maar es sharen of dit een normaal resultaat is of niet..

thx voor de comments,
          David Denil

Comment

Even domweg opmerken dat je met lange sluitertijden moet opletten voor bewegingsonscherpte. Best een statief gebruiken in dergelijke situaties! Maar dat wist je vast wel.
            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Working...
            X