Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A200 - punt zichtbaar ifv sluitertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony A200 - punt zichtbaar ifv sluitertijd

Hallo,

Tijdens het nemen van foto's merkte ik een grijs puntje op in de rechterbenedenhoek:

foto 1: (sluitertijd 1/2)

foto 2: (sluitertijd 1/20)

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en waarom het enkel zichtbaar is bij langere sluitertijden? Noise-reduction is uitgeschakeld, automatische sensor-cleaning lost het probleem niet op. De camera is een Sony Alpha 200.

Groeten, Stijn
    about.me/stijnv

Re: Sony A200 - punt zichtbaar ifv sluitertijd

mss toch een plakstofje, en die gaat er niet af door het trillen..

Comment

Als je om een langere sluitertijd te krijgen het diafragma zo ver mogelijk hebt dichtgezet, dan is het vrijwel zeker een stofje dat op het sensorglaasje zit.
      Dat valt sneller op met een kleine diafragma-opening.

Niet alle stof gaat van de sensor met de "automatische sensor cleaning". Ik zal de sensor van mijn nieuwe camera ook nog moeten reinigen, want die heb ik ook niet volledig stofvrij gekocht.

Een nadeel van een DSLR is dat je redelijk wat last krijgt van stofdeeltjes op de sensor, maar tegelijk heb je ook een voordeel omdat de sensor gemakkelijk te reinigen is.

Bij een compactje komt er ook wel eens stof op de sensor, en dan is dat meestal een erg dure operatie om die te laten reinigen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bij een kleine diafragma-opening is het inderdaad duidelijker zichtbaar.
        De handleiding raad een blazer aan, dus dat zal ik maandag even gaan kopen.
        Bedankt voor de info ;-).
        Ik had toch wat meer verwacht van die sensor-cleaning, de camera is amper 1x open geweest.
        about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
          Ik had toch wat meer verwacht van die sensor-cleaning, de camera is amper 1x open geweest.

stof dringt langs overal naar binnen, en de sensoren lijken als magneten te werken voor dat spul...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
            Ook door de beweging van je zoom kan er stof naar binnen worden gezogen.

En verwacht van die in camera sensor-cleaning niet te veel. De dag dat dit perfect werkt, wandel ik in mijn nakie van Gent naar Scherpenheuvel en terug.
            Mvg Tim

Comment

klopt; sensor stofje; heb ik ook bij kleine diafragma's (niet alleen, maar meer dan bij groot diafragma)
              één klikje in lightroom en het is weg (in photoshop duurt het iets langer) dus ik maak me daar voorlopig niet druk om.
              laten reinigen doe ik alleen als het teveel wordt. zelf begin ik er niet aan (risico op beschadiging)
              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
              www.bertofotografie.be

Comment

Working...
              X