Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon e-TTL en controle diafragma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon e-TTL en controle diafragma

Ik zou graag het volgende bereiken met mijn 50D en 550EX:

Binnenshuis bij dim licht de flits als primaire lichtbron gebruiken om (via het plafond) een correcte belichting te bekomen.

Volgens het boekje zet ik de camera in P-stand, en de waarden die de camera geeft zijn 1/60 en F4.0. De foto is op die manier correct belicht.

Nu wil ik echter wat minder dof en zou graag dezelfde foto op F2.8 nemen. De sluitertijd zou dan naar 1/125 moeten gaan om dezelfde belichting te krijgen - hetgeen nog binnen de maximale sync-snelheid ligt.

Hoe kan ik die instelling bereiken? Binnen P-mode + flits kan ik aan diafragma-opening niets wijzigen. Zet ik de camera in A-mode, dan belicht de camera alsof er geen flits is en wordt de flits als invulflits gebruikt...
    Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

Re: Canon e-TTL en controle diafragma

M-stand gebruiken
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Wordt de flits dan ook niet als invulflits gebruikt? Ik verlies in ieder geval wel automatische belichting als het licht verandert, of niet?
      Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

Comment

M - stand met flits zorgt voor een goede flits belichting.

Bijsturen kan met de flits licht conpensatie of door ook de flits in M stand te gebruiken.

Met AV kan de tijd met flits hoger dan 1/60 ingesteld worden maar dat is dan opnieuw een vast getal, bij de 5D is dit 1/200.
        Last edited by Jan_10D; 21 december 2008, 13:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taxy Bekijk bericht
          Ik zou graag het volgende bereiken met mijn 50D en 550EX:

Binnenshuis bij dim licht de flits als primaire lichtbron gebruiken om (via het plafond) een correcte belichting te bekomen.

Volgens het boekje zet ik de camera in P-stand, en de waarden die de camera geeft zijn 1/60 en F4.0. De foto is op die manier correct belicht.

Nu wil ik echter wat minder dof en zou graag dezelfde foto op F2.8 nemen. De sluitertijd zou dan naar 1/125 moeten gaan om dezelfde belichting te krijgen - hetgeen nog binnen de maximale sync-snelheid ligt.

Hoe kan ik die instelling bereiken? Binnen P-mode + flits kan ik aan diafragma-opening niets wijzigen. Zet ik de camera in A-mode, dan belicht de camera alsof er geen flits is en wordt de flits als invulflits gebruikt...
          Dat is niet zo. De sluitertijd heeft helemaal geen invloed op je belichting bij flitsen. De flits is vele malen korter dan de sluitertijd zelf. De sync tijd is die tijd waarbij je de spleetsluiter gedurende de foto een deel van de tijd de gehele sensor vrij laat. Bij kortere sluitertijden schuift het tweede gordijn voor de sensor voor het eerste gordijn de hele sensor al heeft vrijgemaakt.
          Als jij je diafragma op 2.8 zet zou de flitssturing in de camera ook voor een goede belichting moeten zorgen.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

De sluitertijd heeft helemaal geen invloed op je belichting bij flitsen.
            Dat beweer ik ook helemaal niet, het is de diafragma-opening die ik wil controleren. Sluitertijd maakt me dan niet uit.

Als jij je diafragma op 2.8 zet zou de flitssturing in de camera ook voor een goede belichting moeten zorgen.
            In P-mode kan ik het diafragma enkel op 2.8 krijgen door 1 stop over te belichten, hetgeen ik dus niet wil.

Comment

Working...
            X