Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstappen naar ander merk...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstappers naar andere merk...?

Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz Bekijk bericht
    zowat de helft (of meer) van de grote persagentschappen in Europa zijn van Canon naar Nikon gegaan het laatste jaar.
    Heeft dat niet gewoon te maken met wie van de twee de beste aanbieding maakt, kortom hoe belangrijk vindt Nikon/Canon het om zich ergens in te kopen.

Is het bij anderen niet vaak gewoon een luxe probleem?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Tja... daar kan ik niet tegenop.
      Nochtans ben ik benieuwd naar de bron.
      ik merk het gewoon op de voetbalmatchen die ik doe in de Ligue 1.
      vorig jaar zat ik achter de doellijn met pakweg 9 andere collega's.
      waar ik vorig jaar de enigste was met m'n Nikon, zie ik er nu toch iets zitten van 6 met nikon tegenover 4 met canon. ik zie dat L'equipe, AFP, Panoramic enz...overgeschakeld zijn van nen witte 400 mm, naar een zwarte van Nikon.

ook in belgië zie ik dat denk ik bepaalde fotografen van Photonews met Nikon werken ipv Canon vorig jaar.

ook in de Nikonpro van een paar maand geleden zag ik een reportage over een groot duits persagentschap (naam ontsnapt me) dat ze volledig waren overgeschakeld naar Nikon.

ik stond vorig jaar heel dicht bij de overstap naar Canon, waar mijn baas zelfs wilde investeren in mijn materiaal, maar ik ben heel blij dat ik gewacht heb op de D3 met machtige resultaten tegenover de D2.

ik zou niet de moeite meer doen en geld verliezen door over te stappen van merk, want voor je het weet zal canon terug dat tikkeltje beter zijn en omgekeerd ?
      www.loft6.be

Comment

Ik geloof best dat er overstappers zullen zijn.. maar deze bewering..
        "zowat de helft (of meer) van de grote persagentschappen in Europa zijn van Canon naar Nikon gegaan het laatste jaar."
        zal ik niet voor mijn rekening durven nemen.

Comment

Is dat zo? Ik ben benieuwd naar uw bronnen.
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Tenzij Canon in Belgie nog nooit een groter marktaandeel gehad heeft natuurlijk.
          Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Ik begrijp het niet meer.

Comment

Ik begrijp het niet meer.

Verwijder maar
              Last edited by Kiekvogel; 21 december 2008, 17:29.
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz Bekijk bericht
                zowat de helft (of meer) van de grote persagentschappen in Europa zijn van Canon naar Nikon gegaan het laatste jaar.
                Zullen de spulle wel gratis hebben gekregen......

Terzake: Ik doe het met een 20D , een 30D was nog okee, maar wat daarna komt is niet om heel erg enthousiast van te worden.....helaas.
                Wegens mijn voorkeur voor kitlenzen & oud spul zal het wel Canon blijven, maar beslist geen 40D of 50D.
                Als de 5D mark1 500€ (2e hands) kost , dan koop ik er 1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                  Wie zijn de "swtichers en waarom"...?

En waarom stappen de jongste tijd nogal wat fotografen van Canon over naar Nikon...? Wat is hun beweegreden... Enkel eerlijke antwoorden en ervaringen aub... (zelf heb ik een Canon en gebruik enkel Canonlenzen)...
                  Ik heb het al duidelijk uitgelegd in een apart topic. Teveel defecten en slechte service. Betere foto's hadden er niets mee te maken.
                  Als ik niet tevreden ben van een product van merk X, en de service nadien ook slecht is, dan koop ik nooit meer iets van merk X. Net hetzelfde voor winkel Y.

Is dat zo? Ik ben benieuwd naar uw bronnen.
                  Ik vind de link niet meer, maar The German Financial Times heeft enkele maanden geleden een artikel geschreven waaruit blijkt dat Nikon nu ongeveer even groot is als Canon in het prosegment (Europa), terwijl enkele maanden daarvoor Canon nog domineerde. Eén van de aangehaalde redenen zou het AF-fiasco van de 1DmkIII zijn, maar volgens mij is de echte reden nog veel simpeler : ik vermoed dat Nikon (net als Canon bij de introductie van de EOS) dit materiaal aan zeer goede voorwaarden ter beschikking stelt uit publicitaire overwegingen

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Switchers zullen er altijd zijn, en die switchers zullen in 90% van de gevallen geen betere foto's maken met hun nieuwe merk ( dat zullen ze meestal wel niet durven toegeven maar soit ) . Wat me vooral opvalt is dat de fotografen die echt goede foto's neerzetten geen switchers zijn ( niet altijd zo maar toch veel ) , die echt goede fotografen maken goede foto's met eender wat
                  Wat me ook opvalt is dat je op forums behoorlijk wat switchers ziet tevoorschijn komen maar als je dan eens gaat zoeken naar daadwerkelijk fotowerk van ze dat je dan soms heel hard moet zoeken en als je al eens iets kunt vinden van ze het dan soms nogal eens van een niveau is waar er nog wat werk aan is
                  Goede fotografen maken met eender welk toestel goede foto's, en hoeven dus niet te switchen voor betere foto's? Het is net iets ingewikkelder als dat.
                  Het zijn heus niet alleen gearnuts die overstappen, er zijn ook heel wat goede fotografen (cfr hoger). Ik ken een aantal professionele sportfotografen die zijn geswitcht na de AF problemen van de 1DmarkIII (en vooral het totaal ontbreken van antwoord van Canon)
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Heeft dat niet gewoon te maken met wie van de twee de beste aanbieding maakt, kortom hoe belangrijk vindt Nikon/Canon het om zich ergens in te kopen.

Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz
                      zowat de helft (of meer) van de grote persagentschappen in Europa zijn van Canon naar Nikon gegaan het laatste jaar

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

Dat van die switch naar Nikon klopt wel. In bepaalde landen is die switch groter dan in anderen. België is nu voornamelijk Nikon en Engeland blijft voornamelijk Canon.
                      Voorheen was de verhouding in Europa zo'n 80-20 voor Canon, nu zal dat 50-50 zijn.

Nikon heeft het materiaal zowat gratis geleverd aan de agentschappen. Iedere hobbyfotograaf kijkt TV en als je 8/10 profs met Nikon aan het werk ziet, dan gaat dat hoe dan ook positief werken op jouw mening over dat merk.
                      Aan de andere kant zullen agentschappen niet enkel overstappen voor de prijs. Het moet gezegd worden dat de prof camera's van Nikon momenteel beter zijn dan die van Canon. Tot voor de D3 was Canon nog beter. Wie zal er volgend jaar het beste zijn???

Voor de mensen die er hun brood niet mee moeten verdienen is er amper verschil tussen Canon en Nikon. En als er al verschil is dan kan dat over een jaar weer anders zijn.
                      In het sigment van de hobbyfotografen is het nog steeds vooral de persoon achter de camera die het verschil maakt.

Comment

NIKON / CANON, heeeeeel simpel allebei even goed en even slecht.
                        Ben na 25 jaar naar Canon overgestapt, en heel misschien stap terug over naar Nikon, ......maar dan pas binnen 20 jaar. Kwestie van " best of both worlds " dan maar gehad te hebben ??? en wat dan nog..... , je kan even goed een wereldfoto met een kompaktje maken....
                        soms veel te veel geleuter hier en te weinig beeld, het zoveelste non topic dat niks met fotografie te maken heeft.
                        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
                          In het sigment van de hobbyfotografen is het nog steeds vooral de persoon achter de camera die het verschil maakt.
                          Volgens mij in alle segmenten.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Re: Overstappen naar ander merk...

ik ben geen overstapper (dus technisch gesproken behoor ik niet tot de doelgroep van de TS); ik volg nu wel sinds twee jaar de hele gebeurtenis intens.

Ik kan enkel vaststellen dat Canon en Nikon haasje-over spelen. (sorry voor de anderen, maar ik persoonlijk vind dat de anderen -nog- niet in dat elitegroepje tuishoren, met traditie, en een volledig programma met oplossingen voor zowat alle fotografische behoeften)

Grote aankopen, in het bijzonder van persbureaus, zijn ver verwijderd van de amateurmarkt. In deze pro-markt heeft het inderdaad zin om in grote hoeveelheden het op dat moment meest geschikte toestel te kopen, omdat grote fabrikanten voor deze aankopen in kompetitie gaan en naar bodemprijzen kunnen gaan, onder andere omdat ze heel goed weten dat de verhouding witte/zwarte lenzen in het pro-fotografenpark onbetaalbare publiciteit is. Op dit moment heeft Nikon een streepje voor wat betreft sportfotografie: de autofocus is eindelijk helemaal op niveau, de hoge ISOs rollen fraai uit het toestel, JPEGs maken gebruik van erg goeie protocollen, en het hoge aantal fps maakt dat aktiesporten en snel veranderdende situaties goed in beeld kunnen gebracht worden. Gezien het intensieve gebruik van deze toestellen kunnen ze zowel financieel als functioneel makkelijk op enkele jaren worden afgeschreven, en kwaliteits-tweedehandslenzen halen goeie prijzen op de tweedehandsmarkt, zodat leasing aantrekkelijk wordt. Ik kan dus goed begrijpen dat een aantal persagentschappen de laatste maanden Nikon hebben gekozen. Maar dit houdt ook in dat persagentschappen er niet de hand zullen voor omdraaien om massaal weer naar canon over te stappen als canon met een betere oplossing komt.

Als amateur (ook als 'betere' zeg 'meer welgestelde' amateur) kan je je dat natuurlijk niet permitteren, tenzij je stinkend rijk bent en er geen probleem mee hebt om om de twee jaar een (enkele) nieuwe top-body('s), een tiental lezen en een paar flashes te kopen, dus als je om de twee jaar in de grootte-orde van 50.000 euro over de fotografische balk kan gooien. Als amateur haal je bijlange niet de 50.000 clicks per jaar die je toestel op enkele jaren fysisch genoeg aftakelen om een vervanging te wettigen. Je kan upgraden (ik vind hoge ISOs heel belangrijk, dus mijn D700 kwam er minder dan 2 jaar na mijn D200; ik vind het totaal aantal pixels minder belangrijk, dus een D3x of een D700x of D800 of hoe die ook zal heten is verre van een prioriteit); overstappen naar een andere fabrikant en mijn hele lenzen - en accessoires-uitzet vervangen zit er echter niet in. Mijn oplossing is dan geduld hebben, en het uitzweten; het komt uiteindelijk wel in orde.
                            erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Ik geloof best dat er overstappers zullen zijn.. maar deze bewering..
                              "zowat de helft (of meer) van de grote persagentschappen in Europa zijn van Canon naar Nikon gegaan het laatste jaar."
                              zal ik niet voor mijn rekening durven nemen.
                              kijk gewoon rond u in de prof-perswereld.
                              gisterenavond nog zat ik samen met 2 andere persfotografen op een veld in 1ste klasse voetbal. zowel meneer van Belga als die van Photonews zaten met een D3 te fotograferen.
                              dat waren 3 nikons op het veld... een jaar geleden waren dit 3 canons ?
                              www.loft6.be

Comment

Re: Overstappen naar ander merk...

Ik ben begin 2007 bijna overgestapt naar Canon omwille van de middelmatige hoge ISO ruis prestaties van mijn toenmalige D2X, maar ben nu toch blij dat ik dit niet deed. De D300 en D700 zijn voor mij momenteel het perfecte DX/FX duo

Comment

Working...
                                X