Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstappen naar ander merk...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Overstappen naar ander merk...

Wie zijn de "swtichers en waarom"...?

Iedere fotograaf bekruipt soms wel eens de "goesting" om na eerlijk onderzoek van eigen fotowerk en na het doorgronden (?) van zijn eigen fotomateriaal...te besluiten dat andere collega's hun fotoresultaten "beter" zijn... Meestal "scherper" zijn... ! Maar wat gebeurt er de jongste tijd met de camera"s van Canon? ik lees en verneem ook persoonlijk dat in de klasse van de amateurcamera's en sommigen beweren dat ook bij de semiproftoestellen (bv 5D) de scherpte weggaat - dat de autofocus vermindert... klopt dat ... wie heeft hiermee ervaring?
    En waarom stappen de jongste tijd nogal wat fotografen van Canon over naar Nikon...? Wat is hun beweegreden... Enkel eerlijke antwoorden en ervaringen aub... (zelf heb ik een Canon en gebruik enkel Canonlenzen)...

Alvats bedankt voor de reactie's
    Gr
    Lamp (hobbyfotograaf)http://lampfotografie.blogspot.com/

Re: Overstappen naar ander merk...

Van merk veranderen is een dure affaire, en doe je dus niet ondoordacht. Een vreind van me is ooit van canon naar nikon overgestapt na een juridisch gevecht met Canon dat hij wel won, maar waarna zijn zin in het merk voorbij was

Vroeger was canon - Nikon duidelijker: Nikon was sterker in breedhoe en Canon in tele .. je koss dus voor een glasservies en de camera die bij dat glasservies hoorde .. intussen is dat redelijk achterhaald; zowel canon als Nikon hebben een heel gelijkaardig assortiment op een enkele uitzondering na. Ook het feit dat de meeste 3rd partylenzen voor (bijna) elk merk beschikbaar zijn vangt een eventueel hiaat in het assortiment lenzen van het eigen merk op.

Vandaag is er bv; ook nog verschil in het flitssysteem. Het Nikon flitssysteem was toen ik op Nikon overstapte een sterke plus tov Canon, maar intussen heeft canon een heel gelijaardig systeem

Technologisch zijn de merken elkaar waard: de verschillen zijn eerder marginaal per prijsklasse, maar soms kan het zijn dat er een camera die net uitkomt in zijn eigen prijsklasse de concurrentie doet verbleken tot wanneer die ook hun nieuwe modellen voorstellen. Wil je steeds het nieuwste hebben, Canon heeft de lnagste historiek van voortdurend nieuwe zaken op de markt te brengen, Nikon was iets behoudsgezinder, en had niet elke 6 maand een nieuwe camera

Ergonomie was voor mij een even belangrijk element als de techniek. Je went aan alles, en ik heb al veel met Canon en Minolta (nu sony) gewerkt, maar bij Nikon voel ik me thuis komen .. ne kameraad heeft dat gevoel bij Canon .. kan dus subjectief zijn

De keuze voor een merk doe je de eerste keer heel doordacht .. maar veranderen verreist een extreem goede reden omwille van het verlies in waarde bij overstappen. Als je dus voor de keuze staat om een merk te kiezen, denk dan wat je nu, over 2 jaar, over 5 jaar en over 10 jaar denkt nodig te hebben .. en welk merk je "gokt" daar het beste bij aansluit .. zeker weet je het nooit

Comment

Overstappers naar andere merk...?

Wie zijn de "swtichers en waarom"...?

Iedere fotograaf bekruipt soms wel eens de "goesting" om na eerlijk onderzoek van eigen fotowerk en na het doorgronden (?) van zijn eigen fotomateriaal...te besluiten dat andere collega's hun fotoresultaten "beter" zijn... Meestal "scherper" zijn... ! Maar wat gebeurt er de jongste tijd met de camera"s van Canon? ik lees en verneem ook persoonlijk dat in de klasse van de amateurcamera's en sommigen beweren dat ook bij de semiproftoestellen (bv 5D) de scherpte weggaat - dat de autofocus vermindert... klopt dat ... wie heeft hiermee ervaring?
      En waarom stappen de jongste tijd nogal wat fotografen van Canon over naar Nikon...? Wat is hun beweegreden... Enkel eerlijke antwoorden en ervaringen aub... (zelf heb ik een Canon en gebruik enkel Canonlenzen)...

Comment

Re: Overstappers naar andere merk...?

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
        En waarom stappen de jongste tijd nogal wat fotografen van Canon over naar Nikon...?
        Is dat zo? Ik ben benieuwd naar uw bronnen.

Comment

Ik ben een Canongebruiker van het eerste uur, de D30 in het jaar 2000 of zoiets, ik ben bij Canon gebleven tot vandaag, en ben ook niet van plan om te veranderen.
          Je werkt aan een geheel, waar de optiek voor mij nog steeds van het grootste belang is, een lenswissel geeft dikwijls meer winst, want een overstap naar een ander merk is het laatste. Concreet denk ik niet dat een overstap van het ene merk naar het andere merk en dan bedoel ik Canon of Nikon de dag van vandaag je een zodanige winst gaat opleveren dat het aanbevelenswaardig is. En uiteraard is de overstap veel makkelijker voor iemand met een body en één kitlensje, dan voor iemand die een systeem heeft met een aantal toplenzen en body's in de kast.

Vergeet ook niet dat een degelijke postproductie een voornaam deel uitmaakt in de kwaliteit, en die postproductie is niet merk gebonden. Een oordeel over de beeldkwaliteit van een body is IMHO niet mogelijk op internet, maar vraagt een afdruk van een professionele printer en toch een minimale grote van 40 x 60 cm.

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik ben aan het overstappen... al 5 jaar lang.

En ook nu blijf ik nog de volgende 6 maand bij Canon.

Dat de AF bij Canon minder zou worden is zeker niet het geval.
            De AF bij Canon blijft gelijk goed (of gelijk slecht ).

Alleen zijn er nu een aantal merken, waaronder Nikon, die meer bieden voor minder geld. Zoals de D90 of de D300. Of meer voor meer geld. Zoals de D700 of de D3X.

En dat kan altijd een reden zijn om over te stappen. Maar dan wel in beide richtingen.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Een oordeel over de beeldkwaliteit van een body is IMHO niet mogelijk op internet, maar vraagt een afdruk van een professionele printer en toch een minimale grote van 40 x 60 cm.

MVG, Jeff
              En zo denk ik er ook over
              Je kunt twisten over de grootte van de afdruk, maar het is een zeer realistisch standpunt. Als elke camera op die manier beoordeeld zou worden dan zijn ze gelijk een pak beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Is dat zo? Ik ben benieuwd naar uw bronnen.
                zowat de helft (of meer) van de grote persagentschappen in Europa zijn van Canon naar Nikon gegaan het laatste jaar.
                www.loft6.be

Comment

Ik zal u moeten teleurstellen... ik heb geen deskundig onderzoek gedaan naar "switchers" en heb geen keiharde cijfers van overstappers ... Het gaat vooral om wat ik in mijn omgeving waarneem...waarbij nogal wat mensen zeer sterk uitkijken naar wat "andere merken" aanbieden . zeer konkreet heb ik deze recent de reden gevraagd aan een overstapper van Canon naar Nikon ( ik citeer zijn verhaal... dus NIET mijn verhaal, voor een goed begrip ....)

De overstap naar Nikon was een harde noot om te kraken en gebeurt met gemengde gevoelens. Ik was heel tevreden met het materiaal dat ik heb, maar ontgoocheld over volgende zaken:
                  - 5DII niet op niveau D700 qua functionaliteit (21MP en video heb ik niet direct nodig)
                  - 24-70L zoom is duidelijk inferieur aan de primes van Canon en heb ik daarom snel ingewisseld; bij Nikon heb je een prima 24-70
                  - In de familie vnl Nikongebruikers, wat uitwisselen materiaal vergemakkelijkt
                  Ik zal zeker mijn 85L missen (dat is de beste lens die ik ooit gebruikt heb) en de lichtsterkte van de 24L en 35L.

Met vriendelijke groeten
                  Lamp

Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

Comment

Switchers zullen er altijd zijn, en die switchers zullen in 90% van de gevallen geen betere foto's maken met hun nieuwe merk ( dat zullen ze meestal wel niet durven toegeven maar soit ) . Wat me vooral opvalt is dat de fotografen die echt goede foto's neerzetten geen switchers zijn ( niet altijd zo maar toch veel ) , die echt goede fotografen maken goede foto's met eender wat
                    Wat me ook opvalt is dat je op forums behoorlijk wat switchers ziet tevoorschijn komen maar als je dan eens gaat zoeken naar daadwerkelijk fotowerk van ze dat je dan soms heel hard moet zoeken en als je al eens iets kunt vinden van ze het dan soms nogal eens van een niveau is waar er nog wat werk aan is
                    Ik zou zeggen als je hier publiek de mening van een forum moet komen vragen wat ze er van vinden als je zou switchen dan zou ik eerst zelf nog even goed nadenken waarom eigenlijk
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Ik ben een Canonfan van het eerste uur. Niet Canon's eerste uur maar het mijne. Allez van sinds ik groot genoeg was om uit een camera iets anders te halen dat foto's van mijn eigen vingers. Dat ging toen nog met een AE1 daarna EOS500 > 350D > 40D. Ik heb het moeilijk om Canon los te laten maar die Error 99 affaire zit me dwars want Canon doet er niks aan. Het is nog zover niet, noch de error noch de switch maar ik ben toch al eens beginnen rekenen wat een D300 met 17-55 en tele tot zoiets van een 200 mm gaat kosten. Ik sluit de switch niet uit. Heb nog een F75 met 28-85/3.5-4.5 liggen, misschien gaat dat wel op zo'n D300 hé?

Djienbe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz Bekijk bericht
                        zowat de helft (of meer) van de grote persagentschappen in Europa zijn van Canon naar Nikon gegaan het laatste jaar.
                        Tja... daar kan ik niet tegenop.
                        Nochtans ben ik benieuwd naar de bron.

Comment

Ik zou zeggen als je hier publiek de mening van een forum moet komen vragen wat ze er van vinden als je zou switchen dan zou ik eerst zelf nog even goed nadenken waarom eigenlijk [/QUOTE]

Beste
                          Toch even hernemen wat het uitgangspunt is (lees aub mijn vertrekstelling grondig) ... dan zal je merken dat ik vraag naar de "beweegredenen" dus naar het waarom mensen bepaalde merken verkiezen.

Het forum :
                          Dat is nu precies het voordeel aan een forum dat je van andere caollega's kan vernemen wat en hoe ze over iets denken, en wat hun ervaringen zijn... het citaat van de ene overstapper van Canon naar Nikon is hierbij een zeer concreet voorbeeld...De Mark II video is voor hem geen must... en bij Nikon staan er wellicht betere functies op de D700 ...

We mogen daarvoor niet "blind" zijn ... zoiets noemt men een "vergelijkend onderzoek" en heeft a priori niets vandoen met voor of tegen zijn...in dit geval Canon of Nikon. Dus de mening vragen van een deskundig publiek op een forum is een "verrijking" en houdt niet onmiddellijk in dat ik van merk ga veranderen (maak aub dat onderscheid)

vriendelijke bedankt voor uw reactie

Lamp

Comment

Totaal niks van gemerkt. De laatste drie jaren ben ik hooguit één switcher tegengekomen, en die heeft toen zijn nikonmateriaal voor canon omgeruild.

Daarnaast ken ik heel wat mensen die nog steeds bij Nikon blijven, en een hoop mensen die op (korte) termijn (vaak van canon xxxD of xxD) naar de nieuwe 5D over gaan schakelen.

Het gras zal altijd wel groener zijn aan de andere kant...

Comment

Onlangs heb ik serieus gedacht om te switchen; komende van een Canon 40D wilde ik upgraden naar een toestel met betere autofocus en ruisprestaties bij hoge ISO-waarden, 10-12 MP(om niet meteen mijn PC te hoeven upgraden vanwege extra grote bestanden) en een betere weersbestendigheid. Liefst qua formaat niet (veel) groter dan een 40D ....

Uiteindelijk bleven er twee toestellen over waar ik een keuze uit maakte: de Canon 1D mark III en de Nikon D700. Gezien het prijsverschil van circa 1000 Euro en de grootte van de body, was de Nikon het meest aantrekkelijk.

Aangezien ik al een aantal goede objectieven van Canon heb, is uiteindelijk toch gekozen voor een 1D Mark III. Een prachtig toestel waar ik heel content mee ben. Het scheelde echter niet veel of ik had de overstap gemaakt en ook dan zou ik waarschijnlijk heel content zijn geweest.

Comment

Working...
                              X