Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snel laden van batterijen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Snel laden van batterijen

Ik heb een search gedaan in deze forum over de nieuwe snel-ladre van GP, welke de batterijen binnen het uur kan opladen. Tot mijn verbazing is er niets gezegd geweest over hoe gezond het is om zulke AA batterijen aan deze hoge snelheid op te laden. Ik heb altijd gehoord dat hoe sneller batterijen opgeladen worden, hoe warmer ze worden, en hoe slechter voor de levensduur van de batterijen. Heeft iemand hierop iets te zeggen? Is die snelle lader van GP niet een beetje "te snel"? Kan je er misschien enkel GP batterijen mee opladen, welke afgestemd zijn op deze lader???

David

Canon met glas...

Hallo Davemoi,

Ik heb zelf een GP Smartlader en die batterijen worden wel redelijk
    warm, maar koelen even snel weer af wanneer ze "vol" zijn en overschakelen naar druppellading. Tot nog toe heb ik geen problemen
    ondervonden qua levensduur, maar het is inderdaad aan te raden enkel GP batterijen
    te gebruiken in hun lader.

Btw, hier vind je een antwoordje op al je vragen :
    http://www.gpbatteries.be/be/gp_powerbank___vraag___antwoor.html

Mvg
    Luc
    D7000 en wat glas

Comment

Ik kan me moeilijk voorstellen dat batterijen van andere merken niet met de Powerbank mogen worden opgeladen. Ikzelf heb er in elk geval nog geen problemen mee gehad. Wat de temperatuur betreft: pak de batterijen niet te stevig vast als de lampjes nog branden.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

ik gebruik de GP smart ook voor de paar setjes van memorex op te laden.. geen probleem .. de memorexjes geven bij gelijke capaciteit wel sneller de geest dan de GP alternatieven .. zowel bij de AA als de AAAtjes

Comment

Ik gebruik de GP snellader ook voor andere merken zoals memorex en hähnel tot dusver nog geen enkel probleem of verlies van capaciteit ondervonden. De 6 setjes worden weekelijks minstens 1x geladen en blijven perfect werken. Van de hitte die het gevolg is van snel laden schrik ik soms ook wel maar ze koelen ook snel weer af dus geen probleem voor mij. De nieuwste 2100mAh Nickel Metal Hydrides heb ik nog niet getest maar verwacht ook daar zoals bij de vorige generaties een perfecte werking en lange levensduur.
          Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties . Ik heb trouwens iondertussen gezien dat er een nieuwe lader op de markt is van Ansmann (digispeed 4) welke de accu's cool houdt tijdens het laden met een ingebouwde ventilator.

link:

http://www.ansmann.de/eansmann1.html

David
            Canon met glas...

Comment

Het enige en belangrijkste aspekt van een snellader (1 uur) is dat het een intelligente lader moet zijn, dus met microprocessor.

Het standaard laadprocess is simpel, deel de capaciteit van de batterij door 10 en pas deze laadstroom toe gedurende 14 uur.
              Bijvoorbeeld een batterij van 2000 mAh/10 = 200 mAh, met deze stroom laden gedurende 14 uur, zo gebeurde het vroeger.(als je tijd hebt om te wachten, is dit de enige en goeie manier om de batterijen lang te laten leven/werken)

Dan zijn er de semi snelladers gekomen (3 uur) deze laders waren zeer nefast voor de levenduur van de batterijen omdat er gedurende 3 uur een extreem hoge laadstroom in de batterijen gestuurd werd en dit zonder enige vorm van controle en het laadproces werd gestopt na 3 uur, batterijen vol of niet vol.

De actuele snelladers werken nu volgens een geheel ander principe en zijn intelligent. Dit wil zeggen dat de batterijen nog altijd met een hoge stroom geladen worden, maar een microprocessor zorgt ervoor dat dit voor 99% van de gevallen verloopt zonder schade te veroorzaken.
              De laadstroom is nu niet meer constant gedurende het 1 uur durende laadproces maar wel pulserend en tijdens het process wordt de klemspanning regelmatig gemeten om het laadprocess indien nodig bij te sturen. Het einde van het laadprocess (batterijen vol) wordt bepaald door de microprocessor en niet meer na een vast bepaalde tijd zoals bij de oudere snelladers.

Conclusie: wil je snelheid, betaal dan iets meer en koop een "inteligente" snellader met microprocessor.U batterijen zullen het u eeuwig dankbaar zijn (ong 1000 x).
              Canon 350D

Comment

Working...
              X