Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Luie' pixel bij de EOS 450D ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 'Luie' pixel bij de EOS 450D ?

Hallo mensen,

ik heb mij zopas een EOS 450D aangeschaft, en toen ik enkele (RAW en JPEG) fotootjes bekeek via het bijgeleverde Digital Photo Professional, merkte ik een rood puntje op, dat na vergelijken met de rest van de foto's, altijd aanwezig bleek te zijn, en altijd op dezelfde plaats bleek te staan .

Bij het inzoomen op 200%, en in RAW (in JPEG is het wazig) is een inwendige structuur te zien : het ronde middelpunt(je) is geel, daarrond staat een vierkant(je) met roze hoekpunten (de rest ervan is oranje), met langs elke zijde van het vierkant een rode streep die niet doorloopt tot de hoek. Van op afstand, of met een kleinere vergrotingsfactor (vb 100%) lijkt het dus op een rood cirkeltje met een heldere kern. Het is zelfs op het lcdscherm van de camera te zien als een rode stip (weliswaar bij maximale vergroting). Gezien de inwendige structuur verdwijnt na omzetting naar JPEG heeft het weinig zin om een foto te posten.

Ik heb de winkel van aankoop gecontacteerd, en daar vertelde men mij dat het om een 'luie pixel' gaat, en dat ze dat nog tegengekomen zijn met andere modellen en merken. Volgens hen zou het verdwijnen door de camera te gebruiken.

Momenteel heb ik al een kleine 300 foto's gemaakt. Het puntje staat er nog steeds. Gezien de inwendige structuur zou ik eerder denken aan een cluster van pixels, die dan volgens mij zou duiden op een kapotte sensor.

Mijn vraag is nu : zijn er nog mensen die dit meegemaakt hebben ? Verdwijnt het inderdaad met gebruik, en hoeveel foto's wordt ik dan verondersteld van te maken ?

Alvast bedankt voor de reacties !

Re: 'Luie' pixel bij de EOS 450D ?

Oorspronkelijk geplaatst door Dietn Bekijk bericht
    Ik heb de winkel van aankoop gecontacteerd, en daar vertelde men mij dat het om een 'luie pixel' gaat, en dat ze dat nog tegengekomen zijn met andere modellen en merken. Volgens hen zou het verdwijnen door de camera te gebruiken.
    Dat is nieuw.

Je kan altijd even testen of dit probleem verdwijnt met een pixel remap. Als de oorzaak 1 pixel is dan is dit de standaard oplossing.
    Tijdens normaal gebruik komen er steeds meer dergelijke pixels (dus niet minder )

In het menu sensor reinigien uitvoeren.

Daarna opnieuw foto maken en controleren.

Comment

@jan: De sensor reinigt zichzelf toch altijd telkens je de 450D opstart?
      Groetjes

CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250IS + Speedlite 420Ex + RC1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KevinC1991 Bekijk bericht
        @jan: De sensor reinigt zichzelf toch altijd telkens je de 450D opstart?
        Ik bedoel de vorige generatie sensor reiniging, niet die nieuwe automatische.
        Die kan ook vanaf het menu opgeroepen worden, maar die is het dus niet.
        De sensor moet ook niet echt gereinigd worden.

Comment

@ Jan :

In het menu staat 'sensorreiniging', met na doorklikken 'auto reiniging inschakelen/uitschakelen' (dit slaat op het reinigen bij aan- en uitzetten), en 'Reinig nu'. Ook dit laatste heeft geen enkel effect. Bedoel je misschien de functie 'stofwisdata', waarbij je een foto neemt van een wit blad en via de verzamelde gegevens ivm 'vervuiling' achteraf softwarematig het stof (in casu de slechte pixel(s)) kan 'verwijderen' ?

Ik moet zeggen dat ik hiervoor niet echt te vinden ben, al was het maar principieel : ik heb een nieuw toestel gekocht, dus moet het 100% in orde zijn. Als ik trouwens nu al zulke cosmetische ingrepen moet doen, belooft dat niet veel goeds voor de toekomst.

Ik ben vertrouwd met het idee van 'dode' pixels (geen 'luie') bij LCD's, waarbij het normaal is dat 0,01% of zo van het totaal aantal pixels niet werkt (en hierbij ofwel zwart ofwel wit is). Dit staat ook in de handleiding van de EOS 450D vermeld, meer bepaald met betrekking tot het scherm. Ik kan mij eigenlijk niet echt goed voorstellen dat dit bij een (CMOS) sensor ook zou mogen voorkomen. Gezien dit dan ook niet zo vermeld staat in de handleiding : kan ik hiervoor beroep doen op de garantie, en dus het toestel opnieuw binnenbrengen in de winkel ter reparatie ? De pixel(s) val(len) gewoonweg op, en ik erger er mij mateloos aan

Comment

Ik zou ermee naar de winkel gaan en vragen dat ze dit voor mij oplossen.

Comment

@ Jan :

In het menu staat 'sensorreiniging', met na doorklikken 'auto reiniging inschakelen/uitschakelen' (dit slaat op het reinigen bij aan- en uitzetten), en 'Reinig nu'. Ook dit laatste heeft geen enkel effect. Bedoel je misschien de functie 'stofwisdata', waarbij je een foto neemt van een wit blad en via de verzamelde gegevens ivm 'vervuiling' achteraf softwarematig het stof (in casu de slechte pixel(s)) kan 'verwijderen' ?
              Ik denk geen van beide.
              Er is nog een optie: Zie hier de omschrijving ´Clean manually´

Het kan dat deze optie niet altijd aanwezig is. In dat geval mode knop even verdraaien tot voorbij de auto stand.

Nog even aan toevoegen dat dit met zekerheid werkt voor een 5D en bijna zeker met alle recente Canon DSLR zoals de 450D.

Ik moet zeggen dat ik hiervoor niet echt te vinden ben, al was het maar principieel : ik heb een nieuw toestel gekocht, dus moet het 100% in orde zijn. Als ik trouwens nu al zulke cosmetische ingrepen moet doen, belooft dat niet veel goeds voor de toekomst.

Ik ben vertrouwd met het idee van 'dode' pixels (geen 'luie') bij LCD's, waarbij het normaal is dat 0,01% of zo van het totaal aantal pixels niet werkt (en hierbij ofwel zwart ofwel wit is). Dit staat ook in de handleiding van de EOS 450D vermeld, meer bepaald met betrekking tot het scherm. Ik kan mij eigenlijk niet echt goed voorstellen dat dit bij een (CMOS) sensor ook zou mogen voorkomen. Gezien dit dan ook niet zo vermeld staat in de handleiding : kan ik hiervoor beroep doen op de garantie, en dus het toestel opnieuw binnenbrengen in de winkel ter reparatie ? De pixel(s) val(len) gewoonweg op, en ik erger er mij mateloos aan
              Je kan natuurlijk altijd uw toestel terugbrengen.

Maar als er slechts 1 dode pixel is, (pixel die in alle fotos op alle iso waarden terugkeert) dan wordt er alleen een pixel remap uitgevoerd:
              Bij een LCD kan zo een pixel remap niet. Er zijn eenvoudig te weinig pixels.

Volgens uw omschrijving kan het probleem inderdaad door meerdere pixels maar evengoed door 1 pixel worden veroorzaakt.

Jan.

Comment

@ Jan :

Ik heb gisteren nog een beetje de zoekfunctie van het forum gebruikt rond de termen hotpixel, dead pixel, edm, omdat ik eerst niet begreep waar je naar toe wou : in je tweede post schreef je : 'De sensor moet ook niet echt gereinigd worden.', terwijl je in je laatste voorstelde om een manuele reiniging uit te voeren

Na dus wat zoeken veronderstelde ik dat je bedoelde dat de camera op die manier een pixel remap uitvoerde. ik heb dus de procedure doorlopen (klikken op 'manuele reiniging' in het menu, op ' OK' drukken, spiegel horen opklappen) maar heb mijn lens (met lensdop) er laten opzitten. Dan verschijnt de boodschap dat je na het reinigen de camera in de 'off'-stand moet zetten. Eens dit gebeurd was, bleek na terug aanzetten en een foto maken dat mijn probleem opgelost was.

Moraal van het verhaal : de EOS 450D voert dus blijkbaar een pixel remap uit bij het manueel reinigen van de sensor; binnenbrengen in de winkel ter reparatie/nazicht/... was dus niet nodig. Tenzij ik het gemist heb (heb enkel bij de reinigingsprocedure gekeken) staat dit echter niet in de handleiding vermeld.

Bedankt !!

Comment

@ Jan :

Ik heb gisteren nog een beetje de zoekfunctie van het forum gebruikt rond de termen hotpixel, dead pixel, edm, omdat ik eerst niet begreep waar je naar toe wou : in je tweede post schreef je : 'De sensor moet ook niet echt gereinigd worden.', terwijl je in je laatste voorstelde om een manuele reiniging uit te voeren

Na dus wat zoeken veronderstelde ik dat je bedoelde dat de camera op die manier een pixel remap uitvoerde. ik heb dus de procedure doorlopen (klikken op 'manuele reiniging' in het menu, op ' OK' drukken, spiegel horen opklappen) maar heb mijn lens (met lensdop) er laten opzitten. Dan verschijnt de boodschap dat je na het reinigen de camera in de 'off'-stand moet zetten. Eens dit gebeurd was, bleek na terug aanzetten en een foto maken dat mijn probleem opgelost was.

Moraal van het verhaal : de EOS 450D voert dus blijkbaar een pixel remap uit bij het manueel reinigen van de sensor; binnenbrengen in de winkel ter reparatie/nazicht/... was dus niet nodig. Tenzij ik het gemist heb (heb enkel bij de reinigingsprocedure gekeken) staat dit echter niet in de handleiding vermeld.

Bedankt !!

Ik heb echt geen idee of je werkelijk een pixel remap hebt laten uitvoeren met deze procedure maar dit is de procedure om manueel stof en ander vuil van de sensor te verwijderen(nat of droog) en heeft in principe niets met dode, hete of luie pixels te maken.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Bedankt !!
                    Zo is het.

Inderdaad niet in de handleiding maar aanwezig op elke Canon DSLR vanaf de 5D.

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Ik heb echt geen idee of je werkelijk een pixel remap hebt laten uitvoeren met deze procedure maar dit is de procedure om manueel stof en ander vuil van de sensor te verwijderen(nat of droog) en heeft in principe niets met dode, hete of luie pixels te maken.
                    Bij het starten van sensor reiniging op een 5D is er een relatief lange wacht tijd.
                    Op dat moment wordt er een pixel remap uitgevoerd. Hierbij nogmaals bewezen.

Comment

Working...
                    X