Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro en scherpstellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro en scherpstellen

Ik wil nog een kleine aanvulling schrijven over de Nikon 5700 en ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik ben vergeten te melden dat ik de Firmware van de camera geupdated heb. Bij aankoop was de Firmware op mijn camera v1.0. Er zaten wat kleine bugs in wat jullie waarschijnlijk ook wel gelezen hebben. Zo nu heb ik de Firmware v1.1 erop staan.
    Ik ben de eerste weken ook met m'n camera aan het "vechten" geweest. Toen kreeg ik de volgende tip van een foto journalist van een krant.Ik was alsmaar aan het mopperen over de scherpstelling.Hij zei, pak een koektrommel of een krant leg die buiten op tafel en pak je camera en richt b.v. op die koektrommel. Kijk goed waar je camera scherpstelt!!!
    Maak foto's en schrijf op waarop je hebt scherpgestelt,op welk deel.Bij mijn camera en ook bij die van hem, moet je n.l. net met je rode "haakjes" NET boven het punt staan wat je scherp wilt hebben. En met mijn camera klopte het precies wat hij mij vertelde. Let wel dat kan ook per camera verschillend zijn, want dat kan altijd afwijken. Hierna had ik geen enkel probleem meer met de scherpstelling. Dat ik dit schrijf doe ik enkel om mijn ervaring ofwel informatie aan jullie te geven.Misschien schrijf ik teveel, maar ik doe dit met de beste bedoelingen.
    Groet, Marijke/Orange http://www.dutchorange.com

Originally posted by orange
    Ik wil nog een kleine aanvulling schrijven over de Nikon 5700 en ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik ben vergeten te melden dat ik de Firmware van de camera geupdated heb. Bij aankoop was de Firmware op mijn camera v1.0. Er zaten wat kleine bugs in wat jullie waarschijnlijk ook wel gelezen hebben. Zo nu heb ik de Firmware v1.1 erop staan.
    Ik ben de eerste weken ook met m'n camera aan het "vechten" geweest. Toen kreeg ik de volgende tip van een foto journalist van een krant.Ik was alsmaar aan het mopperen over de scherpstelling.Hij zei, pak een koektrommel of een krant leg die buiten op tafel en pak je camera en richt b.v. op die koektrommel. Kijk goed waar je camera scherpstelt!!!
    Maak foto's en schrijf op waarop je hebt scherpgestelt,op welk deel.Bij mijn camera en ook bij die van hem, moet je n.l. net met je rode "haakjes" NET boven het punt staan wat je scherp wilt hebben. En met mijn camera klopte het precies wat hij mij vertelde. Let wel dat kan ook per camera verschillend zijn, want dat kan altijd afwijken. Hierna had ik geen enkel probleem meer met de scherpstelling. Dat ik dit schrijf doe ik enkel om mijn ervaring ofwel informatie aan jullie te geven.Misschien schrijf ik teveel, maar ik doe dit met de beste bedoelingen.
    Groet, Marijke/Orange http://www.dutchorange.com

Dag Marijke,

Laat je ervaringen maar komen, hoe meer hoe liever. De Firmware is bij mij ook aangepast.En heb ook van tijd problemen met scherpstelling, vooral als ik experimenteer met macro. Zal je tip zeker uitproberen.
    Dat moeten wij nu eens meer hebben op deze site si, mensen die over een bepaald toestel hun finesses meegeven aan minder ervaren collega's.Alvast bedankt Marijke.

Groetjes,

Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Thx Marijke!
      Kheb de firmware nog niet aangepast, kd8 dat dat nog niet echt nodig was, dat het toch maar wat kleine bugs waren, maar ik zal 'm zeker eens upgraden nu. De haakjestruuk probeer ik ook eens
      Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

Comment

Originally posted by Pol Callens
        En heb ook van tijd problemen met scherpstelling, vooral als ik experimenteer met macro.
        Dat is perfect normaal. Met de gigantische DOF van een kleine sensor ga je niet gauw last hebben van een kleine afwijking in de plaats van scherpstellen. Bij close-ups en macro's worden de marges echter zo klein dat een afwijking meteen gedetecteerd wordt.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Marijke, je schrijft zeker niet te veel! Het zijn dergelijke tips waar we hier zo van houden en die BD interessant maakt.

Als ik jou uiteenzetting goed begrijp, stelt de CP5700 in jou geval iets vóór het focuspunt scherp?
          Dat zou dan anders zijn dan ik ervaar. Bij automatische scherpstelling probeer ik zoveel mogelijk de ogen van het insect scherp te krijgen. Maar zeer vaak is dit de mond of snuit die scherp er op staat (met het insect zijdelings gefotografeerd).

Sinds enige tijd gebruik ik geen automatische scherpstelling meer voor macro's, manueel dus en dan de camera heen en weer bewegen tot het gewenste focuspunt bereikt is.
          Dit geeft als voordeel een veel snellere reactietijd. Met autofocus ben je soms enkele seconden kwijt en is het beestje weg

In ieder geval ga ik jou test dit weekend eens uitproberen.

Bedant voor de tip

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hi, ik heb even 2 kleine stukjes van het net geplukt betreffende het updaten van de firmware.Ik zou het zeker doen,in mijn ogen absoluut een verbetering!

[COLOR=purple][size=3]<font face="Comic Sans MS">[SIZE=1]Er zijn mensen die beweren dat de camera iets sneller er door geworden is.
            Maar of het waar is.. het is nog niet bewezen in ieder geval.

Maar over dat schrijven van die RAW files.. Is niet zo gek dat dat even duurd.
            Die dingen zijn 14 MB ongeveer.... mag toch wel even wat langer duren als een foto van 1.4 MB

Dat is weer nieuw voor me, op diverse fora wordt wel melding gemaakt dat het focusprobeem bij slechte
            lichtomstandigheden nu een stuk minder is

[FONT=Comic Sans MS]
            Coolpix 5700 firmware version 1.1 upgrade
            The following issues have been addressed with the Coolpix 5700 firmware version 1.1 upgrade.
            1. When the shooting data for RAW images was viewed with software such as Nikon View, “7” was
            always displayed for the second digit in two-digit numbers in the date and time of recording
            information. This problem has been corrected.
            2. When adjustments were made to “Metering” for User Set 1, 2 or 3, the camera setting switched
            to a different User Set and the camera turned off. The previously applied Metering setting was
            changed when the camera was turned on again. This problem has been corrected.
            3. When RAW images were reviewed in the camera monitor in Quick Review or Playback mode with
            playback zoom applied and shooting information then switched off or on, image display was
            irregular when a playback zoom operation was again performed. This problem has been corrected.</font id="Comic Sans MS">

http://www.nikon-euro.com/nikoneuro2/download/Download_132.htm
            Hier kun je de firmware downloaden en zien hoe je het moet doen
            Succes en groetjes, Marijke/Orange

Originally posted by TDS
            Thx Marijke!
            Kheb de firmware nog niet aangepast, kd8 dat dat nog niet echt nodig was, dat het toch maar wat kleine bugs waren, maar ik zal 'm zeker eens upgraden nu. De haakjestruuk probeer ik ook eens

Comment

Hi ben ik nog een keertje en dan stop ik hoor
              Ik leg het soms heel eenvoudig uit in eigen woorden in de fotografie en dat werkt soms tegen hahaha.
              Je schrijft bij automatische scherpstelling probeer ik zoveel mogelijk de ogen van het insect scherp te stellen en dan is het heel vaak dat je de mond of snuit scherp gesteld krijgt. Wel dat bedoel ik nu precies, dat betekend dus dat je om het eenvoudig te zeggen de rode haakjes NET ietsjes boven je doel/ogen moet zetten om DAT scherp te krijgen. En wissel eens met single en continue focus, kijk eens waar je zelf het prettigste mee werkt.Ofcourse manual focus heb je het zelf in de hand.
              En de insecten zou ik soms wel willen hypnotiseren )
              Groet Marijke/Orange
              http://www.dutchorange.com

Originally posted by Hombre
              Marijke, je schrijft zeker niet te veel! Het zijn dergelijke tips waar we hier zo van houden en die BD interessant maakt.

Als ik jou uiteenzetting goed begrijp, stelt de CP5700 in jou geval iets vóór het focuspunt scherp?
              Dat zou dan anders zijn dan ik ervaar. Bij automatische scherpstelling probeer ik zoveel mogelijk de ogen van het insect scherp te krijgen. Maar zeer vaak is dit de mond of snuit die scherp er op staat (met het insect zijdelings gefotografeerd).

Sinds enige tijd gebruik ik geen automatische scherpstelling meer voor macro's, manueel dus en dan de camera heen en weer bewegen tot het gewenste focuspunt bereikt is.
              Dit geeft als voordeel een veel snellere reactietijd. Met autofocus ben je soms enkele seconden kwijt en is het beestje weg

In ieder geval ga ik jou test dit weekend eens uitproberen.

Bedant voor de tip

Comment

Very interesting ... Heb ook soms problemen met scherpstelling!
                Zal jou methode 'ns testen om uit te vissen, waar het scherpstelbereik zich exact bevindt ... eigenlijk zou het zich wel moeten bevinden, waar het verwacht wordt (tss de hekjes), toch?! Maar goed, dat weten we dan ook alweer ... dat er mogelijks afwijkingen bestaan
                Bedankt voor de tip
                Sam greetzzzzzzz U
                -------------------------------------------
                Never apologize for showing feeling.
                When you do so, you apologize for the truth.
                -------------------------------------------
                Canon Stuff

Comment

Working...
                X