Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 vs tweedehands D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D80 vs tweedehands D200

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Het zou best eens kunnen dat er betere jpeg's uit een D80 rollen dan uit een D200, gewoon weg omdat daar al meer in-camera aangesleuteld is.

De D200 werd door "Whay digital camera" na de test een RAW-shooter genoemd, omdat de jpeg's niet zo geweldig waren.
    Ja, maar maakt dat de D80 de betere camera dan de D200?

De D80 geeft iets sneller het gewenste (ook dit is subjectief) resultaat, uit de fabriek, door de default instellingen.
    Maar vergeet niet dat je met de uitgebreide instellingen van de D200, je 100% dezelfde beelden kan maken met de D80.

En sinds wanneer zijn D80 jpeg's de maatstaf? Alles hangt af van de criteria die je gebruikt.

Een standaard D3 beeld heeft waarschijnlijk ook minder punch dan een hoog contrast & felle kleuren foto die eenvoudig uit een D60 rolt..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kles Bekijk bericht
      Ben al een tijdje aan het uitkijken hier op BD naar een tweedehands D200. Waar moet ik speciaal op letten? Of koop ik toch beter een nieuwe D80?
      Misschien had je dit al gezien maar hier zijn wat verschillen opgelijst tussen een D200 en een D80: link.

De D80 is inderdaad een nieuwer model, maar de D200 heeft dan weer meer instellingsmogelijkheden en knopjes. Hierdoor kun je sneller op bepaalde situaties reageren. Een niet te onderschatten voordeel. Ik zou niet meer zonder kunnen.

Nja persoonlijk zou ik nooit een tweedehands camera kopen. Met een nieuwe D80 kan je geen miskoop doen (is sowieso een vooruitgang t.o.v je D70), maar een tweedehands D200 kan al verdoken (mechanische) problemen hebben.

Zou je toch ergens eentje op't oog hebben, dan zou ik vooral letten op uiterlijke schade en het aantal sluiter clicks. En natuurlijk effe grondig testen met je eigen objectieven alvorens je koopt!

mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
        Als je onder de 500 euro wil blijven, lijkt een D80 me een goede optie.

Ik was tot voor kort ook aan het twijfelen om 2dehands een D200 te kopen (ter vervanging van D40). Maar bij het bekijken van wat voorbeeldfoto's op internet merkte ik dat de D80 toch een betere kwaliteit aflevert van foto's, gewoonweg omdat het een nieuwer model is dan de D200.

Dus wil je foto's van betere kwaliteit, kies dan D80.Wil je echter een 'stevigere' body en instellingen die makkelijker te bereiken zijn, dan de D200.
        Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
        En full frame D200 tegenover die 1.5 (?) cropped scheelt heel wat in hoek hoor. Dus als je die groothoek nodig hebt, toch voor een D200 gaan.

Het moet hier toch niet echt gekker gaan worden.
        Waar halen jullie die onzin toch allemaal vandaan?

De D80 en de D200 zijn beiden goede camera's.
        Nikon heeft zijn DSLRs in gedeeld in twee categorieën namelijk
        de categorie consumer:
        D40 (X)
        D60
        D80
        D90

de categorie professinal
        D200
        D300
        D700
        D3
        D3x

Tussen deze twee categorieën zit een behoorlijk verschil en dat begint al wanneer je de camera vast houdt.
        De D200 + grip + twee batterijen heeft al een behoorlijk gewicht, tel daar een goed objectief bij op en je heb dan heel wat om je nek hangen.
        Nog een groot verschil is dat je bij de professinal camera’s wel degelijk iets af moet weten van fotograferen. Deze camera’s hebben namelijk zoveel instel mogelijkheden dat een beginner snel verdwaald raakt.

De D80 is een uitgeklede D200.
        Hij zal best een beter aangepaste software hebben dan de D200.
        Iederen die mij kent weet dat ik bijna altijd in JPEG fotografeer.
        De reden hiervoor is:
        1. Ik ken weinig van PS
        2. Breng mijn tijd liever door achter de camera dan achter de PC. (deed ik vroeger ook al, toen was het niet de PC maar de Doka.)
        3. Mijn Jpeg foto's niet beter in RAW krijg.

Je hoeft mij niet te overtuigen dat je meer kunt halen uit RAW foto's dat weet ik zelf ook wel en misschien komt het daar nog wel eens van.

Als ik TS was dan kocht ik geen van beiden.
        Ik zou even doorsparen en een D90 kopen, je hebt dan pas een echte upgrade gedaan.

Veel succes ermee.
        mvg
        Antoine
        Last edited by antoine200; 13 december 2008, 20:17.

Comment

Heb indertijd voor dezelfde keuze gestaan: 200 of 80...
          Ben toen voor de D80 gegaan louter en alleen omdat hij lichter is. Trek nogal graag rond met rugzak en tent en dan wegen alle grammetjes door. (had op Spitsbergen 4,5 kg fotospul mee...)
          De D80 is naar mijn gevoel nog steeds een degelijke camera met behoorlijk wat mogelijkheden. De body is méér dan sterk genoeg, wat er ook van gezegd wordt.
          Naar verluid zouden de ruisprestaties iets beter zijn, maar dit zal echt wel een marginaal verschil zijn.

Als ik nu de keuze opnieuw zou moeten maken, dan zou het de D200 worden omdat die beter tegen een spatje zou moeten kunnen. Heb op dat vlak nog geen problemen gehad met de D80, en ik gebruik hem gewoon door in (mot)regen, maar het geeft een geruster gemoed.
          Verder meen ik voordeel te kunnen putten uit 5 kliks per second ipv 3 (natuurfotografie).

Persoonlijk ben ik niet voor tweedehands: liever 300 euro meer betalen en 2 jaar garantie...
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

allen heel erg bedankt om te reageren.
            'k Heb 't een en 't ander bijgeleerd, ook voorstellen en tips via PB gekregen.
            En Antoinne, ik denk dat ik nog een paar maandjes wacht met een toetsel kopen en dan voor een D90 ga.
            Kles

Comment

Working...
            X