Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwarring: D40 vs D60 vs D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verwarring: D40 vs D60 vs D80

Beste forumleden,

dit is mijn eerste post, omdat ik wat in de war ben. Twee weken geleden heb ik mij tweedehands een d40 met kitlens (18-55mm) aangeschaft. Zeer fijn toestelletje voor de prijs. Nu was ik aan het rondkijken om wat extra lenzen te kopen en stootte ik natuurlijk op de limieten van de D40. Er zit geen scherptestelmotor in de body, dus moet je lenzen kopen (Af-s als ik het goed heb begrepen) met de scherptestelmotor in.

Dus mijn nieuwsgierigheid brengt met automatisch bij een ander model. Ik kijk naar de D60, zelfde geval als de D40. Mijn interesse brengt mij tot de D80, op verschillende plaatsen in uitverkoop, dus zeer scherp geprijsd.

In de D80 zit scherptestelmotor echter wel in de body als ik het goed heb begrepen, dus daar worden lenzen zonder Af-s, ook automatisch scherpgesteld.

Waarom worden de D80's in kit dan allemaal verkocht met Af-s lenzen? Of waarom raadt men dan af-s lenzen aan voor de D80? Dacht net dat het voordeel was ander (oudere) lenzen te kunnen gebruiken, zoals de oorspronkelijke D70 kitlens?

Vergis ik mij ergens?

Mvg, Tamara

Re: Verwarring: D40 vs D60 vs D80

Tamara,
    Ik kan je als eigenaar van een D80 geruststellen : de D80 kan idd de oude lensen zonder geintegreerde AF-motor aansturen zonder problemen.
    Ik kan namelijk probleemloos autofocussen met mijn vader zijn oude AF-Nikkor 35-70 lens.

Het is echter zo dat de hedendaagse AF-S veel beter (lees: sneller & stiller) werkt dan de voorlopers hiervan.
    Let wel: een AF-S lens is daarom niet noodzakelijk beter.
    een 80-200 2.8 AF-D lens is optisch stukken beter dan mijn 18-135 AF-S kitlensje

Zolang je niet naar sportfotografie praat denk ik dat men gerust kan stellen dat het AF-type niet zoveel uitmaakt, als je tegen het lawaai van de oude AF-versies kan tenminste...

Misschien kan er iemand het verschil tussen AF-D, AF-G en AF-S beter uitleggen?
    Volgens mij hebben deze varianten allemaal een AF-motor in de lens geintegreerd, maar ik weet niet juist waar het verschil zit (dacht dat AF-S wel de snelste was)...
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

Comment

hier bij kan google ook altijd helpen natuurlijk.
      als je even zoekt dan blijkt dat de AF-D nogn een diafragma ring hebben en ook op de analoge nikons kunnen gebruikt worden. AF-G heeft dan weer een toestel nodig dat het diafragma kan instellen.
      AF-S is dan weer sneller en gebruikt een andere motor.

al de rest staat op google

Comment

AF-S (AF-I) lenzen hebben een focus motor ingebouwd in de lens, AF-G en AF-D lenzen niet en maken gebruik van de motor ingebouwd in de camerabody. (zie nikonhistory)

AF-S lenzen werken over het algemeen sneller (en stiller) dan de andere varianten. Op D80 kun je ook de andere lenzen gebruiken want die heeft de motor in het camera huis ook.

Waarom dan AF-S lenzen in de kit? Wel de meeste nieuwe lenzen worden uitgebracht met AF-S en ook is het zo dat de meeste kitlenzen de iets "goedkopere" varanten zijn (om een kit niet nodeloos duur te maken en dit zeker bij goedkopere toestellen) dus komen enkel lenzen met AF-S in aanmerking.

Comment

Nieuwe lenzen zijn allemaal AF-s en die zitten dus in de D80 kit. De schroevendraaier is alleen maar aan boord om de camera backwards compatiable te maken voor oudere lenzen.

Idee erachter: D40(x)/60 wordt gekocht door instappers zonder lenzen en de D80 wordt gekocht door mensen met eventueel al een gevulde glasbak.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Alvast bedankt voor al jullie reacties: nu het lijkt me natuurlijk logisch dat men nieuwe toestellen met nieuwe lenzen verkoopt, en dat er in die nieuwe lenzen de laatste technologie zit, maar als ik de prijzen van nieuwe lenzen vergelijk met iets 'ouderen' op de tweedehandsmarkt, vind ik het mss toch nuttiger om in een D80 te investeren dan in een D40.

Nu de D40 die ik tweedehands heb gekocht vond ik persoonlijk toch een koopje (met kitlens en 'slechts' 2000clicks op de teller voor 200euro), en leer zo ook heel veel bij, maar mss toch ook eens rondkijken voor een tweedehands D80 ofzo...

Had oa via hier al enkele 'oudere' lenzen aangekocht, dus verheug me al op de toekomst, moet alleen mijn spaarrekening wat in de gaten houden :-)

Groetjes, Tamara

Comment

mss aan sluitend nog een vraagje,

ik bezit ook een d40 dus koop ook lenzen met ingebouwde motor.
              als ik nu upgrade neer een body met ingebouwde moter zijn deze lenzen dan onbruikbaar????
              nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                mss aan sluitend nog een vraagje,

ik bezit ook een d40 dus koop ook lenzen met ingebouwde motor.
                als ik nu upgrade neer een body met ingebouwde moter zijn deze lenzen dan onbruikbaar????
                Nee hoor, die blijven perfect werken . . . gelukkig maar
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                X