Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tip gevraagd voor vergelijkende ruistest!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tip gevraagd voor vergelijkende ruistest!

Hallo,

Graag had ik de ruis vergeleken van 2 verschillende DSLR's.
    Niets moeilijk natuurlijk, maar ééntje is een 6 Mpx en de andere een 12...met zelfde grote van sensor-oppervlakte.

ALs ik foto's neem met de 6 Mpx krijg ik uiteraard een andere afmeting als de 12 Mpx
    Dit is 3002 x 2000 en de 12Mpx = 4288 x 2856
    Telkens worden de foto's genomen, zelfde opstelling, zelfde instelling, zelfde belichting enz..
    Ik neem dan een 100% vergroting in PS en wil deze crops naast mekaar leggen ter vergelijking.
    Als ik de 6Mpx foto op 100% zet, moet ik deze van de 12 Mpx maar op 65% zetten voor dezelfde onderwerpsgrote...............
    Maar dit vergelijk is waarschijnlijk niet evenwaardig gezien beeldgrote verschil.
    Heeft iemand een tip om dit exact juist te doen!
    Waarom vergelijk? Ik had grotere verwachtingen van minder ruis in de nieuwere generatie DSLR's.....
    Dank bij voorbaat.

Re: Tip gevraagd voor vergelijkende ruistest!

gewoon alles bij 100% bekijken. Ruis is toch onafhankelijk van de uitvergroting.

Voor ruis is er bijna een simpele regel. Hoe meer px/cm2, hoe meer ruis. Dit geldt zeker voor sensors binnen eenzelfde merk en binnen eenzelfde generatie. Maar ook voor de rest klopt dit aardig.

en voor goeie ruistesten kijk je toch gewoon op dpreview.
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Eigenlijk eenvoudig. Doe met de foto's wat jij normalerwijze met je foto's doet. en vergelijk dan.

Zelf print ik de foto's uit op 45x30 cm omdat dit mijn gebruikelijke max printformaat is. Af en toe wat groter maar dat is de grote uitzondering en dus niet relevant. Dan schrijf ik vanachter op de prints van welke camera ze zijn. En dan haal ik ze allemaal door elkaar.

Gewoon daarna de foto's beoordelen en rangschikken. De volgorde die je dan krijgt zal voor jou bepalen welke de beste is of misschien wel dat er eigenlijk geen beste is maar beide goed of slecht genoeg.

Dat is de enige relevante manier van vergelijken vind ik.

Comment

Hangt ervan af wat je wilt bereiken.
        Als je gewoon 'de hoeveelheid ruis' wilt vergelijken kan je idd op 100% vergelijken.
        Maar daar ben m.i. weinig mee.

Het lijkt mij zinvoller te vergelijken in functie van je 'eindproduct'.
        Is je eindproduct een 20x30 print - vergelijk die dan. Is het een 60x90 print? vergelijk die..
        Is het een 600x900px digitaal bestand - dan moet je die vergelijken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
          Voor ruis is er bijna een simpele regel. Hoe meer px/cm2, hoe meer ruis.
          en voor goeie ruistesten kijk je toch gewoon op dpreview.
          Bedankt voor de reactie en hulp
          Maar begrijp ik goed dat ik met ne 12 MPx dan nu dubbel zoveel ruis mag verwachten als mijn vorige 6 Mpx...........

En Dpreview ken ik toffe site... maar had b.v. vergelijk tss oud en nieuwe toestel is er niet hé
          Meestal worden gelijkwaardige, recente toestellen vegeleken.

Als je gewoon 'de hoeveelheid ruis' wilt vergelijken kan je idd op 100% vergelijken.
          Dan weet ik nu al dat een toestel van 2004 beter is dan eentje van 2008.... betreffende (kleur)ruis.....

Alvorens met te fel hierin ga ik inderdaad uitprinten maken op 20 x 30 ....

Als ik t klaar krijg wil ik de resultaten wel eens op deze topic zetten............als er interesse voor is.
          Het gaat hier tussen de KM 7D en de Sony 700..........

Mvg.

Comment

Gewoon de 6MP upsamplen naar 12MP. Dan kun je ze naast elkaar leggen.
            Je kan ook beiden afdrukken op een A4 of beter op een A3 en dan vergelijken.(De upsampling is dan door het printprogramma gedaan)
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Gewoon de 6MP upsamplen naar 12MP. Dan kun je ze naast elkaar leggen.
              Je kan ook beiden afdrukken op een A4 of beter op een A3 en dan vergelijken.(De upsampling is dan door het printprogramma gedaan)

zo zie ik het ook. Beide op 100% beoordelen gaat niet op, want dan geeft de 12mp een groter beeld, het is de uiteindelijke oppervlakte van de foto waar het om gaat. Je moet met gelijke maten en gewichten werken als je iets wil vergelijken. beide naar dezelfde pixelverhoudingen terugbrengen is een oplossing

Comment

verplicht leesvoer ... alles !

Comment

Hallo, thanks voor de tips.

Inderdaad, uitprinten en vergelijken..........anders wordt ik een Pixelne.....
                  Wat me opvalt is weinig verschil tss de 6 en de 12 Mpx op uitgeprinte versie...
                  Wat kleurverschil (miniem) andere soort detaillering..........
                  Ik kan verder...

Comment

Working...
                  X