Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De zoveelste nieuwe..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De zoveelste nieuwe..

Heb nu al een hoop topics doorgelezen maar echt duidelijk wordt het me niet.

Ik zou me graag een degelijke camera kopen, budget liefst onder de 500€.

Nu weet ik niet goed wat kiezen, ik heb gezien dat je voor dat bedrag ook al een spiegelreflex kan kopen, type Canon EOS 1000. Deze met een 18-55 IS lens (weet begot niet of dit iets is) staat bij fotokonijnenberg voor 447€

Maar ik weet niet of ik wel een reflex ga nodig hebben...
    Ik ben zelfs nog geen hobbyfotograaf, wil gewoon een toestel waar ik mooie, scherpe foto's mee kan maken.

Ik hoor ook dat je beter niet met een reflex begint en dat ik in die prijsklasse beter voor een compactcamera ga en dat ik daarmee zelfs betere foto's zou maken? Klopt dit?

Zo kwam ik bij volgende toestellen terecht:
    De Powershot G9 of G10, de Powershot SX10IS en de Powershot S5 serie.
    Zijn dit goede camera's en welke van deze zouden dan ideaal zijn voor mij?
    Foto's die ik zou willen nemen zijn vooral foto's tijdens het wandelen en op reis.
    Die S5 lijkt mij met z'n 279€ een interessante aanbieding?

Als ik dan nog verder kijk zie ik dat een IXUS 980IS ongeveer evenveel kost maar met haast 15MP zit. Maar die zouden overbodig zijn neem ik aan?

En tenslotte, wat is eigenlijk een bridge toestel?

De reden waarom ik enkel Canon toestellen aanhaalde is omdat ik graag bij dat merk wens te blijven, ik heb momenteel ook een Powershot A540 en daar ben ik best tevreden van.

Veel (misschien tot vervelens toe terugkerende) vragen, maar alvast bedankt voor de hulp.

Re: De zoveelste nieuwe..

Oorspronkelijk geplaatst door Allan Bekijk bericht
    De reden waarom ik enkel Canon toestellen aanhaalde is omdat ik graag bij dat merk wens te blijven, ik heb momenteel ook een Powershot A540 en daar ben ik best tevreden van.
    Ik hoop dat je toch ongeveer zelf wel kunt inschatten dat dit vrij lachwekkend is? Alsof andere merken ook geen goede camera's uitbrengen; alsof Canon alleen maar goede camera's uitbrengt...

Als je puur en alleen tot de compact camera's wil beperken, dan zijn er slechts twee camera's die ik zou weerhouden: Panasonic LX3 de Fujifilm F100FD en de Fujifilm S100 FS. Als je je enkel wil beperken tot Canon dan is dat zip, nul, noppes te weerhouden camera's... De G10 (een camera die leuk is op papier) kramt teveel pixels in een veel te klein sensortje dat het niet leuk meer is, en de andere compact camera's van Canon (of van een ander merk ) zou ik nog niet willen al gaven ze mij ze gratis...

In spiegelreflexen keuze te over voor jouw budget: EOS 1000D, EOS 400D, EOS 450D, Nikon D60, Pentax K200D, Olympus 420 en 520, Sony A200 en A300. Ik denk dat je met geen van deze een echt slechte keuze maakt...
    http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oei, dat kwam dus verkeerd over...
      Ik wil helemaal niet zeggen dat enkel Canon goed is, ik ken nul de botten van zo'n zaken, maar ben best tevreden van mijn Canon en tja...

Het belangrijkste wat ik eigenlijk zou willen weten is of ik de stap moet maken naar een DSLR camera of dat ik binnen dat budget beter bij een Bridge (al weet ik niet wat dit juist is) of een Compactcamera zou blijven....

Volgens jou dus best voor een DSLR gaan neem ik aan als ik de laatse alinea lees.

Comment

Kijk, het was niet de bedoeling om je af te knallen of zo, en ik begrijp ook dat je ergens moet beginnen...

Dus:

als je kwaliteit (van de foto) voorop stelt, dan kom je bijna automatisch uit op een DSLR. De sensor is namelijk groter dan bij een compact camera, en dat geeft automatisch betere beelden (minder ruis, hoger dynamisch bereik, etc.) Een DSLR is ook veelzijdiger, want je koopt dan een systeem, maar ook complexer en voor mensen die 'nul de botten' er van af kennen zal de groeicurve stijl zijn (neem van mij aan dat je veel meer tijd zult moeten nemen om een deftige foto te maken met een DSLR dan met een compact.)

Het probleem is echter dat als je een goede (lees DSLR like) compact camera wil, deze heel moeilijk te vinden zijn: de megapixelrace speelt bij de compacts meer dan bij DSLR's en er worden onder het mom van betere beeldkwaliteit steeds meer megapixels in een sensortje geramd waarvan de technlogie het niet kan volgen: gevolg is meer megapixels maar van minder goede kwaliteit (ik veralgemeen, maar ik wil enkel een punt maken.)

Er zijn momenteel maar enkele 'goede' compact camera's (degene die ik opgenoemd heb.) De Powershot G10 is op papier heel goed, maar als je de link van hierboven volgt, zul je zien dat er heel wat compromissen bij de G10 zijn gesloten (vooral dan omdat er gekozen is voor te veel MP.)

Dus, je zult moeten kiezen of delen: ga je voor kwaliteit, dan kom je automatisch terecht bij een DSLR (waar het spreekwoord wil dat er geen slechte meer van zijn tegenwoordig) of anders moet je gaan voor het compromis (LX3, S100FS - zie hierboven.)

BTW: een bridge is een compactcamera die ergens tussen pure compact en DSLR inligt. Daar valt de S100FS onder...

Als je bereidt bent om je budget te verhogen, dan kan ik waarschijnlijk wel de Panasonic G1 (weer geen Canon ) aanbevelen... Die kun je hebben oor iets meer dan €700 bij fotokonijnenberg en Media Markt.

Ik zou zeggen, volg alvast eens de links en begin eens te lezen. Veel sucses!
        http://www.digifotofreak.nl

Comment

Door het lezen van al die topics wordt het alleen maar moeilijker...

Wat ik wel begrepen heb is dat ik best opgeef wat ik juist verwacht en wat ik juist van zin ben met de camera.

- Ik doe het nu met een Canon Powershot A540, ben best tevreden maar zoek nu toch een toestel dat wat meer kwaliteit geeft.

- Zou graag foto's nemen tijdens onze natuurwandelingen, al dan niet met een persoon op de voorgrond. Ook ben ik een mountainbiker en het zou fijn zijn als ik wat bewegende beelden mooi kon vastleggen. Verder de gebruikelijke foto's zeker, feestjes, huis en tuin....

- Cursussen in fotografie denk ik niet dat ik zal gaan volgen, dus als dat een vereiste is om fatsoenlijk met een DSLR te werken... Als ik een DSLR zou kopen wil ik langzaam aan leren, maar ik dacht altijd dat je op de "auto" functie ook wel mooie foto's krijgt, niet? Toch mooier en scherper dan bij een compact? Ik wil gewoon van die mooie, scherpe foto's kunnen nemen, en als dat met een compactcamera net zo goed zal gaan hoef ik natuurlijk geen DSLR.

- Budget opkrikken ben ik niet echt van zin, 500€ is echt het maximum wat ik wil uitgeven dus bij een DSLR moet er de lens ook bijzitten.

- De G10 wordt hierboven niet zo goed bevonden, teveel pixels waardoor het ook weer niet goed is. Hoe zit het dan met de G9?

- Ik zag op een site de Canon Powershot S5 voor 279€, is dit een koopje en is dat een goed toestel?

- En waar zit het voornaamste verschil tussen de G-series en de S/SX series?

- Heb ook eens gekeken voor die Fujifilm, hoe zit het met de S2000HD? Die S100FS gaat over mijn 500€..

- In geval van DSLR, de Nikon D40 of D60 zie ik wel lukken binnen budget, maar hoe zit het met die lenzen? Zo'n 18-55mm kan je daar alle kanten mee uit of is dit weer een 'domme' vraag?

Een hoop vragen, bedankt aan degene die hier de moeite voor over heeft

Comment

persoonlijk zou ik je een bridge toestel aanbevelen en de reden is echter het gewicht want vergeet alvast niet dat een dsrl een systeem is en deze systemen hebben veel toebehoren ,lens en camera wat natuurlijk het gewicht mee bepaalt .
            Een goeie compact ,nl diegene die jij aanhaalt is echt wel een goeie aanbieding ,anders google maar eens en je zal het een en het ander erover vinden .
            Ben je toch van plan een dsrl te kopen dan zit je met een D60 volgens mij oke ,heb deze in het bezit ,al moet ik wel zeggen dat de lens die je aanhaalt voor landschapsfotografie wel oke is maar dat bij een dsrl de scherpte van een foto sterker afhankelijk is van de lenskwaliteit dan bij een compact .

Comment

Door het lezen van al die topics wordt het alleen maar moeilijker...
              - Cursussen in fotografie denk ik niet dat ik zal gaan volgen, dus als dat een vereiste is om fatsoenlijk met een DSLR te werken... Als ik een DSLR zou kopen wil ik langzaam aan leren, maar ik dacht altijd dat je op de "auto" functie ook wel mooie foto's krijgt, niet? Toch mooier en scherper dan bij een compact? Ik wil gewoon van die mooie, scherpe foto's kunnen nemen, en als dat met een compactcamera net zo goed zal gaan hoef ik natuurlijk geen DSLR.
              Op den automaat zal het best wel eens goed gaan, maar heel vaak ook niet.
              Ik denk dat je dan beter bediend bent met een goede bridge, heb je ook geen kosten aan extra lenzen enzo.

Comment

Dus een goeie bridge gaat mij ook mooie foto's opleveren, zonder geknoei met lenzen etc.
                Misschien is dat een goede stap en kan ik later nog overschakelen op een DSLR...

Enkele modellen die ik wel zie zitten na wat gesurf of verschillende webshops.
                Mijn budget is max 500€, maar als ik met een camera van een kleine 300€ ook een goede keuze maak is dat natuurlijk ook in orde he.
                Vooral die Panasonic krijgt lovende commentaar las ik op Digicamshop.be.

- Canon Powershot G9
                - Canon Powershot S5
                - Canon Powershot SX10IS
                - Fujifilm Finepix S2000HD
                - Panasonic Lumix DMC-FZ28
                - Casio Exilim EX-FH20
                Last edited by Allan; 30 november 2008, 21:59.

Comment

Dus een goeie bridge gaat mij ook mooie foto's opleveren, zonder geknoei met lenzen etc.
                  Misschien is dat een goede stap en kan ik later nog overschakelen op een DSLR...

Enkele modellen die ik wel zie zitten na wat gesurf of verschillende webshops.
                  Mijn budget is max 500€, maar als ik met een camera van een kleine 300€ ook een goede keuze maak is dat natuurlijk ook in orde he.
                  Vooral die Panasonic krijgt lovende commentaar las ik op Digicamshop.be.

- Canon Powershot G9
                  - Canon Powershot S5
                  - Canon Powershot SX10IS
                  - Fujifilm Finepix S2000HD
                  - Panasonic Lumix DMC-FZ28
                  - Casio Exilim EX-FH20
                  Rekening houdend met wat je hoofdzakelijk wenst te fotograferen, is een bridge toestel 100% geschikt voor jou en je kan er zeker prachtige foto's mee maken, maak je daar maar geen zorgen over

Uit het opgegeven lijstje kan ik je vooral de Panasonic FZ28 aanbevelen (of eventueel de FZ18 die je hier en daar nog kan vinden). Met de aankoop van dit toestel zit je goed, neen zit je héél goed en je zal het je zeker niet beklagen

Succes met de keuze en aankoop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                    Ik hoop dat je toch ongeveer zelf wel kunt inschatten dat dit vrij lachwekkend is? Alsof andere merken ook geen goede camera's uitbrengen; alsof Canon alleen maar goede camera's uitbrengt...
                    Nou, zo lachwekkend is dat niet, hoor.

Dat heet merkentrouw en is toch - over het algemeen gesproken, er zijn blijkbaar uitzonderingen - een bekend fenomeen in de marketing. Sterker: betere klanten kan een bedrijf haast niet krijgen.

Of het nu gaat om bier, horloges, cola, sportkleding, sigaretten, whiskey, technische apparatuur, auto's of, in dit geval, camera's - er zijn hele hordes mensen die hun hele leven trouw blijven aan een bepaald merk.

Comment

Lijstje wat korter maken, jacketgreen vind de Lumix de beste keuze, elders raad men mij de Fuji aan en van nog iemand anders hoor ik dat de Canon S5 de perfecte keuze is..

Zit er veel verschil tussen deze toestellen?
                      Qua prijs iig wel, gaande van een 280€ voor de Canon en de Fuji tot 354€ voor de Lumix.
                      Prijsverschil waard?

De Lumix werkt met Li-ion terwijl de andere met 4AA werken en bij mijn Canon die met 2AA batterijen werkt vind ik dat ze te snel leeg zijn...
                      Hoe zit het met zo'n Li-ion? Voordeel of niet?

Comment

google eens op reviews van de FZ28 en op de op papier gelijkwaardige canon: je keuze zal snel gemaakt zijn

Ik heb ook wat getwijfeld voor de aanschaf van een eerste deftig toestel, maar ben nu toch blij dat ik gekozen heb voor het gebruiksgemak van de FZ28, al sluit ik niet uit dat ik ooit voor DSLR ga.
                        Zo'n overgangsmodel als de FZ28 is ideaal om eens mee te experimenteren op de manuele stand maar heeft tevens een zeer goed werkende automatische stand voor als het snel moet gaan en je nog geen fantastische kennis hebt van fotografie.
                        Voor mij (voorlopig) alvast ideaal.

Comment

Working...
                        X