Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technische camera - sluitertijd ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Technische camera - sluitertijd ?

Hallo,

Graag jullie mening aub

morgenavond gaan we met een technische camera 6*4 inch architecturale foto's maken van een verlicht gebouw met diafilm ISO 160 en breedbeeldlens. In een fotostudio gebruiken een lichtmeter. Hier zal dat dus niet lukken. We dachten om de lichtmeter van een digitale camera te gebruiken om de sluitertijd te bepalen. Ik stel me de vraag of we een denkfout maken indien we beide camera's met zelfde diafragma's instellen om de lichtmeting te bepalen. Heeft cropfactor of formaat van de film invloed op de sluitertijd ?

dank
    Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Re: Technische camera - sluitertijd ?

Je kunt elke belichtingsmeter gebruiken, ook die van een digitale camera.

Comment

Kun je iso 160 instellen op die digitale camera? Anders zul je daar toch ook rekening moeten mee houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
        Kun je iso 160 instellen op die digitale camera? Anders zul je daar toch ook rekening moeten mee houden.
        Iso 100 + 2/3 stop = iso 160, bij de meeste digitale camera's kan je tegenwoordig de iso-waarde per 1/3 stop verhogen (bij mijn 20D gaat dat nog niet, bij de 40D wel).

Je kan de digitale camera op de manuele stand zetten, en zo de juiste sluitertijd en diafragma-waarde bepalen, en dan maak je nog een testfoto om het histogram te bekijken zodat je nog wat kan bijsturen. Het is wel heel belangrijk dat je daarbij net hetzelfde in beeld krijgt als met de technische camera, anders heb je een afwijking in de lichtmeting.

De digitale camera moet ook op dezelfde afstand staan, want het licht verzwakt bij een grotere afstand.
        Last edited by Black B@ndit; 29 november 2008, 23:49.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken Bekijk bericht
          Hallo,

Graag jullie mening aub

morgenavond gaan we met een technische camera 6*4 inch architecturale foto's maken van een verlicht gebouw met diafilm ISO 160 en breedbeeldlens. In een fotostudio gebruiken een lichtmeter. Hier zal dat dus niet lukken. We dachten om de lichtmeter van een digitale camera te gebruiken om de sluitertijd te bepalen. Ik stel me de vraag of we een denkfout maken indien we beide camera's met zelfde diafragma's instellen om de lichtmeting te bepalen. Heeft cropfactor of formaat van de film invloed op de sluitertijd ?

dank
          Men mag niet veralgemeniseren. Je kan een digicam out-of-the-box gebruiken maar alleen als de lens op oneindig gefocussed wordt. Voor close portretten en macro is het wat meer tricky. Ook als het belichtingen betreft langer dan 1 sec.

-M-

NB. Ik zou erbij willen zeggen dat je wel echt het moeilijkste gekozen hebt om met een tc te werken - nachtopname met een tc zonder spotmeter op dia. pwew !
          Je zal met grote zekerheid (ik gok dat je lens een 90mm super-angulon is) om beetje scherptediepte te krijgen rond f22 balanceren en vrijzeker boven de 1 sec belichting uitkomen. Lees de datasheet van je film (welke ?) voor de nodige compensatie.

-M-
          Last edited by Nerdifant; 29 november 2008, 23:56.
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
            Als iemand met een technische camera gaat werken dan mag ik toch verwachten dat hij een belichting, gemeten bij ISO 100, kan omrekenen naar ISO 160

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Men mag niet veralgemeniseren. Je kan een digicam out-of-the-box gebruiken maar alleen als de lens op oneindig gefocussed wordt. Voor close portretten en macro is het wat meer tricky. Ook als het belichtingen betreft langer dan 1 sec.

-M-

NB. Ik zou erbij willen zeggen dat je wel echt het moeilijkste gekozen hebt om met een tc te werken - nachtopname met een tc zonder spotmeter op dia. pwew !
              Je zal met grote zekerheid (ik gok dat je lens een 90mm super-angulon is) om beetje scherptediepte te krijgen rond f22 balanceren en vrijzeker boven de 1 sec belichting uitkomen. Lees de datasheet van je film (welke ?) voor de nodige compensatie.

-M-
              Sta me toe hieraan toe te voegen dat TS zich ook beter kan inlezen ten aanzien van het Schwarzschild effect

Comment

Hey allemaal,

dank voor de snelle reactie. De omrekening en gebruik van ISO160 is inderdaad geen enkel probleem. Ik vroeg me alleen af of we geen rekenfout maakten : Ik heb ooit gelezen dat een 2.8 op een crop sensor van bv 1.5 ongeveer overeen kwam met een diafragma 4 op fullframe. Ik weet niet of dit allemaal juist is (ging het enkel over de scherptediepte of was het ook ivm de lichthoeveelheid - dat weet ik niet meer), maar begon verder te denken : de diafilm op 4*6 is nog wat groter dan een FF en dus vroeg ik me af of de hoeveelheid licht die op mijn cropsensor van mijn D200 valt evenredig is met de hoeveelheid licht op de diafilm die een veel groter oppervlak heeft met hetzelfde diafragmagetal.

Maw : Kan ik zomaar de sluitertijd overnemen die mijn d200 berekent bij bepaalde diafragma en ISO160 op de technische camera.

Ik geef het toe : moeilijk uit te drukken.
                Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Comment

De iso, sluitertijd en diafragma hebben niets te maken met de afmetingen van de sensor, en die zouden dus in principe hetzelfde moeten zijn voor elke camera (bij sommige camera's is de iso-waarde niet helemaal juist, dat kan je bekijken bij de tests van dpreview).

Als je met een compact op iso 100 ; 1/60sec ; f4 een correcte belichting hebt, dan zou dat ook zo moeten zijn met een DSLR (full-frame of niet, dat maakt ook niet uit).

(In de fotoclub hebben we een keer met studioflitsers gewerkt, en de compactjes hadden bij dezelfde instellingen ook correct belichte foto's.)
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Zoals reeds gemeld, je kan om het even welke lichtmeter gebruiken.
                    Maar houd wel rekening met:
                    • het feit dat diafilm een ander dynamisch bereik heeft als een digitale sensor
                    • je bij lange sluitertijden rekening moet houden met het schwartzschild-effect en moet compenseren
                    • je bij een tehnische camera afhankelijk van de balguitrek nog een compensatie moet uitvoeren.
                    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken Bekijk bericht
                      Hey allemaal,

dank voor de snelle reactie. De omrekening en gebruik van ISO160 is inderdaad geen enkel probleem. Ik vroeg me alleen af of we geen rekenfout maakten : Ik heb ooit gelezen dat een 2.8 op een crop sensor van bv 1.5 ongeveer overeen kwam met een diafragma 4 op fullframe. Ik weet niet of dit allemaal juist is (ging het enkel over de scherptediepte of was het ook ivm de lichthoeveelheid - dat weet ik niet meer), maar begon verder te denken : de diafilm op 4*6 is nog wat groter dan een FF en dus vroeg ik me af of de hoeveelheid licht die op mijn cropsensor van mijn D200 valt evenredig is met de hoeveelheid licht op de diafilm die een veel groter oppervlak heeft met hetzelfde diafragmagetal.

Maw : Kan ik zomaar de sluitertijd overnemen die mijn d200 berekent bij bepaalde diafragma en ISO160 op de technische camera.

Ik geef het toe : moeilijk uit te drukken.
                      hmmm je zoekt oplossingen die eigen zijn aan digitale opnamen. Diafilm is EXTREEM moeilijk juist te belichten. (Ik doe dia's op 8x10 TC's, ik weet waarover ik spreek) . zoals viewfinder al zegt, iets over het schwartzschildeffect lezen is niet zo slecht. Multisensensor metingen van digicams zullen uitmiddelen op de hoge lichten en de schaduwen, Kleurzwemen zullen de zaak bemoeilijken (een TL lijkt groen op een dia) . Nachtopnames gaan allen goed met een spotmeter en previsualsatie. Ik zou zelf mijn iso zetten op 200of 250, maar 4x5 dia film is duur om te experimenteren...

-M- .
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ter aanvulling: een polaroid geeft natuurlijk ook een idee of je ongeveer goed zit, en zelf maak ik altijd 2 dia's met dezelfde belichting.
                        Daarvan laat ik er ééntje ontwikkelen - als die niet perfect is kan je de andere nog altijd wat pushen.

Comment

Working...
                        X