Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen powershots

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen powershots

'k Heb deze vraag al eens gepost onder een andere vorm.
    'k Wil nu een beetje bondiger zijn:
    Aan alle gebruikers van een powershot van Canon zou ik ne keer willen vragen hoe jullie in het begin tewerk gingen in het verkennen van jullie camera. Welke instellingen gebruikten jullie, hoe hebben jullie je camera getest in het begin. Kortom, hoe hebben jullie je toestel leren kennen?
    Natuurlijk hebben jullie massa's foto's gemaakt maar hebben jullie truukjes gebruikt?
    Graag tips voor groentjes(Ik ben een donkergroentje... )

Greetz, Bart

Ik ben eigenaar v powershot a40.
    In het begin op auto-stand voor foto's te trekken en de p-stand verkennen (kleureffecten, witbalans). Later leerde ik technieken kennen op dit forum (oa spotmetering, onder/overbelichten, ...) en begon ik te experimenteren met lange sluitertijden (m-stand). Als je naar mijn pbase album gaat kijken zie je al deze foto's, ik heb die foto's ergens januari ofzo gepost toen ik mijn cam 2 maanden had en sindsdien niet meer bijgewerkt. Momenteel trek ik foto's altijd in p-stand met levendige kleuren omdat dit effect mij wel aanstaat. In p-stand heb ik genoeg vrijheid qua instellingen en daar voel ik me goed bij

Tom
    --Canon PS A40--
    --BD0180BE--

Comment

Hallo Bartvantsan,

IK heb een Powershot S30 en eerst ook allerlei variaties uitgeprobeerd,van auto naar de vaste modes zoals portret, nacht, snelheid,enz daarna naar de losse instel mogelijkheden en veel op deze site rond geneusd en gelezen en dan maar weer proberen.
      De digitale toestellen hebben zoveel mogelijkheden dat je die heel geleidelijk in je op moet nemen.
      Een truukje die niet in het boek staat maar zeer goed werkt, als je een macro maakt bv. van een bloem, zet hem dan op portret en druk tevens het macro symbool in, wel een vaste hand of statief, scherp stellen op het onderwerp en afdrukken,je zult zien dat het onderwerp er mooi uitspringt omdat zijn achtergrond vervaagt.

Succes Omega
      Groeten Omega.

www.digiwaart.nl

Comment

Dan zal ik mijn antwoord nog maar eens herhalen ?

Ik had vroeger een G1 en dat was in het begin zeer overweldigend en ja hij stond steeds op auto of P-mode.
        P-mode (=betere automode) heeft voordeel dat je ISO50 kan vastzetten in de menu. EV moet je iets in het negatieve zetten om overbelichting te vermijden.
        Goed, om nu met de andere settings te experimenteren is het goed om te weten dat al die settings die je wijzigt ogenblikkelijk door uw LCD scherm worden weergegeven. Dus, doe eens een testje, fixeer uw G3 op een te fotograferen punt en speel eens een voor een met de witbalans instellingen zonder daarom echt af te drukken. Je zal de beste instelling voor dat ogenblik dan wel kunnen uitvissen. Doe dat dan ook eens met ev. Draai dan eens de knop op AV en begin dan eens te spelen met de diafragma waardes terwijl je op het lcd scherm weer in de gaten houdt hoe dat eruit ziet en welk de beste positie is. Idem voor TV. M is wel wat moeilijker want dan moet jij twee variabelen instellen.
        Bon, wat ik dus wou zeggen is dat je interactief kan meevolgen op je LCD scherm hoe die instellingen van je camera er gaan uitzien en je ziet zo welke instelling je dan moet kiezen op dat moment.
        Daarna kan je weer wat verder experimenteren.
        Toen ik dit doorhad vond ik dat ik goed op weg geraakte.
        Hope this helps! Succes

Comment

Hello Bart,

'k heb een canon S30 en ik heb in het begin met de handleiding allerlei instellingen uitgeprobeerd, dan de foto's even op de computer nazien want op het LCD-scherm zie je in het begin niet altijd duidelijk of de foto wel goed is en dan kritisch leren een foto bekijken. Op dit forum heb ik daar wel veel van geleerd !!!
          Ook je foto's even uitvergroten als bureaubladachtergrond zodat je hem op het volledige scherm ziet. Oefenen en nog eens oefenen en veel mislukte foto's wissen en blij zijn met de mooie foto's die overblijven en na enkele maanden heb je wel de basis-knepen in je handen en je hoofd.
          En ook moet je leren zien welke cadrering mooi is voor een foto, soms een lager standpunt soms wat van hogeraf fotograferen, maar dat leer je allemaal door ondervinding. En goed principe vind ik het engels spreekwoord : less is more :dus zoveel mogelijk storende elementen van je foto verwijderen en je concenteren op de hoofdzaak en die zo groot mogelijk in beeld brengen.
          Nog veel succes met het uitproberen van je camera en groetjes
          Vicky

Een truukje die niet in het boek staat maar zeer goed werkt, als je een macro maakt bv. van een bloem, zet hem dan op portret en druk tevens het macro symbool in, wel een vaste hand of statief, scherp stellen op het onderwerp en afdrukken,je zult zien dat het onderwerp er mooi uitspringt omdat zijn achtergrond vervaagt.
          Mijn ondervinding is dat als je macro indrukt in de "auto"-stand de belichting beter is dan in "portret"-stand.
          Groetjes Vicky

Comment

Merci gasten en gastinnen,

't Zijn allemaal bruikbare tips, heb jouw tip al uitgeprobeerd tilde, 'k moest eerst mijn koudwatervrees overwinnen om al die knopkes te proberen.
            'k Was eerst bang dat ik mijn toestel zou instellen en dat ik nie meer zou weten wat ik ingesteld heb. Pff, 't houdt eigenlijk nie veel in op die knopkes duwen. En nu maar proberen...
            'k Hoop in 't korte eens wat van mijn probeersels te posten. 't Is me helaas nog niet gelukt om een hele foto te posten rechtstreeks in de message-board. 'k Ga moeten verwijzen naar een site bij instantlogic of zoiets.
            Merci voor de tips and keep them coming.

Greetz, Bart

Comment

Working...
            X