Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schrijfsnelheid Nikon D40

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schrijfsnelheid Nikon D40

Wanneer ik met m'n Nikon D40 een opname maak met lange sluitertijd, dan duurt het ongeveer nog es zo lang om het bestand weg te schrijven. Ik moet dus vrij lang wachten om een volgende opname te maken. Ik zie dat dat bij andere toestellen helemaal niet het geval is. Andere camera's zijn bijna ogenblikkelijk klaar voor een volgende opname. Is dat normaal bij de D40, of zou het bv. aan de schrijfsnelheid van de geheugenkaart liggen?

Thanks,

Lieven.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Re: Schrijfsnelheid Nikon D40

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
    Wanneer ik met m'n Nikon D40 een opname maak met lange sluitertijd, dan duurt het ongeveer nog es zo lang om het bestand weg te schrijven. Ik moet dus vrij lang wachten om een volgende opname te maken. Ik zie dat dat bij andere toestellen helemaal niet het geval is. Andere camera's zijn bijna ogenblikkelijk klaar voor een volgende opname. Is dat normaal bij de D40, of zou het bv. aan de schrijfsnelheid van de geheugenkaart liggen?

Thanks,

Lieven.
    Denk dat de in-Camera bewerkingen ook nog wat tijd vragen.

Was het niet zo dat de Ruisonderdrukking even lang duurt als het maken van de foto zelf?
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Denk dat het eerder aan je geheugenkaart ligt dan aan het toestel. Leen eens een snelle kaart en probeer opnieuw...
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

De oorzaak is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de geheugenkaart maar de ruisonderdrukking bij lange sluitertijden (vanaf 8 sec.) die inderdaad ongeveer even veel tijd neemt als de sluitertijd. Je kan dat afzetten (zie handleiding p. 73).

Comment

Dat van de ruisonderdrukking is juist, maar Lieven zegt lang te moeten wachten vooraleer een andere foto mogelijk is. Vandaar dat ik ook aan de kaart dacht.
          Heeft D40 geen buffer?
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

De ruisonderdrukking wordt volgens mij gedaan door een zelfde foto met de sluiter dicht te maken...

Dus juist wel logisch dat hij dan ook geen andere foto kan maken De ruisonderdrukking bij lange sluitertijden is niet alleen maar een software truukje

Overigens...ga eens spelen met een Sigma SD14...en je zal je verademen over de schrijfsnelheden van je D40
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Bij de ruisonderdrukking bij een lange sluitertijd wordt er inderdaad een foto, met gesloten sluiter gemaakt, deze wordt afgetrokken van de originele foto. Er wordt dus dan vanuit gegaan dat de ruisprestaties op beide foto's hetzelfde zijn. Dit proces veroorzaakt de vertraging, geen eigenschap van een D40, want een D300 heeft dit ook en alle andere Nikons waarschijnlijk ook.

Oplossing: uitschakelen, maar dat is niet aan te bevelen.

Normaal kun je ook bij de d40 gewoon doorfotograferen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bij Canon is dat net hetzelfde als de "lange sluitertijd ruisreductie" is ingeschakeld, het heeft inderdaad niets met het geheugenkaartje te maken.
                Als die ruisreductie is ingeschakeld, dan werkt die bij de meeste merken vanaf een sluitertijd van 1sec of langer.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Fijn om te weten! Iets nieuws geleerd!

Comment

Inderdaad, ik heb es geprobeerd met de ruisonderdrukking uitgeschakeld, en de lange verwerkingstijd verdwijnt! Bedankt voor de nuttige info!

Lieven.
                    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Working...
                    X