Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensor cleanen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sensor cleanen

    Hallo,


    na mijn eerste fotopost (http://forum.belgiumdigital.com/f86/...le-237884.html) kwam het commentaar dat ik stof op de sensor zou hebben (zie vooral 3e foto, in de blauwe lucht). Ik heb mijn nikon d80 nog maar 2 maanden, en de lens is er nog niet afgeweest. Kan dit? Hoe kan ik een controle uitvoeren? Waar vind ik ergens een handleiding om de sensor te cleanen, voor beginners welteverstaan?

    Veel dank voor jullie hulp

    Met vriendelijke groet,

    Pieter

  • #2
    Re: sensor cleanen

    Mij hebben ze altijd gezegd dat je zoiets beter door ervaren mensen laat doen en daarom laat ik het over aan mensen die er ervaring mee hebben.
    ::: Flickr :::

    Comment


    • #3
      Re: sensor cleanen

      Controle kan gebeuren door een witte muur of een egale blauwe hemel te fotograferen met een klein diafragma f/22 ofzo..

      Bekijk de foto die uit het toestel komt en je merkt dan wel vlekjes op. Net zoals de laatste foto van je passendale-reeks.

      Het reiningen is wat ingewikkelder je kunt op internet wel genoeg 'how-to's' vinden. Zoek op 'sensor cleaning dslr'. Misschien is het voorlopige beter een fotozaak binnen te stappen en het daar te laten doen?

      voorbeeld: http://www.dslr.nl/?cat=workshops&id=1132

      Comment


      • #4
        Re: sensor cleanen

        Dag, Pieter.
        Ik wil gerust je sensor wel een kuisen, en je een en ander tonen daaromtrend, houd eigenlijk niets in.
        Last edited by Guest42; 20 november 2008, 10:33.

        Comment


        • #5
          Re: sensor cleanen

          Oorspronkelijk geplaatst door pietervdb Bekijk bericht


          na mijn eerste fotopost kwam het commentaar dat ik stof op de sensor zou hebben (zie vooral 3e foto, in de blauwe lucht). Ik heb mijn nikon d80 nog maar 2 maanden, en de lens is er nog niet afgeweest. Kan dit?
          Stof kun je altijd op de sensor krijgen. Zelf heb ik een nieuwe camera gekocht en daar zaten twee stofjes op de sensor. Bij mij was 3 à 4 x stofverwijderen (optie op de camera) genoeg en de stofjes zijn eraf getrild.

          Je kunt de vlekjes op de foto weghalen met Photoshop, maar je kunt ook de sensor reinigen. Zelf heb ik de sensor wel schoongemaakt via de natte methode (met sensor swabs) of de droge methode (met de sensorbrush). Bij de eerste methode verplaatst je de stofjes vaak en bij de tweede methode wordt de sensor statisch en kan juist meer stofjes aantrekken. Als ik een stofje op de sensor heb, pak ik mijn Rocket blower en blaas hem gericht weg. Als jij het objectief verwijderd, de spiegel opklapt, dan zit het stofje midden onderaan de sensor. Als het licht goed op de sensor valt, kun je het stofje waarschijnlijk zien. Even één keer flink blazen met een Rocket blower en weg is het stofje. Denk erom dat je niet met de Rocket blower op de sensot komt.

          Comment


          • #6
            Re: sensor cleanen

            Weet ook niet wat voor lens je hebt, maar als je bijvoorbeeld een 18-200 erop hebt zitten dan verplaatst deze met telkens in en uitzoomen ook aardig wat lucht...ze worden daarom ook wel eens "stofzuigers" genoemd...daarvoor hoef je je lens dus niet eens te wisselen om stof op je sensor te krijgen

            Mijn Sigma heeft een filter direct achter de bajonetsluting zitten, waardoor er theoretisch geen stof op de sensor zou mogen komen...echter als de body niet 100% gesealed is (wat bij Sigma zeker het geval is) komt er via een andere weg wel weer stof op je sensor...zulke kleine deeltjes zie je vaak niet eens met het blote oog...dus dat gaat door elke piepklein openingetje dat er in je camera zit
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment

            Working...
            X