Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke huwelijkscamera (5D/1D MIII)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke huwelijkscamera (5D/1D MIII)

Aangezien ik een aantal mooie huwelijken heb gefotografeerd, heb ik nu geld om eindelijk een nieuwe camera te kopen.

Omdat ik ontzettend twijfel tussen 2 camera's hoop ik er met jullie mening uit te komen.
    Ik doe het allemaal nu nog met een 30D, 400D, 17-55 2.8, 24-105 4L, 50mm 1.8, 12-24 Tokina en 70-200 4L.

Ik twijfel tussen deze 2 camera's:
    5D (word dan de nieuwe) of de 1D MIII.
    De 1Ds MIII heb ik ook overwogen, maar ik vind het verschil in meerprijs te groot. Daar heb je een 1D MIII voor en een nieuwe 5D. Dat vind ik overbodig omdat ik mijn andere camera's ook niet weg doe.

Mijn gevoel zegt dat ik voor de 1D MIII moet gaan vanwege de autofocus snelheid (burst is niet belangrijk voor mij), stevige body, weathersealing, Sd slot (heb nog veel Sd kaarten).

De 5D (MII) zou als voordeel hebben dat ik met mijn 24-105 al een groothoek heb. Op de 1D MIII zou ik nog een 17-40 moeten aanschaffen of mijn Tokina 12-24 met beperkingen moeten gebruiken.

Wat mij een nadeel lijkt van full frame is de beperkte dof waardoor ik te snel mijn diafragma moet dichtknijpen als ik meerdere mensen die achterelkaar staan wil fotograferen(bijv staatsieportret).
    Daarnaast denk ik niet dat de 5D net zo een goede snelle focus heeft als de 1D MIII.

Ik weet echt niet wat ik moet doen en vraag mij af wat jullie zouden doen. Ik weet dat er een aantal zullen zijn die de oude 5D ook zouden adviseren, maar de nieuwe heeft voor mij teveel voordelen waaronder live view, weathersealing en waarschijnlijk de iso prestaties. Daarnaast vind ik een 3inch scherm met hoge resolutie ook erg fijn.
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Re: Welke huwelijkscamera (5D/1D MIII)

Als je geen nood hebt aan FF en 21MP=> 1D1D1D1D1D1D1D!!!

Zelf wordt mijn volgende de 5DmkII, maar dat enkel omdat ik 1:1 persee wil, maar anders zou ik niet twijfelen!

Men pa heeft die Mark III en man man, wat een body!!! (is infeite ook maar x1.3 crop hé)

Super als je ermee fotografeerd, supersnelle AF, niet te doen vergeleken met mijn 30D of pa zen 2de body, de 50D!

En als je ermee een foto neemt, waauw, wat een gevoel!!! Dat geeft een *klak* waar je van schrikt de eerste keer!

Hopelijk heb je der nog veel plezier aan, aan je fotografie int algemeen en succes!!!
    Canon 30Dtje ; 2 zoomlensjes ; SpeedLite flitsertje ; een onstabiel statief ; Kleine rugzak

Comment

Naar mijn gevoel zal dé ideale weddingcam een 5D mk2 zijn binnenkort.

Alhoewel je op een wedding altijd wel Wide + tele nodig hebt.

- wide voor alle shots met meerdere mensen en wide-angle shots in kerk enz)
      - tele voor vb close up shots van mensen, ringmoment , andere teleshots die een album afwerken

Dus hangt er vanaf wat uw andere camera zal zijn.
      Imagination is more important than knowledge...
      http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
        Naar mijn gevoel zal dé ideale weddingcam een 5D mk2 zijn binnenkort.

Alhoewel je op een wedding altijd wel Wide + tele nodig hebt.

- wide voor alle shots met meerdere mensen en wide-angle shots in kerk enz)
        - tele voor vb close up shots van mensen, ringmoment , andere teleshots die een album afwerken

Dus hangt er vanaf wat uw andere camera zal zijn.
        Nog steeds mijn 30D maar met de 70-200.

Op de 1D MIII of 5D MII de 24-105

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
          Wat mij een nadeel lijkt van full frame is de beperkte dof waardoor ik te snel mijn diafragma moet dichtknijpen als ik meerdere mensen die achterelkaar staan wil fotograferen(bijv staatsieportret).
          Ik ben geen Canon gebruiker, zodat ik de camera's minder ken, maar tegenover de beperkte dof bij full frame staat de hoge kwaliteit op hogere iso, zodat je diafragma wat dichtknijpen geen probleem is, en ik moet zeggen, vroeger heb ik enkele tientallen huwelijksreportages gemaakt op analoog, en beperkte dof, daar had ik nooit problemen mee, bovendien, als je een groep mensen in rijen achter elkaar fotografeerd, gebruik je of een wat groothoek, ofwel moet je achteruit, zodat je scherptediepte in beide gevallen ook terug groter wordt.

Voor overwegend huwelijksfotografie zou ik zeker niet twijfelen, en voor full frame gaan, in de kerk zonder zorgen makkelijk op 800 of 1200 iso kunnen werken is een luxe.

Comment

En als je ermee een foto neemt, waauw, wat een gevoel!!! Dat geeft een *klak* waar je van schrikt de eerste keer!
            Nog een reden te meer om de 5D te nemen , meneer pastoor wil wel wat stilte tijdens de mis.

Nee serieus, Ik monteer soms trouwalbums en alle pics worden nog genomen met de oude 5D (en 24-105 die perfect erbij past) , ik zou niet twijfelen.

Persoonlijk zou ik liever de hele dag een 5D rond de nek dragen dan zo'n 1D ook hoor.
            Ik ben net hetzelfde van plan als u... Bovenop de 30D neem ik er ooit een 5D bij, de 5D koop ik vooral met het oog op huwelijksreportages.
            Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Aangezien ik een aantal mooie huwelijken heb gefotografeerd, heb ik nu geld om eindelijk een nieuwe camera te kopen.

Omdat ik ontzettend twijfel tussen 2 camera's hoop ik er met jullie mening uit te komen.
              Ik doe het allemaal nu nog met een 30D, 400D, 17-55 2.8, 24-105 4L, 50mm 1.8, 12-24 Tokina en 70-200 4L.

Ik twijfel tussen deze 2 camera's:
              5D (word dan de nieuwe) of de 1D MIII.
              De 1Ds MIII heb ik ook overwogen, maar ik vind het verschil in meerprijs te groot. Daar heb je een 1D MIII voor en een nieuwe 5D. Dat vind ik overbodig omdat ik mijn andere camera's ook niet weg doe.

Mijn gevoel zegt dat ik voor de 1D MIII moet gaan vanwege de autofocus snelheid (burst is niet belangrijk voor mij), stevige body, weathersealing, Sd slot (heb nog veel Sd kaarten).

De 5D (MII) zou als voordeel hebben dat ik met mijn 24-105 al een groothoek heb. Op de 1D MIII zou ik nog een 17-40 moeten aanschaffen of mijn Tokina 12-24 met beperkingen moeten gebruiken.

Daarnaast denk ik niet dat de 5D net zo een goede snelle focus heeft als de 1D MIII.

Ik weet echt niet wat ik moet doen en vraag mij af wat jullie zouden doen. Ik weet dat er een aantal zullen zijn die de oude 5D ook zouden adviseren, maar de nieuwe heeft voor mij teveel voordelen waaronder live view, weathersealing en waarschijnlijk de iso prestaties. Daarnaast vind ik een 3inch scherm met hoge resolutie ook erg fijn.
              Hey collega,

Heb er dit jaar ook al wat bruiloften opzitten.
              Hoe de nieuwe 5D mkII zal presteren weten we nog niet hé.
              Maar de 1D MK III is een beest zenne. (idd wat een klik)
              Alleen al de scherptestelling is bij deze camera ongeloofelijk trefzeker.

De ideale configuratie voor mij is de volgende :
              Een 1.6 crop camera en een full-frame camera naast elkaar.
              Als je alleen EF-lenzen hebt zijn die op beide camera's bruikbaar.
              En toch heb je verschillende brandpuntafstanden gratis erbij. (omdat je die op de verschillende body's onderling kan wisselen.
              Voordeel nu is, dat de "oude 5D" en de 40D dezelfde batterijen gebruiken.
              Dat zal bij de nieuwe 5D mkII helaas anders zijn.

Wat voor de meeste bruiloftfotografen belangrijk is, hoge iso en lage ruis.
              Je maakt de mooiste kiekjes (naar mijn mening) zonder flash en ze zijn ook minder storend voor het publiek.

Om af te sluiten, ik kijk enorm uit naar de 5DmkII om eens te testen.
              Ik denk dat er trouwens veel CANON - gebruikers hierop zitten te wachten.

Ik zou toch eventjes afwachten Aestiva wanneer de nieuwe 5DmkII in de winkel ligt en dan met eigen ogen ze te vergelijken.

Succes met uw keuze,
              Peter.
              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
                Nog een reden te meer om de 5D te nemen , meneer pastoor wil wel wat stilte tijdens de mis.

.

Ik weet niet of je ooit al eens een 1D3 in je handen hebt gehad maar die is toch een pak stiller dan m’n 5D die ik ook nog heb, op de 1D heb je zelfs een silent mode waarbij de spiegel gecontroleerd stiller terugkeert, denk dat meneer pastoor dus een pak liever een 1D in z’n huis heeft dan een 5D

Los daarvan, ik werk met beide camera’s, voor huwelijken zou ik nooit met 1 camera op pad gaan. Als je beide camera’s met elkaar gaat vergelijken is er niet één ding te bedenken waarom de 5D beter zou zijn dan de 1D, op alle vlakken wordt ie verslagen, enkel de omvang, gewicht ( alhoewel de mk3 een pak lichter is geworden dan z’n voorgangers ) en prijs is misschien intressanter.

Hiermee wil ik niet zeggen dat de 5D een slechte camera is, sterker nog, prijs/kwaliteit is dit een super body die al 3 jaar serieus z’n mannetje kan staan tussen alle andere cam’s maar een 1D is beter.
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Als je beide camera’s met elkaar gaat vergelijken is er niet één ding te bedenken waarom de 5D beter zou zijn dan de 1D, op alle vlakken wordt ie verslagen, enkel de omvang, gewicht ( alhoewel de mk3 een pak lichter is geworden dan z’n voorgangers ) en prijs is misschien intressanter.
                  Klopt, maar de 5DmkII zou voor trouw wel eens de betere camera kunnen worden. (enkel trouw)
                  Allround zal het voordeel ongetwijfeld in het voordeel van de 1DmkIII vallen.

Stealth mode, eerste keer dat je dat gebruikt ......heerlijk gevoel, die controle over de sluiter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Klopt, maar de 5DmkII zou voor trouw wel eens de betere camera kunnen worden. (enkel trouw)

Puur qua beeldkwaliteit zou dit toch wel moeten ook, we zijn bijna 2 jaar verder hé. Of ie zoveel beter zal worden zullen we wel zien, alles zal ook afhangen van het glaswerk dat je er op gaat gebruiken, momenteel gebruik ik op m’n 5D nagenoeg enkel nog m’n 35L , 85L en 135L, het verschil met L zoom’s is toch behoorlijk hoor.
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Dat is een zeer moeilijke keuze om te gaan kiezen uit deze twee. Ik heb nu een 1DIII en 40D (die 40D gaat binnenkort een 5DII worden)... Ik zou op een 1DIII mijn 70-200 inzetten en 5DII 24-70 inzetten voor huwelijken. Ook wel enkele primes bij de hand houden voor in de kerk misschien...

In u geval zou ik voor de 5d mkII gaan...
                      Huur mijn fotostudio
                      Jan Cornelis Photography

Comment

Is het waar dat de 1D MIII op hoge iso's beter presteerd dan de 5D?

Dit las ik van een aantal gebruikers op het canon forum

Comment

Ja, maar is geen wereld van verschil.
                          Kleueren zijn wel mooier. Saturatie is beter mijns inziens

Comment

Ik vind de 1dmk3 ook een tikje beter qua ISO dan de 5D. Maar vooral de AF-trefzekerheid is het belangrijkste , en zeker als't een snelle bruid is neem ik mijn 1Dmk3 sportcamera om ze zeker scherp te krijgen ;-))
                            Imagination is more important than knowledge...
                            http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                              Ik vind de 1dmk3 ook een tikje beter qua ISO dan de 5D. Maar vooral de AF-trefzekerheid is het belangrijkste , en zeker als't een snelle bruid is neem ik mijn 1Dmk3 sportcamera om ze zeker scherp te krijgen ;-))
                              Dat is echt een heel goed argument

Comment

Working...
                              X