Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil ruisonderdrukking hoge iso en lange sluitertijd.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil ruisonderdrukking hoge iso en lange sluitertijd.

Weet hier soms iemand wat het verschil is tussen ruisonderdrukking hoge iso, en ruisonderdrukking lange sluitertijd, daarmee bedoel ik of je dat verschil kan merken naar het eindresultaat toe, en in welke zin, wat gebeurd er dan op een andere manier in je camera ?

Mischien een domme vraag, maar worden de gegevens komende van je sensor daar op een andere manier verwerkt ?

Of is het beter dit steeds te bewerken met nabewerkingssoftware ?

Re: Verschil ruisonderdrukking hoge iso en lange sluitertijd.

En dit
    'Verder zal ieder soort bewerking van de foto die op de chip plaatsvindt een mogelijke bron van ruis zijn.'
    is belangrijke informatie!

Comment

Bij LNR wordt er nog een foto met gesloten sluiter(black frame) gemaakt en die wordt van het origineel afgetrokken, vandaar het langdurig knipperen van 'job'.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik denk dat de oorsprong van de ruis verschillend is: bij hoge ISOs zit je steeds korter bij de S/R drempel, terwijl lange belichtings-ruis eerder te maken heeft met quantumeffekten in de chip waardoor er zuiver stochastisch hoe langer de opname duurt, hoe hoger het risico is op ruis door een 'spontane' elektronensprong in plaats van een door een foton uitgelokt signaal.
        erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Bedankt allemaal, maar veel wijzer word ik er niet uit,

Bij LNR wordt er nog een foto met gesloten sluiter(black frame) gemaakt en die wordt van het origineel afgetrokken, vandaar het langdurig knipperen van 'job'.
          hjanssen, wil je dat eens wat nader uitleggen aub.

Wat bedoel je met LNR, is dat met ruis op lange sluitertijden ingeschakeld ? indien ja, weet je dan ook vanaf welke sluitertijd en zo een black frame aangemaakt wordt ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Wat bedoel je met LNR, is dat met ruis op lange sluitertijden ingeschakeld ? indien ja, weet je dan ook vanaf welke sluitertijd en zo een black frame aangemaakt wordt ?
            Bij Canon is dat vanaf 1 seconde als die functie is ingeschakeld.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Bedankt allemaal, maar veel wijzer word ik er niet uit,

hjanssen, wil je dat eens wat nader uitleggen aub.

Lees je boekje eens hé, daar staat het in!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Lees je boekje eens hé, daar staat het in!
                OK. Rudy staat op blz. 299, ook vanaf één seconde, maar daar staat niets van in, over foto met gesloten sluiter(black frame) gemaakt, wel dat de nabewerking ongeveer even lang duurt als de belichtingstijd van de foto, maar ik vind het wel terug, hoe dat eigenlijk in elkaar steekt met die black frame, doe vooral geen moeite.

Comment

OK. Rudy staat op blz. 299, ook vanaf één seconde, maar daar staat niets van in, over foto met gesloten sluiter(black frame) gemaakt, wel dat de nabewerking ongeveer even lang duurt als de belichtingstijd van de foto, maar ik vind het wel terug, hoe dat eigenlijk in elkaar steekt met die black frame, doe vooral geen moeite.
                  ik weet het ook niet echt, maar ik heb zo het vermoeden dat de black frame die even lang duurt als het shot probeert om 'foute' pixels te detecteren, 'fout' in de zin dat ze ruis geven bij gelijke (lange belichtings- ) omstandigheden, terwijl ze in (korte belichtings- ) basisomstandigheden waarschijnlijk niet 'fout' genoeg zijn om ruis te geven. Dit gaat wel uit van de basisveronderstelling dat een 'fout' pixel bij dezelfde (lange) belichting dezelfde fout gaat maken, wat uiteraard niet zeker is gezien het stochastisch karakter van deze kwantumsprong; de kans zal natuurlijk wel groter zijn in vergelijking met 'goeie' pixels.
                  erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                    ik denk dat de oorsprong van de ruis verschillend is: bij hoge ISOs zit je steeds korter bij de S/R drempel, terwijl lange belichtings-ruis eerder te maken heeft met quantumeffekten in de chip waardoor er zuiver stochastisch hoe langer de opname duurt, hoe hoger het risico is op ruis door een 'spontane' elektronensprong in plaats van een door een foton uitgelokt signaal.
                    Is het (afgezien van defecte pixels) niet in beide gevallen (hoge iso & korte belichtingstijd <=> lage iso & lange belichtingstijd) een kwantumeffect? In 't eerste geval is de kans op zo'n electronensprong groter maar de belichtingstijd evenredig (?) korter, en in het tweede geval is de toestand gewoon omgekeerd waardoor in beide gevallen het aantal fouten (dus de ruis) ongeveer gelijk is. Of klopt die redenering niet? Dan ontstaat er meer/minder ruis bij bv. 800 iso & 1/200 sec dan bij 100 iso & 1/25 sec!?
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
                    X